- Næringslivet er ørsmå i mediene. Noen få politikere får mer omtale i lokalmediene enn et sekstitalls toppsjefer får til sammen, forteller Næringsforeningen i Stavanger-regionen.
Vi spør: Er næringslivets usynlighet et problem? Er synlighet viktig? For en helt vanlig bedrift, finnes det andre måter å bli mer synlig?
Toppbilde: Pexels (cc)
Tidligere i vinter undersøkte Næringsforeningen i Stavanger-regionen 60 bedrifter og intervjuet tolv ledere (mer her. Faksimile: Rosenkilden.no).
De fleste bedriftene ser verdien av synlighet og mener det er viktig. Å være synlig koker ned til økt etterspørsel etter bedriftens produkter og tjenester. Positiv PR i media er gull verdt.
- Problemet er risiko. Mange bedrifter føler de mister kontrollen på budskapet. De synes media er mer interessert i negative vinklinger enn gladsaker, og at kompetansen på næringslivet er lav.
Derfor holder mange bedrifter seg unna media og kjøper heller annonse- eller spalteplass i andre kanaler.
Les også: 10 bud for digital markedsstrategi [last ned gratis guide]
Så spørs det:
Et kjøpt og betalt budskap (annonse eller spalteplass i reklamebilag) har lavere troverdighet. Dessuten forsvinner effekten etterpå. Finnes det andre og bedre veier til målet?
Kikk på dette:
Hva slags markedsaktivitet kan gi god synlighet, høy troverdighet OG kontroll?
- Sjekk Odfjell Well Services sin blogg, hvor de deler fagkompetansen sin med kunder, partnere og alle andre. Hvorfor gjør Halliburton det samme?
Blant annet gjennom blogging bygger disse selskapene opp verdifull synlighet, troverdighet og tillit.
Thought leadership er i følge Wikipedia an 'individual or firm that is recognized as an authority in a specialized field and whose expertise is sought and often rewarded'.
Altså, en bedrift eller person som andre lytter til. Det går et skille mellom fageksperter og tankeledere, i følge Clayton Christensen ved Harvard Business School:
Odfjell Well Services og Halliburton tar nettopp en slik posisjon. Det er en del av bedriftens markedsstrategi B2B, ikke et taktisk grep. Greia er at de velger å kommunisere sin ekspertise.
(Fortsetter under bildet)
Hva skjer når andre oppfatter din bedrift som en autoritet?
Les også: Godt språk skaper tillit til bedriften.
I forhold til potensialet, så finnes det ganske få tankeledere i næringslivet. I Stavanger-regionen har vi blant andre Ståle Kyllingstad (IKM), Toril Nag (Lyse), Klaus Mohn (UiS) og Kyrre M. Knudsen (Sparebank 1 SR-Bank). De blir hørt på sine fagfelt, i blogger, gjennom sine bedrifter, i foredrag og media.
Det finnes hundrevis av bransjer og nisjer hvor det går an å ta en posisjon. Gratis tips: Hybridteknologi for offshore skip. Du finner lite troverdig dybdekunnskap rundt på nettet, om å bygge eller oppgradere skip og andre fartøy til hybrid.
Bortsett fra DNV GL (skulle bare mangle) har ingen aktører tatt en posisjon gjennom leverandørkjeden av designere, produsenter eller verksteder for hybrider. Hvilken mulighet!
Les også: Kan smart markedsføring bidra til å vinne flere anbud og rammeavtaler?
Sett et konkret og realistisk mål. Det kan for eksempel være å bli bidragsyter på en viktig lokal arena, som Maritimt Forum eller den lokale næringsforeningen.
Mer hårete mål er å bli foredragsholder på ONS i 2018, Nordic Edge Expo eller Offshore Wind Conference.
- Finn et eksempel fra egen bransje. Kanskje du blir positivt overrasket over mulighetene?
Først av alt må du kunne noe. Du må ha fagekspertise. Så trenger dere en strategi for å spre budskapet. Her er noen innspill:
Spennende? Ta gjerne kontakt for en prat. Det er enklere enn du kanskje tror.
Les også: Hvordan bli en tankeleder?
Tankelederskap kan være et svært effektivt verktøy for å gjøre bedriften synlig på riktig sted, samtidig som risikoen er lav. Vårt innspill er at alle bedrifter bør vurdere tankelederskap som en del av sin markedsstrategi B2B for 2017.
Lyst til å lære mer? Klikk og last ned vår nyeste guide:
I samarbeid: MarkedsPartner og HubSpot