Hvor mange salg taper du fordi kundene ikke finner deg? Hvor mye koster det deg å ikke være synlig på nett når bedriften din er løsningen de leter etter?
Spørsmålet om hva inbound-markedsføring koster er egentlig et spørsmål om hva det koster deg å ikke satse på det. I denne artikkelen får du konkrete tall på det som kan bli din mest lønnsomme investering for å sikre god vekst i din bedrift.
Du har gjerne hørt at andre industriselskaper – altså, B2B-bedrifter innen energi, olje og gass, teknologi eller produksjon – har klart å bli mer synlige og øke salget sitt med noe som kalles inbound-markedsføring.
Men hva er egentlig inbound-markedsføring, hva krever det av bedriften din, og ikke minst, hva koster det?
Som leder, vet du at du i bunn og grunn har tre veier til vekst:
Overraskende ofte er det mest effektive og minst risikable å satse på å bli bedre på å selge og markedsføre produkter og tjenester du allerede har.
Inbound-markedsføring tar utgangspunkt i at kundene dine trenger mye informasjon når de skal gjøre innkjøp av komplekse, tekniske produkter og tjenester – slik som dem bedriften din leverer. Disse kjøpsprosessene tar ofte lang tid, og det er mange personer involvert, både fra kunden og din bedrift.
Inbound-markedsføring går ut på å lage innhold av høy faglig kvalitet. Dette kan være artikler, videoer, white papers, case-studier, webinarer og foredrag, for å nevne noe. Felles for dem alle er at de svarer profesjonelt på spørsmål som kundene trenger svar på, før de kan ta en kjøpsbeslutning.
Grunnen til at inbound-markedsføring forbedrer salget, er at kundene vil finne dere når de aktivt leter etter informasjon. De søker på nettet, spør kollegaer eller scroller på LinkedIn – og da dukker dere opp med relevant og nyttig innhold. Det gjør dere både mer synlige og mer relevante, og det styrker tilliten til dere som leverandør.
Noe for dere? Sjekk ut: 3 vanlige spørsmål om inbound marketing for B2B-selskaper
Å velge riktig markedsføring kan være avgjørende for selskapet ditt sin vekst og utvikling. Det er to ting vi ofte ser at ledere sliter med:
Når det kommer til valg av markedsføringsstrategi, står du som leder overfor et tydelig valg. På den ene siden, har du den oppsøkende strategien, der du aktivt forsøker å nå potensielle kunder – ofte uten å vite om timingen er riktig. På den andre siden, har du strategien som gjør at kundene dine finner deg når behovet oppstår. Dette spiller selgeren i posisjon når sannsynligheten for salg er størst og er derfor en mer effektiv tilnærming. Denne strategien kalles inbound-markedsføring.
Som leder er det viktig å forstå forskjellen mellom disse, slik at du kan velge strategien som fungerer best for din bedrift.
Fortsatt uklart? Les også: Hva skiller inbound marketing fra tradisjonell markedsføring?
Du har sikkert hørt at inbound-markedsføring krever en del ressurser fra din bedrift for å lage profesjonelt innhold av høy kvalitet. Det er riktig. Samtidig kan det også være en av de mest lønnsomme og strategiske beslutningene du tar!
Når en bedrift skal i gang med inbound-markedsføring, er det vanlig å starte med et etableringsprosjekt. Da skal vi lage innhold til den første markedsføringskampanjen. For å gjøre den jobben, trengs det fagfolk fra din bedrift som kan produktene og tjenestene deres godt, og det trengs ressurser fra deres egen markedsavdeling eller et team fra for eksempel Leadify.
Da får vi på plass artikler, videoer, white papers, case-studier, webinarer, foredrag og annet innhold med høy faglig kvalitet som gir kundene svarene de trenger for å ta en kjøpsbeslutning. Neste steg er å gjøre det synlig. Innholdet må gjøres tilgjengelig der kundene søker etter informasjon. Dette kan inkludere nettsider, Google, ChatGPT, LinkedIn, konferanser og kanskje til og med i pressemeldinger.
Et typisk oppstartsprosjekt for inbound-markedsføring varer rundt tre måneder og koster mellom 150 000 og 300 000 kr, avhengig av ambisjonsnivå og hvor mye du gjør internt.
For å lykkes, må du jobbe langsiktig. Formålet er å øke synlighet og å skape interesse over tid. Dette er en prosess som ofte tar 1–2 år, men det gir også varige resultater på salget deres.
Hvorfor tar det så «lang» tid? Svaret er enkelt: Det er tiden kundene dine bruker på å kjøpe så komplekse produkter og tjenester som din bedrift selger – ofte 1-2 år. Noen ganger går det raskere; andre ganger tar det lengre tid. Når målet med markedsføringen er å gjøre dere mer synlige og hjelpe til med salget, så tar det den tiden det tar.
Altså: Du vil raskt kunne måle signaler på at markedsføringen har effekt, men salgsresultatene tar naturlig nok lengre tid – fordi det er snakk om såpass komplekse kjøpsprosesser.
Hva vil dette koste langsiktig? Inbound-markedsføring krever en innsats over tid, der vi lager og oppdaterer innhold og sørger for at dette blir synlig for dine prospects og kunder.
Kostnadene for et slikt langvarig program ligger på 30 000–40 000 kr eller 80 000–90 000 kr i måneden. Også dette avhenger av både bedriftens ambisjonsnivå og hvor mye bedriften gjør selv. Dette inkluderer produksjon, publisering og løpende optimalisering av innhold, basert på analyser og innsikt. I tillegg kan teknologiverktøy som HubSpot eller andre CRM- og markedsføringsplattformer effektivisere prosessen og bidra til bedre resultater. Prisen for slike verktøy kommer eventuelt utenom prisestimatene nevnt over.
Se mer om våre priser: Priser for vekstpakke
Ingen inbound-markedsføringsstrategi er lik. Basert på din bedrift sine spesifikke mål og ambisjoner, kan vi sammen skreddersy en plan som får bedriften til å vokse. Prisen på et slikt tilbud? Det avhenger både av deres ambisjoner og hvor mye dere ønsker å produsere og følge opp selv.
Uansett vil det på sikt være billigere enn å ansette enda en ny selger i teamet. Det er også mindre risikabelt, fordi inbound-markedsføring alltid virker, aldri sier opp og aldri blir syk.
Er du inne på tanken om å satse på inbound-markedsføring som en del av din vekststrategi?