Visste du at en spesiell ukedag funker 49 prosent bedre enn andre? Og at ett bestemt klokkeslett er 164 prosent bedre enn andre? Det er mye å tjene på å velge riktig.
Har du opplevd det samme: At det kan være veldig stor forskjell på kundene sin respons - alt etter ukedag eller klokkeslett?
- Tilfeldig?
Nope. Det er fakta, i følge en artikkel fra HubSpot som er basert på en undersøkelse fra insidesales.com.
Undersøkelsen gikk i dybden på inbound leads, altså salgsmuligheter som er generert via nettsidene. Over tre år undersøkte de en rekke rekke bedrifter, på jakt etter den beste måten for bedriftens selgere å følge opp inbound leads.
Les også: Tradisjonelt salg vs. Inbound salg - hva er forskjellen?
Når er det beste tidspunktet for å ringe til kunder?
Ikke overraskende:
I Norge vet vi at dette IKKE funker:
Les også: Trenger din bedrift markedsføring?
Hva er de BESTE ukedagene og klokkeslettene for å kontakte potensielle kunder? Her er en oversikt (klikk på bildet for stor utgave):
Kort oppsummert:
Data og digitalisering har truffet salg for lengst. Eksempelet ovenfor viser at det er svært verdifullt å ha gode rutiner, beste praksis, data og systemer i bunn.
Henger du med? Det bringer oss ett skritt videre, til CRM - altså Customer Relations Management. Mange tror at "CRM" er et verktøy, et dataprogram. Det er feil.
CRM er å finne bedre måter til å kommunisere bedre og mer effektivt med kundene, støttet av riktige verktøy og teknologi i bunn.
Dette er vanlig i mange bedrifter:
Kjenner du deg igjen? Da kan denne guiden hjelpe dere å komme på riktig spor: