I snitt deltar 6,8 personer i en B2B kjøpsbeslutning. For å markedsføre effektivt i B2B må du vite presist hvem du kommuniserer med. Ikke bedriften, men personen - altså mennesket. Lag personas. Bruker du personas i markedsføringen blir det enklere for kundene å oppdage, like og elske dere.
Denne artikkelen forteller det viktigste du bør vite om personas. Nederst finner du en 16-punkts sjekkliste om hvordan du lager dem. Her er en gratis mal: Slik lager du personas for din bedrift.
Et eksempel: Tenk at din bedrift driver med høyteknologiske brønntjenester på det globale energimarkedet. Da kan det være 2-3 forskjellige selskaper involvert i en beslutning om kjøp av deres tjenester: Operatørselskapet, riggselskapet og kanskje et service- eller teknologiselskap.
- Er disse selskapene dine kunder, egentlig? - Ja, men nei.
Ja, det er bedriften som betaler fakturaen. Men nei, det er sannsynligvis en ingeniør eller boresjef hos enten operatørselskapet eller drilling-selskapet som er den reelle beslutningstakeren, selv om COOen (operativ sjef) er den formelle beslutningstakeren.
- For å markedsføre brønntjenestene deres effektivt, så må du kjenne disse menneskene godt. Du må kjenne dem såpass godt, at du vet at en ingeniør hos operatørselskapet og en boresjef hos drilling-selskapet vil legge vekt på svært forskjellige kriterier.
Å lage personas er et godt hjelpemiddel for å kommunisere riktig, i alle fasene av kundenes kjøpsprosess:
Les også: Kan smart markedsføring i oljebransjen bidra til å vinne flere anbud?
For hver person (rolle) du ønsker å påvirke, så trenger du en egen persona. I B2B markedsføring trenger du fort 8-10 forskjellige personas.
Personas er kort og godt et supert verktøy for å kommunisere bedre. Personas er dybdeprofiler av semi-fiktive personer, som har ulike roller i forbindelse med kjøp av deres tjenester og produkter. Det kan være:
Å lage personas gjør din markedsføring mye mer effektiv enn om du bruker målgrupper, som er den tradisjonelle metoden for segmentering. Målgrupper er bedriften. Personas er menneskene.
Hovedforskjellen er at personas forteller deg nøyaktig hvilke personer/roller som er interessert i produktene dine, og hvordan, når og hvor du bør snakke til dem.
Nytt eksempel:
Målgrupper gir liten mening når vi for eksempel skal produsere et white paper rundt brønntjenester:
A white paper is an authoritative report or guide that informs readers concisely about a complex issue and presents the issuing body's philosophy on the matter. It is meant to help readers understand an issue, solve a problem, or make a decision.
For deg som markedsfører er det mye enklere å gjøre en god jobb, når du vet at du skriver et white paper for en spesifikk persona som en boresjef, i stedet for en generell målgruppe som drilling-selskap.
Viktigst av alt: Resultatet blir mye mer verdifullt for kunden. Det er jo hele poenget.
Lesetips: 6 utfordringer med å markedsføre i oljebransjen, energi og maritime
Følg denne oppskriften:
Nedenfor finner du din egen, gratis guide for å komme i gang med å lage personas.
Lykke til!
I samarbeid: MarkedsPartner og HubSpot