Ingen liker å bli avbrutt av reklame, pågående markedsføring og uønskede selgere. 90 prosent av ledere svarer ikke telefoner fra ukjent nummer. 30 prosent blokkerer annonser.
Tradisjonell markedsføring og salg virker ikke like godt som for 3-4 år siden. Likevel bruker mange bedrifter penger omtrent som i 2012.
Sats for all del penger på markedsføring i 2017. Men les utdraget fra denne boken først. Driv markedsføring som kundene elsker. Det er svært lønnsomt.
Dette er nummer 2 i en kort serie på 3 bøker jeg anbefaler for alle som ikke har tid til å lese bøker om markedsføring og ledelse, men som kjenner på behovet for å holde seg oppdatert.
De tre bøkene skjærer gjennom tåken. De klargjør, gir kunnskap og inspirasjon. De vil gjøre deg til en bedre markedsfører og leder. Nummer 1 var Markedskommunikasjon, av Otto Ottesen.
Nummer 2 er:
Digitalisering har snudd opp-ned på det meste vi har lært om markedsføring, salg og ledelse frem til 2010-tallet.
– Vi mennesker har endret måten vi lever, jobber og kjøper ting og tjenester. Men overraskende få bedifter har tilpasset seg den nye virkeligheten.
I 2016 trenger ikke kunder å snakke med selgere for å skaffe seg innsikt om markedet og aktuelle leverandører.
Det gjelder å forstå rekkevidden i hva som har skjedd og se hvilke muligheter det skaper for lønnsom digital B2B markedsføring.
Hvor leter dagens kunder etter svar? På internett. Dagens kunder liker å finne ut av ting selv, uten å bli forstyrret av annonser eller selgere. I klartekst:
– En stor del av kjøpsbeslutningen er tatt før kunden kontakter aktuelle leverandører
På dette tidspunktet har kunden langt på vei formet en klar oppfatning om hva de skal legge vekt på, altså selve kjøpskriteriene. I noen tilfeller kan beslutningen om løsning eller leverandør i praksis være tatt.
Les også: Kan smart markedsføring i oljebransjen bidra til å vinne anbud?
Dette observerte og forutså Seth Godin allerede i 1999. Permission Marketing er en svært viktig bok for alle CEOer og ledere med ansvar for markedsføring og salg.
Godin sitt utgangspunkt er at kunder møter en overflod av tilgjengelig informasjon på nettet.
- Spørsmålet for kunden: Hvordan skjære gjennom støyen og finne hjelpsom informasjon for å løse daglige oppgaver, som innkjøp på jobben?
- Leverandøren, med motsatt fortegn: De opplever en oppmerksomhetskrise. Hvordan nå gjennom med et relevant budskap, til riktig tid?
Boken til Godin er en guide til hvordan markedsførere og bedrifter kan overleve i en verden hvor ingen liker å bli avbrutt av reklame, pågående markedsføring og uønskede selgere.
Les også (eksterne lenker): Folk er drittlei dårlig reklame, så Vi blir mer irritert av reklame enn før og Programmatisk er bare en bedre måte å plage folk på.
Snu alt opp-ned. La kunden velge selv. Respekter det. Godins svar er det han kaller permission marketing:
- Permission marketing er privilegiet (ikke retten) til å levere forventede, personlige og relevante budskap til mennesker som faktisk ønsker å motta dem.
De du ønsker å nå må kunne velge om de ønsker å bli markedsført til - altså kommunikasjon, basert på gjensidig enighet og tillit.
Illustrasjon: HubSpot
Mange vil oppleve at Godin snur markedsføring opp-ned. Jeg er enig. Tradisjonell (interruption) markedsføring tar utgangspunkt i virksomhetens behov for å selge, ikke kunden sitt behov for å kjøpe.
Forskjellen? Slik jeg ser det, handler Seth Godins permission marketing helt enkelt om å tilpasse sin markedsføring og salg til hvordan kunder faktisk kjøper ting og tjenester anno 2016.
Denne prosessen bør i følge Godin starte på bedriftens egne nettsider:
“Ethvert kommersielt nettsted bør settes opp for å oppnå ett mål. Nettstedet ditt burde være 100 prosent fokusert på å få fremmede til å registrere seg og gi deg tillatelse til å markedsføre til dem."
Godin mener at kvalitetsinnhold er nøkkelen til å få potensielle kunder til å finne dere, komme tilbake igjen og igjen - og når alt stemmer: Bli kunde.
- DET er markedsføring som kundene elsker
Viktige budskap i boken:
For mange er dette en veldig uvant og annerledes tankegang. Nå tenker du kanskje at det må kreve en solid dose ydmykhet og tålmodighet å drive permission marketing? Helt riktig.
Etter mitt syn har moderne ledere og markedsførere grovt sett to valg:
Sjekk ut:
I samarbeid med: MarkedsPartner og HubSpot