LeadFeed | en fagblogg om Inbound Marketing, Salg og Service | HubSpot | Leadify

Hva er det beste tidspunktet for å ringe til kunder?

Skrevet av Øyvind Jacobsen | 9.mars.2017

Visste du at en spesiell ukedag funker 49 prosent bedre enn andre? Og at ett bestemt klokkeslett er 164 prosent bedre enn andre? Det er mye å tjene på å velge riktig.

Har du opplevd det samme: At det kan være veldig stor forskjell på kundene sin respons - alt etter ukedag eller klokkeslett?

- Tilfeldig?

Nope. Det er fakta, i følge en artikkel fra HubSpot som er basert på en undersøkelse fra insidesales.com.

Undersøkelsen gikk i dybden på inbound leads, altså salgsmuligheter som er generert via nettsidene. Over tre år undersøkte de en rekke rekke bedrifter, på jakt etter den beste måten for bedriftens selgere å følge opp inbound leads.

Les også: Tradisjonelt salg vs. Inbound salg - hva er forskjellen?

Når er det beste tidspunktet for å ringe til kunder?

Ikke overraskende:

Timing betyr mye

I Norge vet vi at dette IKKE funker:

  • Å ringe kunder rundt lunsj, som regel mellom klokka 11 og 12
  • Småbarnsforeldre på vei til eller fra barnehage og skole
  • Fredag etter klokka 14 er stein dødt, særlig hvis kunden har hytte, båt eller jobber i et oljeselskap

Les også: Trenger din bedrift markedsføring?

Hva er de BESTE ukedagene og klokkeslettene for å kontakte potensielle kunder? Her er en oversikt (klikk på bildet for stor utgave):

Hva funker best?

Kort oppsummert:

  1. Torsdag er 49 prosent bedre enn tirsdag
  2. Tidlig morgen (08-09) eller sent ettermiddag (15-16) er 164 prosent bedre enn timene før og etter lunsj
  3. Kontakt potensielle kunder straks de har gjort en handling på deres nettsider. Sjansen er 4 ganger større, enn om du venter mer enn 5 minutter
  4. Det kreves rundt 6 forsøk for å lykkes. De fleste selgere gir opp etter ett eller to forsøk

Les også: Hva er Inbound markedsføring og salg for B2B?

Data og digitalisering har truffet salg for lengst. Eksempelet ovenfor viser at det er svært verdifullt å ha gode rutiner, beste praksis, data og systemer i bunn.

Henger du med? Det bringer oss ett skritt videre, til CRM - altså Customer Relations Management. Mange tror at "CRM" er et verktøy, et dataprogram. Det er feil.

Selg bedre med CRM

CRM er å finne bedre måter til å kommunisere bedre og mer effektivt med kundene, støttet av riktige verktøy og teknologi i bunn.

Dette er vanlig i mange bedrifter:

  1. Har ingen CRM
  2. Har en CRM-løsning, men selgerne følger ikke strategien og bruker ikke verktøyene
  3. Har CRM som blir brukt, men skaper ikke forretningsverdi

Kjenner du deg igjen? Da kan denne guiden hjelpe dere å komme på riktig spor: