Ingen annen teknologi i menneskets historie har nådd 100 millioner brukere raskere enn ChatGPT. Som bedriftsleder, hva kan denne teknologien bety for ditt selskap sine vekstmuligheter? Som salgs- og markedssjef, hvordan kan du utnytte de utrolige mulighetene? Eller; er alt sammen bare nok en hype?
Disse spørsmålene er tema i denne artikkelen.
Vi skal snakke kort og grunnleggende: Hva er kunstig intelligens? Er det noe nytt? Er det viktig, egentlig?
- Er ChatGPT virkelig et teknologisk gjennombrudd og vendepunkt, som endrer alt?
Etter å ha lest denne artikkelen har du muligens fått noen verdifulle tips til hva kunstig intelligens som ChatGPT kan bety for ditt selskap, og deres salg, markedsføring og vekst i årene fremover.
Kunstig intelligens kan utføre oppgaver som vanligvis krever menneskelig intelligens, for eksempel avansert læring, problemløsning, beslutningstaking og talegjenkjenning. Det er avanserte maskinlærings-teknikker som identifiserer mønstre og sammenhenger i store datasett, som brukes til å ta beslutninger og utføre oppgaver.
KI betyr i praksis at datamodeller og algoritmer lærer og forbedrer seg selv, gjennom erfaring. Derfor 'intelligent'.
Nei.
Kunstig intelligens har vært en naturlig del av alle menneskers liv i flere år - ofte uten at vi tenker over det:
I Norge har vi flere eksempler. På bedriftsmarkedet (B2B) finner du teknologiselskapet Earth Science Analytics (ekstern lenke). Deres spesialitet er å skape nye forretningsmuligheter for sine kunder i energisektoren gjennom bedre forståelse av enorme datasett.
Et annet eksempel er Kairos Technology (ekstern lenke), som kan forutse uønskede hendelser og ulykker i enormt kompliserte fabrikkanlegg, før det blir alvor.
- Hvordan? Maskinlæring og kunstig intelligens. Det er flere år siden AI ble raskere og bedre til å prosessere data enn den menneskelige hjernen.
- Javel, da tenker du kanskje: Hva er spesielt med AI som ChatGPT?
Ja, alt tyder på at den kunstige intelligensen bak ChatGPT virkelig er et gjennombrudd.
For å sette ChatGPT i perspektiv: Lytt til Jen-Hsun ‘Jensen’ Huang, grunnlegger og CEO i Nvidia, som står bak selskapet OpenAI og ChatGPT.
10 minutter ut i episoden trekker Jensen Huang linjene til ulike teknologiske gjennombrudd de siste 40 årene, som den personlige datamaskinen, internett og ‘The iPhone moment’ med smarttelefoner.
Teknologien hadde vært der i flere år og vokst sakte, helt til det plutselig ‘tok av’. Akkurat slik is ved null grader plutselig blir til vann, og slik vann ved hundre grader plutselig blir til damp.
Driveren har alltid vært at programmering ble enklere. Med smarttelefon-apper kunne plutselig tusenvis av programmerere lage fantastiske mobilapper til nesten null kostnad, og nå ut til millioner av brukere på nesten null tid. Men man måtte fortsatt kunne programmeringsspråk.
Her kommer hele poenget, ifølge Jensen Huang:
ChatGPT er den første datamaskinen i menneskehetens historie som (nesten) alle mennesker kan programmere. ChatGPT har rett og slett ikke noe programmeringsspråk. Kan du snakke eller skrive vanlige ord? Da kan du programmere ChatGPT til å gjøre det du vil.
Mulighetene (og potensielle problemer) dette kan skape, er ikke mulig å forestille seg.
Personlig er jeg overbevist om tre ting:
- Tenk: Hvordan kan vi bruke AI til å utvikle oss og bli bedre?
Jeg vet selvfølgelig ikke. Men tror det vil få stor betydning. Hold fast ved det enkle:
- Er du som leder og selskapet ditt med på utviklingen, eller ikke? Ja eller nei?
Still spørsmål:
Hva tror du skjer i disse dager? I morgen? Hvordan vil den nye teknologien endre dine kunder sin kjøps- og kundereise? Blir alt som før? Eller står vi ved et vendepunkt i måten vi driver salg, markedsføring og kundevekst?
Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men bare de siste ukene og månedene har jeg brukt mer tid på søk med ChatGPT enn på søk med Google.
Jeg kan ta feil. Men svarene vil komme, utover 2023 og fremover. Akkurat som med internett på 90-tallet. Og med smarttelefoner sent på 00-tallet.
Mitt råd?
Følg med nå! Se ut vinduet! Følg nøye med på dine kunder: Vil den nye teknologien endre deres kjøps- og kundereise?
- Ja? Da bør du endre din strategi for salg, markedsføring og kundevekst
Etter mitt syn vil dette kunne få en betydelig innvirkning på markedsføringen av bedrifter til bedrifter (B2B). Enkle eksempler på mange mulige måter KI kan påvirke B2B-markedsføring:
Ingen av disse eksemplene er nye. Det som er nytt, er tempoet og kreativiteten når millioner av mennesker i verden kan programmere selv.
Det er selvfølgelig massevis av etiske, moralske og juridiske utfordringer og problemer rundt denne utviklingen. Det må ansvarlige selskaper og myndigheter regulere og ivareta. Det er gode grunner til at teknologitopper og forskere ber om seks måneders pause i utviklingen (ekstern lenke).
Men for deg som leser dette og leder et selskap eller salg- og marketing: Ser du mulighetene, og griper dem? Eller satser du på at det går over?
- Hva tror du? Send en chat eller skriv din kommentar helt nederst.