Hva er nytt i HubSpot?
Her får du kortversjonen av fire dager på #Inbound i Boston, stappfulle av inspirasjon, faglig påfyll og produktnyheter.
Dette er gode nyheter for alle CEOer, markedsførere og selgere som ønsker bedre vekst for sitt selskap.
Denne artikkelen er delt i tre. Klikk og les den delen du ønsker:
- Det grunnleggende: Hva er Inbound og HubSpot?
- Fakta, oppsummert: 17 nyheter i HubSpot
- Alle produktdetaljene: For oss nerdene
1. Hva er Inbound og HubSpot?
Først, en liten intro for deg som er ukjent med HubSpot og Inbound:
Hva er egentlig poenget med dette «inbound-greiene»?
Hva er Inbound?
Kort sagt, Inbound er en strategi for å hjelpe selskaper å vokse bedre. Inbound betyr å sette kundene i sentrum av all kontakt mellom dine kunder og selskapet ditt. Du markedsfører, selger og leverer service fullstendig på kundens premisser.
Hvorfor er inbound aktuell strategi?
Det er mange selskaper som satser på å ha det beste produktet. 'Godt nok' er ikke godt nok. Du ser det overalt: Alle skryter over at de er best. Selgerne sier det samme i kundemøtene.
Slike selskaper bruker enorme ressurser på produktutvikling. Ikke noe galt i det, produktet må selvsagt være konkurransedyktig. Problemet oppstår når de ignorerer andre kundebehov.
Stadig flere erkjenner dette, for eksempel selskapet Ex-Tech i Stavanger (ekstern lenke).
Realiteten er: En strategi om å ha det beste produktet funker KUN i markeder med liten konkurranse. I dag, hvor mange bedrifter opplever det i sitt marked? Nesten ingen.
Da gjenstår bare ett alternativ: Å tilby den beste kundeopplevelsen.
"How you sell is just as important as the product you sell"
Best mulig kundeopplevelse vil være ditt sterkeste konkurransefortrinn på 2020-tallet.
Hva er HubSpot?
HubSpot er en programvareplattform som hjelper deg å gjennomføre inbound-strategien i praksis. HubSpot samler en rekke verktøy for å skape en god kundeopplevelse, langs hele kundens kjøpsreise:
Hvilke bedrifter passer Inbound og HubSpot for (og ikke)?
Vår erfaring, er at strategien og plattformen passer aller best på bedriftsmarkedet (B2B), hvor kundene gjør innkjøp av tjenester og produkter som har stor verdi for dem. Kundene bruker mye tid og ressurser på sin kjøpsreise og flere personer deltar i prosessen.
I deler av forbrukermarkedet (B2C) kan strategien og løsningene også fungere, men neppe i B2C-segmenter hvor kundene kjøper på ren impuls eller gammel vane.
2. Fakta: 17 nyheter i HubSpot
Det aller viktigste, er å se det store bildet av HubSpot som plattform.
HubSpot er i dag en hel plattform, med verktøy for ditt selskap sin digitale markedsføring, salg og service/support. Alt henger sammen, gjennom HubSpot CRM.
Det mest verdifulle er at en slik plattform setter ditt selskap i stand til å designe en komplett, sammenhengende kundeopplevelse.
Alle verktøyene du trenger har HubSpot utviklet og sydd sammen i en plattform i et rasende tempo, særlig de 2-3 siste årene.
For oss som har brukt HubSpot en stund, her er en rask oppsummering av det viktigste nye:
- Automatisk finne og fjerne duplicate contacts. Visste du at en selger bruker kun 33% av sin tid på å selge? Resten går til andre ting, som å lete etter informasjon eller gjøre tabber som skyldes feil informasjon. HubSpot har en helt ny funksjon i CRM, basert på kunstig intelligens (AI), som finner og foreslår kontakter som skal slås sammen. Lekkert!
- Dobbelt så raskt å finne kontaktdata – på tvers av marketing, salg og service. Før tok det i gjennomsnitt 5:87 sekunder å laste inn alle kundedata i kundeprofilen. Nå er det halvert til 2:85 sekunder. Bagatell? Nope, tenk bare på hvor lenge du gidder å vente på at en nettside skal laste. Maks 2-3 sekunder?
- Foldere og sammenkoblinger av workflows – Mange selskaper har flere titalls eller hundrevis av workflows som automatiserer rutineoppgaver og kommunikasjon. Med folders er det mye enklere å holde orden på alle dine workflows, som nå også kan kobles sammen i en hel kjede
- Begrense tilgang til artikler i Knowledge Base (FAQ) gjør at du f.eks. kan ha en større database med artikler for ditt interne support-team og et annet eksternt
- To-veis synkronisering mellom møtebooking (meetings) og Office 365 og Zoom
- Dynamisk sidetesting, for eksempel lage 5 landingssider og automatikken tester hvilken som fungerer best. Langt bedre enn A/B-testing. Brukere av den nye funksjonen har opplevd 10 ganger høyere konvertering
- Klikk-og-kjøp funksjon, også for B2B. Veldig aktuelt for eksempel til kurspåmelding eller utleieutstyr, for å unngå å sende faktura og masse styr i etterkant
- Forbedret App Marketplace – over 300 apper som er integrert i HubSpot. F.eks. SurveyMonkey. Med HubSpot-integrasjonen får du resultatene inn på tidslinjen til den enkelte kontakten. Les mer her
- Permission sets – gi grupper av ansatte de samme rettighetene i portalen. Sparer masse tid
- Advocacy automation – følge opp de mest fornøyde kundene, ut fra resultatene de har gitt i kundetilfredshetsundersøkelsen
- Facebook messenger integrert i conversations inbox, sammen med selskapets egen chat og felles e-post (f.eks. faktura@bedriftendin.no)
- Reporting drilldowns, nå kan du klikke på alle grafer for å dypdykke i bakgrunnsdata
- Attribution reporting – detaljert sporing av hvilke aktiviteter i selskapet (marketing – salg – service) som skaper salgsresultater
- Single-sign-on og 2-faktor autentisering, gir hele portalen økt datasikkerhet
- Lage annonser i Facebook og LinkedIn innenfra HubSpot
- Landingssider med enkle dra-og-slipp funksjoner kommer i Starter-versjonen
- Gratis email markedsføring og CRM i Free-versjonen
….og mye, mye mer.
NB! Flere av nyhetene nevnt ovenfor kan være begrenset til en bestemt HubSpot-versjon (Free, Starter, Professional eller Enterprise).
For oss nerdene
Her får du hele pakken:
- Her kan du finne en komplett oversikt: https://www.hubspot.com/new
- Ønsker du virkelig å stupe i detaljene, så er dette siden for deg: https://blog.hubspot.com/customers/inbound-19-product-spotlight
Spennende? Lyst å vite mer?
To tips:
- Bestill en times prat med oss i Leadify for uforpliktende råd om dine muligheter
- Last ned denne gratis guiden om inbound marketing
KOMMENTARER