LeadFeed | en fagblogg om Inbound Marketing, Salg og Service | HubSpot | Leadify

Hva vil kunstig intelligens (AI) som ChatGPT bety for markedsføring B2B?

Skrevet av Øyvind Jacobsen | 3.mai.2023

Ingen annen teknologi i menneskets historie har nådd 100 millioner brukere raskere enn ChatGPT. Som bedriftsleder, hva kan denne teknologien bety for ditt selskap sine vekstmuligheter? Som salgs- og markedssjef, hvordan kan du utnytte de utrolige mulighetene? Eller; er alt sammen bare nok en hype?

Disse spørsmålene er tema i denne artikkelen.

Vi skal snakke kort og grunnleggende: Hva er kunstig intelligens? Er det noe nytt? Er det viktig, egentlig?

- Er ChatGPT virkelig et teknologisk gjennombrudd og vendepunkt, som endrer alt?

Etter å ha lest denne artikkelen har du muligens fått noen verdifulle tips til hva kunstig intelligens som ChatGPT kan bety for ditt selskap, og deres salg, markedsføring og vekst i årene fremover. 

Hva er AI, eller på norsk: Kunstig Intelligens (KI)?

Kunstig intelligens kan utføre oppgaver som vanligvis krever menneskelig intelligens, for eksempel avansert læring, problemløsning, beslutningstaking og talegjenkjenning. Det er avanserte maskinlærings-teknikker som identifiserer mønstre og sammenhenger i store datasett, som brukes til å ta beslutninger og utføre oppgaver.

KI betyr i praksis at datamodeller og algoritmer lærer og forbedrer seg selv, gjennom erfaring. Derfor 'intelligent'.

Er kunstig intelligens nytt?

Nei.

Kunstig intelligens har vært en naturlig del av alle menneskers liv i flere år - ofte uten at vi tenker over det:

  • Autopiloten, når du flyr mellom Stavanger og Oslo
  • ‘Nowcasting’, å melde været i sanntid, for beredskap og fiskeri på havet
  • Uber, når appen forutser på minuttet når bilen kommer, midt i rushet
  • Eller, hva med Driverless Uber – selvkjørende biler?

I Norge har vi flere eksempler. På bedriftsmarkedet (B2B) finner du teknologiselskapet Earth Science Analytics (ekstern lenke). Deres spesialitet er å skape nye forretningsmuligheter for sine kunder i energisektoren gjennom bedre forståelse av enorme datasett.

Et annet eksempel er Kairos Technology (ekstern lenke), som kan forutse uønskede hendelser og ulykker i enormt kompliserte fabrikkanlegg, før det blir alvor.

- Hvordan? Maskinlæring og kunstig intelligens. Det er flere år siden AI ble raskere og bedre til å prosessere data enn den menneskelige hjernen.

- Javel, da tenker du kanskje: Hva er spesielt med AI som ChatGPT?

Er ChatGPT virkelig et gjennombrudd, eller hype?

Ja, alt tyder på at den kunstige intelligensen bak ChatGPT virkelig er et gjennombrudd.

For å sette ChatGPT i perspektiv: Lytt til Jen-Hsun ‘Jensen’ Huang, grunnlegger og CEO i Nvidia, som står bak selskapet OpenAI og ChatGPT.

Onsdag 12. april 2023 ble Jensen Huang intervjuet av Nikolai Tangen, sjefen i det norske oljefondet, i podkasten ‘In Good Company’ (ekstern lenke).

10 minutter ut i episoden trekker Jensen Huang linjene til ulike teknologiske gjennombrudd de siste 40 årene, som den personlige datamaskinen, internett og ‘The iPhone moment’ med smarttelefoner.

Teknologien hadde vært der i flere år og vokst sakte, helt til det plutselig ‘tok av’. Akkurat slik is ved null grader plutselig blir til vann, og slik vann ved hundre grader plutselig blir til damp.

Driveren har alltid vært at programmering ble enklere. Med smarttelefon-apper kunne plutselig tusenvis av programmerere lage fantastiske mobilapper til nesten null kostnad, og nå ut til millioner av brukere på nesten null tid. Men man måtte fortsatt kunne programmeringsspråk.

Her kommer hele poenget, ifølge Jensen Huang:

ChatGPT er den første datamaskinen i menneskehetens historie som (nesten) alle mennesker kan programmere. ChatGPT har rett og slett ikke noe programmeringsspråk. Kan du snakke eller skrive vanlige ord? Da kan du programmere ChatGPT til å gjøre det du vil.

Mulighetene (og potensielle problemer) dette kan skape, er ikke mulig å forestille seg.

Personlig er jeg overbevist om tre ting:

  1. Dette er stort. Den formen for kunstig intelligens som ChatGPT representerer kommer til å bli større enn noen kan forestille seg akkurat nå, i alle bransjer
  2. Vi er heldige. Teknologiske gjennombrudd som dette får de fleste av oss oppleve kanskje en eller to ganger gjennom et langt arbeidsliv
  3. Som ledere må vi se på AI (som ChatGPT) som en vekstmulighet. Ikke se på AI/KI som en trussel. Ikke tro at det vil gå over

- Tenk: Hvordan kan vi bruke AI til å utvikle oss og bli bedre?

Hva kan dette bety for et selskap sine vekstmuligheter?

Jeg vet selvfølgelig ikke. Men tror det vil få stor betydning. Hold fast ved det enkle:

- Er du som leder og selskapet ditt med på utviklingen, eller ikke? Ja eller nei?

Still spørsmål:

  1. Hva er forskjellig med denne teknologien, som skiller den fra alt annet? At ChatGPT er raskest i historien til 100 millioner brukere er nevnt, og at nesten alle mennesker nå kan programmere en datamaskin, uten å kunne programmeringsspråk. Men se på de yngre. De går alltid først. Rundt 80 prosent på videregående og universiteter bruker nå ChatGPT. For bare få måneder siden visste ingen hva ChatGPT var!

  2. Hvordan kommer B2B-kunder sin kjøps- og kundereise til å utvikle seg fremover, med kunstig intelligens som ChatGPT? Spol 10-15 år tilbake, da internett, 4G, smarttelefoner og apper brøt gjennom. I gamle dager måtte B2B-kunder snakke med en selger for å skaffe seg informasjon om nye produkter, teknologi og priser. I dag vil de færreste kunder snakke med en B2B-selger før de må. Kunder i dag starter sin kjøpsreise på Google, nettsider, LinkedIn og andre digitale kanaler.

Hva tror du skjer i disse dager? I morgen? Hvordan vil den nye teknologien endre dine kunder sin kjøps- og kundereise? Blir alt som før? Eller står vi ved et vendepunkt i måten vi driver salg, markedsføring og kundevekst?

Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men bare de siste ukene og månedene har jeg brukt mer tid på søk med ChatGPT enn på søk med Google.

Jeg kan ta feil. Men svarene vil komme, utover 2023 og fremover. Akkurat som med internett på 90-tallet. Og med smarttelefoner sent på 00-tallet.

Mitt råd?

Følg med nå! Se ut vinduet! Følg nøye med på dine kunder: Vil den nye teknologien endre deres kjøps- og kundereise?

- Ja? Da bør du endre din strategi for salg, markedsføring og kundevekst

Hvilken betydning vil KI kunne få for bedrifter og markedsføring B2B?

Etter mitt syn vil dette kunne få en betydelig innvirkning på markedsføringen av bedrifter til bedrifter (B2B). Enkle eksempler på mange mulige måter KI kan påvirke B2B-markedsføring:

  1. Bedre kundeinnsikt: KI kan hjelpe selskapet ditt å forstå deres eksisterende kunder bedre ved å analysere store mengder data om kundenes adferd og preferanser. Dette kan dere bruke på en positiv måte for begge parter, til å utforme mer presis målretting av markedsførings- og salgskampanjer rettet mot nye kunder, og mer effektiv kundekommunikasjon for eksisterende kunder.

  2. Mer effektiv leads-generering: Kunstig intelligens kan brukes til å enklere identifisere flere nye, mulige kunder basert på eksplisitte historiske data og implisitte data om deres digitale adferd. KI kan også bidra til å enklere identifisere potensielle kunder som i utgangspunktet ikke er aktivt ute i markedet, ved å analysere store datasett på LinkedIn og andre digitale fotspor.

  3. Bedre kundeopplevelse: KI kan bidra til å forbedre kundeopplevelsen ved å tilby mer effektiv kundeservice og support. Chatbots og virtuelle assistenter kan hjelpe dine kunder å finne svar på spørsmål og problemer raskt og effektivt.

  4. Personlig tilpasset markedsføring: KI kan hjelpe dere å skreddersy personlig tilpasset markedsføring og kommunikasjon til kundene deres. Ved å analysere kundenes adferd og preferanser blir det enklere å tilby mer relevante produkter og tjenester, helt ned på individuelt nivå.

  5. Optimalisering av annonser: KI kan hjelpe selskapet ditt å optimalisere annonsestrategien og gjøre raske, taktiske endringer basert på analyser av historiske data og dermed finne de mest effektive kanalene, stedene og tidspunktene for å treffe målgruppen din.

Ingen av disse eksemplene er nye. Det som er nytt, er tempoet og kreativiteten når millioner av mennesker i verden kan programmere selv.

Det er selvfølgelig massevis av etiske, moralske og juridiske utfordringer og problemer rundt denne utviklingen. Det må ansvarlige selskaper og myndigheter regulere og ivareta. Det er gode grunner til at teknologitopper og forskere ber om seks måneders pause i utviklingen (ekstern lenke).

Men for deg som leser dette og leder et selskap eller salg- og marketing: Ser du mulighetene, og griper dem? Eller satser du på at det går over?

- Hva tror du? Send en chat eller skriv din kommentar helt nederst.