👀 Har du fått det med deg? Om noen uker vil det være slutt for ett av verktøyene du kanskje bruker for å måle og analysere nettstedet ditt.
I denne bloggposten forklarer vi hvorfor Google mener at GA4 vil være fremtiden for webanalyse, fremheve de beste fordelene, og guider deg gjennom overgangsprosessen. Som en bonus har vi laget en huskeliste for overgangen, som du kan laste ned helt nederst, helt gratis.
Google har kunngjort slutten for Universal Analytics (UA) og oppkomsten av sin neste generasjons målingsløsning, Google Analytics 4 (GA4). Denne endringen skjer snart, og UA vil slutte å behandle data fra og med 1. juli 2023.
Uavhengig om du jubler eller gråter, vil GA4 snart være den eneste tilgjengelige Google Analytics-plattformen for nettstedet ditt.
Hvilke fordeler har Google Analytics 4?
Det byttes GA4 skiller seg fra sin forgjenger på mange måter, deriblant ved at den:
Vår favoritt? GA4 kan tilby gode verktøy for å optimalisere markedsføringsstrategier. Med Google Analytics 4 kan markedsførere også motta automatiske varsler om datatrender som viser økende etterspørsel etter produktene de selger, takket være kunstig intelligens. Dette vil kunne gjøre det mulig å bedre treffe de rette kundene til rett tid, med rett innhold. Som markedsfører (eller nettsted eier) vil du være mye bedre rustet for fremtiden og vil kunne ta markedsføringsaktivitetene dine til nye høyder. 👏
Hva skjer framover? Googles overgangstidslinje
For å hjelpe deg med overgangen til GA4 har Google gitt en tydelig tidsplan:
🗓️ Juli 2023: Universal Analytics vil slutte å behandle data (1. juli 2024 for Analytics 360). Du vil fremdeles ha tilgang til tidligere behandlede data i minst seks måneder, men det er viktig å eksportere historiske rapporter i løpet av denne tiden.
🗓️ Juli 2024: Universal Analytics vil ikke lenger være tilgjengelige. Du vil ikke kunne se UA-rapporter i Analytics-grensesnittet eller få tilgang til UA-data via Application Programming Interface (API), det vil si koden som brukes for å utveksle data mellom forskjellige systemer eller apper.
Google har laget en praktisk guide. Selv om du kanskje til allerede har opprettet en GA4-eiendel opprettet av Google, er det viktig å forsikre deg om at den er konfigurert riktig og installert på nettsiden din. Du kan også lese mer om hvordan du eksporterer data fra UA til GA4.
Bruker du HubSpot? De har skrevet sin egen guide om hvordan du integrerer Hubspot og GA4.
Her er viktige ting du også bør få med deg:
Kort oppsummert, du har frem til 1. juli 2024 til å eksportere dataene dine fra UA3 og gjøre hva du vil med dem. Du vil også kunne se disse dataene i UA3, ikke GA4 (fordi dataene måles på forskjellige måter og kan ikke importeres), frem til 1. juli 2024. Etter dette, er dataene borte for godt.
Å beholde UA er ikke et alternativ, og du må enten utforske alternative løsninger, eller oppgradere. Heldigvis tilbyr GA4 mer avanserte funksjoner for sporing over flere enheter, maskinlæring og personvernkontroller, så dette er en oppgradering vi gleder oss over: 👏 Dette blir fett: fremtiden er her!
Her er huskelisten vi har laget for at du skal enkelt, effektivt (og uten fallgruver) gå over fra UA til nye GA4:
PS! Synes du er det fortsatt vanskelig å holde styr på Google Ads, Analytics og alt annet? Da må du gjerne kontakte oss. 🧡