Mange bransjer har det tøft nå. Bare i olja er 35.000 jobber borte. Jeg kom til å tenke på en episode for femten år siden. Vi hadde kjøpt ny sykkel til 9-årsdagen hans. Nå stod vidunderet der, midt på stuegulvet i det lille rekkehuset vårt i Bekkefaret, Stavanger. Han visste ingenting da han våknet...
Toppbilde: Frank Mancosu/Flickr (cc)
...han tuslet opp trappa og inn stuedøra. Plutselig forstod søvnige øyne hva de så. Han gikk stille rundt sykkelen. Strøk på setet. Klemte håndbremsen forsiktig inn og spurte:
…om någen har solgt ‘an?
«Ja», svarte jeg. «…någen har solgt ‘an». Tenk på det.
Tilbake til 2016: Avisoverskriftene er til å grine av. Krisen sprer seg som ringer i vannet, fra bransje til bransje. Det er alvor. Vi setter nye rekorder i etableringstilskudd. Aldri før har det blitt satset mer tid, arbeid og penger for å skape nye arbeidsplasser.
(Edit: Det samme skjer med Koronakrisen i 2020...)
I tøffe tider trenger vi virkelig nye tanker. Vi trenger de som tror de kan endre verden med sine selskaper, løsninger og ideer.
Likevel, de neste fem årene kommer flest nye arbeidsplasser til å bli skapt i form av innovasjon i etablert virksomhet. Helt nye næringer vil trenge mer tid.
Hvordan skape utvikling og vekst, akkurat nå?
Jeg har ikke alle svarene, jeg vet bare en ting:
- Det vi skal leve av må markedsføres og selges. Først da blir det inntekter og arbeidsplasser ut av det.
Det er vel enkelt? Ja og nei.
Mer enn noen annen region har vi på Vestlandet levert lokalt. Eksport til verdensmarkedet er mer for sørlendinger, østlendinger, trøndere, svensker og amerikanere. Har vi det i blodet?
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Løfter vi blikket, så ser vi en oljebransje som har vært gjennom en nesten sammenhengende oppgangstid i over 30 år.
Svært mange bedrifter i service- og leverandørindustrien har vært rene ordremottakere. Nå må de samme bedriftene lære markedsføring og salg. En stor endring.
Enten fremtiden ligger i smartbyen Stavanger, en app fra Askøy eller mekanisk industri på Jæren må menneskene bak satsingen ha en ting til felles: De må være skamgode på markedsføring og salg.
De må skape entusiasme og begeistring blant investorer, banker, leverandører, politikere, myndigheter, samarbeidspartnere og kunder. Da kan det skje store ting, veldig raskt.
Det fine er, at vi trenger ingen omstillingsmidler for å gjøre denne viktige jobben. Sett i gang. Bli gode på å markedsføre og selge de jordbærene vi har.
Selgeren er død. Leve selgeren
Jeg har en god og en dårlig nyhet til alle som skal markedsføre og selge noe i dag.
Den dårlige? Digitalisering har snudd opp-ned på det du lærte i studietiden om markedsføring og salg. Kunnskap er makt. Kundene har kommandoen.
I 2016 trenger ikke kunder å snakke med selgere for å skaffe seg oversikt og innsikt om tilbudet i markedet, slik de måtte før. Det har skjedd en digital revolusjon.
- I dag starter 60-90 prosent av kundene sin kjøpsprosess med å søke på nettet [1]. I klartekst: En stor del av kjøpsbeslutningen er tatt, før kunden kontakter aktuelle leverandører.
I gamle dager (før Google) var en kunde innom bilforhandleren fire ganger i snitt, før beslutningen ble tatt. Dagens bilkunder besøker forhandlere 1,5 ganger, ifølge Bertel O. Steen.
Hva med større, komplekse og profesjonelle kjøp? Tenk at du jobber som teknisk sjef i et offshore-rederi. På seminar under Nor-Shipping lærer du at hybrid-teknologi kan forbedre driftsøkonomien 20 prosent og kutte klimautslippene 90 prosent. Wow!
Hva gjør du etterpå? Du Googler etter «offshore hybridteknologi» eller noe i den duren. Du finner en YouTube-snutt, en testrapport, et ekspertintervju og diskusjoner på Twitter og LinkedIn. Du snakker med en kollega og du ringer en studiekompis. Slik starter en 100-millioners investering.
La meg si det sånn, hvis det fortsatt finnes ledergrupper her i regionen som mener det ikke er viktig for bedriften å bli oppdaget av kunder på nett, så kan det bli noen spennende styremøter om noen år.
Tøffe tider skaper nye vinnere
Den gode nyheten? Løsningen er digital. Nye tanker for tøffe tider er allerede tenkt. Vi i Norge har bare litt hastverk, for vi har vært i særstilling litt for lenge. Se ut! Lær av de beste internasjonalt.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Internasjonale konkurrenter har et forsprang på moderne digital markedsføring, såkalt inbound marketing, hvor kundene oppdager dem og ikke omvendt. De er kundeorienterte til fingerspissene.
Filosofien er egentlig gammel. Folk kjøper av folk, selv business-to-business. Slik er det fortsatt. Men teknologien er ny. De beste klarer å gjenskape en fantastisk kundeopplevelse på nett, akkurat slik det skal gjøres i virkeligheten.
- Mitt budskap er at alle bedrifter har en gylden mulighet til å skape ny utvikling og vekst. Det å bli god på digital markedsføring og salg vil kreve litt omstilling i hodene våre. Men det kommer til å gå bra.
Her på Vestlandet er vi tilpasningsdyktige, internasjonale og utstyrt med en fantastisk gjennomføringsevne.
Tenk, om fem år kan vi se oss tilbake. Nye arbeidsplasser ble skapt. Vi hadde folk med selskaper, løsninger og ideer som begeistret.
- Det ble til virkelighet, fordi «någen har solgt ‘an».
[1] Kilder: Blant andre Forrester (2015) og Nielsen (2014)
Dette blogginnlegget er først publisert 27. mars som kommentar i Sysla.no (Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad sin nettavis for næringslivet) og på oyvindjacobsen.com 28. mars. Oppdatert per oktober 2016 og august 2020.