Etter pandemien opplever mange selskaper at salgsarbeidet er vanskeligere og effekten av markedsføringen er dårligere enn før. For å snu utviklingen må salgs- og markedssjefer og toppledere tenke nytt. HubSpot vil bidra.
Dette er bakteppet for de nye produktene og løsningene (ekstern lenke) som HubSpot presenterte på konferansen #Inbound22 i Boston.
Her får du kortversjonen på 3 minutter:
Det er mye usikkerhet i verden, på grunn av politisk uro, krig og galopperende kostnader på mat, drivstoff, elektrisitet, gass og annen energi.
Salgs- og markedssjefer møter også utfordringer i sitt arbeid:
Dette kaller HubSpot for 'Disconnect' mellom selgere og deres kunder. Selgere tror de er i sentrum hos kundene. Men kundene vil ikke snakke med en selger før de må. Dette gapet bare øker.
Og så tenker vi kanskje at dette er amerikanske tall, som ikke gjelder oss i Norge? Tro om igjen:
Dette kan du se som et problem, eller en mulighet.
Mange bedrifter sliter med kompliserte systemer og data.
HubSpot sitt bidrag er at HubSpot CRM skal være et kraftfullt verktøy for å hjelpe bedrifter å knytte tettere bånd med sine kunder, og bruke minst mulig tid på systemer og data som ikke snakker sammen.
Her er noen høydepunkter, blant alle detaljene:
I HubSpot har det ikke vært så enkelt å finne ut nøyaktig hvilke deler av markedsføringen som virker, og ikke.
- Hvor mye bidrar egentlig denne email-kampanjen til salget? Eller LinkedIn?
HubSpot Campaigns får nå en kraftig overhaling som gjør det enklere å se hvor det er smart å putte på mer ressurser og penger, og kutte.
Løsningen er live for alle.
Mange bedrifter bruker i dag CRM ikke bare i markedsføring og salg, men også gjennom hele kundereisen - fra onboarding til fornøyd kunde, til mersalg, kryssalg og gjenkjøp.
Det er ikke lett å vite hvilke deler av kundereisen som fungerer, og hvor skoen trykker. Dette blir mye enklere med den helt nye 'Customer Journey Analysis'.
Løsningen kommer i offentlig beta-versjon i oktober 2022.
''Shit in - shit out' gjelder i høyeste grad CRM-data. Dårlige leads- og kundedata er en av årsakene til at responsen på salgs-eposter har falt med 40% (!) siden pandemien.
På #Inbound22 presenterte HubSpot en rekke nyheter, som blant annet skal hindre at dårlige data oppstår i det hele tatt, sikre konsistens og bedre visuell oversikt over hvilke kundedata dere faktisk har.
Løsningen er i offentlig beta-versjon allerede.
HubSpot har allerede mange funksjoner som du kan skreddersy til dine personlige behov, for eksempel hvilke handlingsknapper (ring, mail, notat osv.) som skal ligge fremst i ditt personlige oppsett.
Nå kan du også skreddersy innholdet på Deals og Ticket Cards, slik at salgs- og supportteamene raskere får innsikt i viktig informasjon om salgsprosjektet eller supportsaken. Goals og Forecasting er også forbedret.
Løsningen er i offentlig beta-versjon allerede.
En salgsprosess i en helt vanlig bedrift består av mange faser, fra det første møtet, via forhandlinger til vunnet kontrakt. Hittil har prosessen med å levere tilbud, få det bekreftet, signert og fakturert og betalt vært påfallende manuell og ineffektiv - både for selger og for kjøper.
HubSpot CRM har hatt 'Quotes' (tilbud) en stund, men det er først nå at prosessen blir skikkelig sydd sammen med 'Payments' (betaling).
Løsningen er live, men foreløpig kun i USA.
Sjekk ut HubSpot sin detaljerte oversikt på https://www.hubspot.com/new (ekstern lenke).
Det er forskjellig, alle bedrifter har ulike behov og det kommer an på din HubSpot-versjon; om dere har Free, Starter, Professional eller Enterprise.
Leadify kan bidra med vurderinger og råd, skreddersydd for din bedrift.
Avtal gjerne et møte med din faste kontaktperson i Leadify, eller book en ledig tid i Øyvind Jacobsen sin kalender når det passer for deg.
Her er også en gratis guide for B2B vekststrategi: