Søren heller! De sa at pilene skulle peke oppover i 2017. Selv med gryende optimisme, sier ekspertene at det kan bli en svak oppgang i 2018. Kanskje.
Så hva gjør du? Når det ikke finnes flere kostnader å kutte, hva kan du gjøre for å øke salget?
Dette er skrevet for CEOer, Salgssjefer, Markedssjefer og andre positive folk som helhjertet tror at det er mulig å skape ny utvikling, optimisme og lønnsom vekst.
I tider med nedgang og flatt marked er det viktigere enn noensinne å lykkes med salg. Alle slåss for å opprettholde sin del av et krympende marked.
Kilde: The Norwegian Oilfield Analysis 2017, EY
Klart, dette er beintøft:
Som leder, hvilke muligheter har du til å beholde og helst øke salget?
En for en, hvilke fordeler og ulemper gir disse mulighetene?
Dette alternativet bygger på troen om at dere har så sterke relasjoner til eksisterende kunder, at de forblir lojale. Disse bedriftene har i oppgangstider klart å nå sine salgsmål basert på relasjoner og nettverk. Hvor realistisk er det i dagens marked?
1 av 3 store bedrifter har skiftet toppleder i løpet av to år (2014). For en selger, betyr det tapte relasjoner. Relasjonsselgere må snu seg til å bli jaktende, oppsøkende selgere. Det er et helt annet ballgame.
I nedgangstider har kundene enda større incentiver til å utfordre sine eksisterende leverandører. Kunden kan bli kjøpt opp, fusjonert, gå konkurs eller dere møter enda flinkere konkurrenter.
Vi har liten tro på at det er bærekraftig strategi å sikre salget gjennom eksisterende kunder. Selv med 80 prosent gjenkjøp/lojalitet har du mistet alt etter fem år.
Kutte prisene? Absolutt en mulighet til å opprettholde volumet, det vil si å øke sin andel av et krympende marked. Flere bedrifter i oljebransjen har gjort dette, fordi de tenker at det tross alt er bedre å holde folk i arbeid enn å miste verdifull kompetanse på sikt.
Det er et veldig sympatisk standpunkt. Spørsmålet er bare hva som skjer, når nedgangen biter seg fast i 3 år, som nå. Det tar ett år å rive prisene ned, og ti år bygge prisene opp igjen til samme nivå.
Det kan være klokt, hvis bedriften har mye penger på bok og svake konkurrenter. Da satser dere i realiteten på at de går konkurs først, og at det ikke kommer inn nye aktører rett etterpå. Tar dere sjansen?
Da er tanken at nye selgere skal fokusere på nye leads og kunder, som en måte å dekke opp for sviktende salg til eksisterende kunder. Det store spørsmålet er om det i det hele tatt er mulig, tar for lang tid eller gir høy nok effekt.
Det tar 6 måneder å ansette en god selger, minst 12 måneder for vedkommende å bygge opp en brukbar portefølje av leads og enda lengre tid å levere salg på nivå med en etablert selger.
Les også: Hvor lønnsomt er Inbound Markedsføring og Salg i B2B?
Hvis dere har så lang tidshorisont som 18-24-36 måneder, så kan nye selgere være noe å vurdere.
Selv de beste kan alltid bli bedre. Det finnes mange gode programmer, som faktisk leverer på løftet om at selgerne skal selge mer. Men hva er diagnosen dere skal fikse? Hva slags kompetanse trenger dere å bygge hos selgerne?
Min erfaring er det er individuelt. Noen selgere er gode til å løpe ute og piske opp nye muligheter, mens andre er dyktige sent i prosessen, i tilbuds- og forhandlingsfasen.
Har dere tid til å vente på resultatet av en slik investering? Det spørs også om dere da satser på feil hest, ettersom markedsføring og salg er et fag som digitaliseres i et forrykende tempo.
Lesetips: Hvordan kan nettsidene bli deres råeste B2B-selger?
En kriserammet bedrift kan prøve nye bransjer, for eksempel landbasert eller fornybar energi. Eller de kan finne andre geografiske markeder, gjerne utenfor Norge. Det er absolutt noe å vurdere, ettersom våre produkter er i verdensklasse og kostnadene er tatt betraktelig ned.
Å ta nye markeder eller bransjer innebærer at bedriften må få innpass, bygge relasjoner og tillit. Disse nye kundene kan ha annet tankesett og kultur enn bedriften er vant til. Nok en gang blir det et spørsmål om tid og kostnader.
Å gå inn i andre bransjer eller markeder kan være et godt grep, men sørg for å sette av nok tid, ressurser og penger for satsingen.
Oljebransjen og særlig Stavanger-regionen har vært gjennom en nesten sammenhengende oppgangstid i 30 år, hvor mange har vært rene ordremottakere. Nå må de samme bedriftene lære markedsføring og salg.
Les også: Glem oljeprisen! Kan bedriften redde seg med digital markedsstrategi?
Mange bedrifter kan ikke øke totalbudsjettet på markedsføring og salg. Da bør du seriøst vurdere å flytte penger fra salg til marked. Ja, du leser riktig.
Kundens kjøpsprosess har endret seg dramatisk de siste årene. Mellom 60 og 90 prosent av alle innkjøp i B2B-markedet starter med søk på nettet (Accenture).
Slaget om å vinne kunden starter på nett. IKKE med reklame, men mye smartere virkemidler. I 2017 er Inbound Marketing det nye salget.
Det viktigere enn noensinne å være lett synlig med kvalitetsinnhold i de riktige digitale kanalene. Dette forutsetter at du har budskap og innhold som er tilpasset de forskjellige stegene i kundens kjøpsprosess, enten vi snakker om Pre-FEED i prosjekter eller gjennom hele livsløpet til en rammeavtale.
Les også: Kan smart markedsføring i oljebransjen bidra til å vinne flere anbud og rammeavtaler?
Anbefalingen er å flytte midlene mot digital markedsføring. Det er rimeligst, gir raskest effekt og salgsapparatet får flere og bedre leads å jobbe med. Her kan du lese et praktisk case-eksempel fra en bedrift i oljebransjen som har gjort nettopp dette.
Du har nå fått vår vurdering av 6 ulike muligheter, rettet mot samme mål: Øke salget. Forhåpentligvis har du fått litt inspirasjon til å gå ett steg videre, å konkludere med hva som er riktig for din bedrift.
Her kan du laste ned en gratis guide for å lese mer om markedsføring:
Oppdatert versjon av artikkel opprinnelg publisert 23. februar 2017.
I samarbeid: MarkedsPartner og HubSpot