LeadFeed | en fagblogg om Inbound Marketing, Salg og Service | HubSpot | Leadify

Når nye nettsider blir levert innenfor tidsfrist og budsjett

Skrevet av Øyvind Jacobsen | 21.desember.2017

Nye nettsider ryker ofte på scope, tid og budsjett. De ferdige sidene blir ofte mye større og dyrere enn tenkt. Og så blir de liggende statisk etterpå.

2-3 år senere vil markedssjefen ha en kraftig oppgradering. Som blir et nytt monsterprosjekt, som igjen ryker på tid og budsjett... Kan dette gjøres bedre?

Stadig flere får øynene opp for såkalt vekstdrevet design, hvor utgangspunktet er motsatt:

I stedet for at et stort team fra marked, IT og byrået sitter innendørs og synser seg frem til noe de tror er et godt resultat, så gjelder det å gjøre prosjektet kortest mulig og lage såkalte lanseringssider.

Poenget er å komme seg raskt ut for å teste i fullskala hva kundene synes. For det er BARE kundene sin reelle bruk av sidene som kan fortelle om de nye nettsidene er gode eller ikke. Ikke dere. Ikke byrået.

Etter at sidene er lansert, så starter arbeidet med kontinuerlig forbedring. Dette arbeidet følger en nøye uttenkt metodikk, som vi skal komme tilbake til en annen gang.

Resultatet er:

  • Kostnaden fordeles over tid, ikke alt up-front
  • Utviklingen tar rundt 45 dager, i stedet for 3-6 måneder
  • Prosjektet blir levert på tid og budsjett
  • Reelle data ligger til grunn for kontinuerlig forbedring av sidene etter lansering, ikke synsing

Denne tankegangen kommer ikke ut av løse luften. Vekstdrevet design (nynorsk: Growth Driven Design /GDD) er sterkt inspirert av lean-prosjektmetodikk og smidig (agile) utviklingsmetodikk.

Vil du bli inspirert, så kan kunnskapen i denne boken kan redde ditt neste nettside-prosjekt. Velkommen til:

The Lean Startup

Jeg lover:

- Du kommer til å lære mye nytt, se nytt på gamle problemer og få masse nye ideer

Boken til Ries er stappfull av nye tankesett, strategier og praktisk metodikk. Det er ikke bare i nettside-prosjekter du kommer til å jobbe smartere:

  1. Utvikle nye produkter
  2. Fornye måten dere markedsfører og selger
  3. Starte helt ny virksomhet

Eric Ries åpner friskt:

- Most startups fail. But many of those failures are preventable. The Lean Startup is (...) changing the way companies are built and new products are launched

Jeg kan skrive under på at The Lean Startup virker. Jeg har hatt ansvar for krevende utviklingsprosjekter og brukt metodikken.

Eksempler

Tenk på nye nettsider, som skal erstatte de gamle og utdaterte sidene som har blitt alt for kompliserte og ikke tilfredsstiller GDPR.

Vanligvis vil nye nettsider for en enkelt, mellomstort B2B-selskap koste rundt en halv million. Det er mye kapital, tid og ressurser for å utvikle basic nettsider.

1. Minste mulige fungerende produkt (Minimum Viable Product)

En vanlig svakhet med tradisjonell utvikling, er å jobbe alt for lenge i hemmelighet (Stealth mode) med teknisk utvikling. Tanken er å beskytte seg mot konkurrentene og sikre at produktet holder mål.

I virkeligheten feiler som regel den første produktversjonen. Derfor tenker Eric Ries motsatt.

The Lean Startup legger avgjørende vekt på prototyping: Bygge et Minimum Viable Product (MVP), kom seg ut dørene for å teste prototypen raskest mulig på ekte kunder.

Å utvikle nye nettsider i tråd med metodikken i vekstdrevet design innebærer nøyaktig det samme: Lager såkalte lanseringssider på rundt 45 dager, som er klart bedre enn de gamle.

Poenget: Lær hva kundene egentlig vil ha. Kutt alt annet. Her er Eric Ries tydelig inspirert av opphavet, Lean Manufacturing som vi kjenner fra Toyota.

2. Smidig utvikling (Agile development)

Smidig utviklingsmetodikk (agile metoder) har sitt utgangspunkt i software-industrien. Det er en metodikk som fungerer hånd i hanske med kundestyrt utvikling som The Lean Startup.

I motsetning til tradisjonell utviklingsmetodikk er smidig metodikk basert på korte utviklingsløp og hyppig testing.

I Vekstdrevet Design benytter vi de samme prinsippene, når vi jobber med kontinuerlig forbedring etter lansering - basert på reelle sanntidsdata om hvordan kundene faktisk bruker nettsidene.

Du kan lese mer om The Lean Startup her, hvor du også kan bestille boken.

 

Oppsummert

Det siste du trenger, er et nettsideprosjekt som ryker på scope, tid og budsjett. Strategier og planer er viktig, men det aller viktigste er hurtighet, fleksibilitet og være tett på kundenes reelle behov.

The Lean Startup er stappfull av nye tankesett, strategier og praktisk metodikk. Du kommer til å jobbe smartere, enten du skal utvikle nye nettsider eller produkter. Har du lyst til å prøve selv?

Vi i Leadify er sterkt inspirert av The Lean Startup, i måten vi driver selskapet og samarbeider med kunder.

Klikk og last ned: