5 LinkedIn-tips: Hva er viktigst når du ønsker B2B-leads og salg?
LinkedIn har over 600 millioner brukere i verden og 1,25 millioner brukere i Norge. Rundt 10 prosent er influencere på ledernivå og rundt 7 prosent er beslutningstakere.
Da er det lett å forstå at LinkedIn er svært populært for selskaper på bedriftsmarkedet (B2B) som ønsker å markedsføre seg med sikte på flere leads og økt salg.
Tips: 3 grunner til at B2B-selskaper må bruke LinkedIn i marketing og salg
Slike tall forteller at det finnes svært attraktive målgrupper på LinkedIn, men også at de er kresne på hvilket innhold de liker. For deg som B2B-markedsfører og selger betyr det at du må velge din strategi med omhu.
- Hva er det viktigste og smarteste du bør gjøre på LinkedIn?
Det finnes knapt noen grenser for hva du kan finne på, mulighetene på LinkedIn er enorme. Men hvor bør du starte?
Her får du noen enkle og gode tips og råd, som vi har prioritert den rekkefølgen vi tror har best kost/nytte bedrifter på B2B-markedet.
La oss starte med det viktigste:
1. Gi Company Page (bedriftssiden) en overhaling
Toppbildet på din Company page bør skape riktig type oppmerksomhet, slik at besøkende fristes til å stoppe opp og lese mer om dere.
Ta utgangspunkt i din målgruppe (personas) og lag en firmabeskrivelse som snakker språket til din målgruppe, slik at det er tydelig hva dere kan hjelpe dem med.
Du har bare to linjer til rådighet, pluss en knapp hvor besøkende kan klikke seg videre til din nettside eller bloggen – hvor du kan konvertere besøkende til leads.
Les mer om B2B-nettsider som konverterer, det vil si genererer leads:
Her er et eksempel fra Cegal (ekstern lenke):
Disclaimer: Cegal er kunde hos Leadify
2. Del attraktivt innhold
En god regel er å dele en miks av eget innhold (for eksempel bloggartikler og produktnyheter) og andre sitt innhold (for eksempel bransjenyheter).
Her er Cegal igjen et godt eksempel (klikk her eller på bildet for å gå til deres LinkedIn feed):
Tagg personer som er nevnt i slike poster, da oppnår du spredning av innholdet i deres nyhetsstrøm. Bruk gjerne hashtagger (#) for å hjelpe LinkedIn-brukere å finne din kategori innhold.
Sist, men ikke minst – oppmuntre egne ansatte til å øke spredningen av innholdet ved at de selv poster innhold som bloggartikler på sine egne LinkedIn-konti og andre sosiale plattformer.
3. Bruk native Video
Det kan være flere ganger mer effektivt å bruke video, heller enn tekstbasert innhold. Da er det viktig å laste videoen direkte opp i LinkedIn (native video) i stedet for å lenke til eksterne kilder, for eksempel en video på YouTube eller Vimeo.
Les også:
- Video i markedsføring og salg B2B, funker det? [1:2]
- Slik gjør du det: Lag video for markedsføring og salg B2B [2:2]
4. Sponse innholdet når det er fornuftig
I Leadify pleier vi å si at sponsing av innhold (samme som betalt annonsering) er en slags gasspedal du bør vurdere når organisk spredning ikke skjer raskt nok, til at du når målene for kampanjen din.
Eksempler:
- Du ønsker å nå ut til et veldig spesifikt og snevert publikum blant prospects og kunder, som 'boreingeniører i oljeservice-bransjen i Norge'
- Du skal ansette nye medarbeidere, og trenger å nå ut til kandidater i riktig kategori de neste tre ukene i september
- Dere skal delta på et arrangement, for eksempel en messe, i en kort periode
5. Gjenbruk innholdet på LinkedIn-bloggen (articles)
En av begrensningene med firmasidene på LinkedIn (Company page) er at du ikke kan dele langt innhold som bloggartikler.
I stedet kan du be ledelsen og andre nøkkelpersoner om å dele bloggartikler fra deres hjemmesider på bloggsidene på deres egne LinkedIn-profiler.
På denne måten får du større spredning på innholdet, samtidig som du bygger ledergruppens posisjon som tankeledere i deres bransje.
Kort sagt:
Sosiale plattformer som LinkedIn er en viktig del av ditt arbeid med å generere B2B-leads og økt salg, gitt at du publiserer relevant innhold for kresne målgrupper og vet hvordan du bruker profesjonelle sosiale medier på en god måte.
Vi håper de fem tipsene i denne artikkelen gir deg en god start. Sosiale medier som LinkedIn er en viktig del av en bedrift sin markedsstrategi, som du kan lese mer om i denne e-boken. Klikk og last ned:
KOMMENTARER