LeadFeed | en fagblogg om Inbound Marketing, Salg og Service | HubSpot | Leadify

Hvordan selge og markedsføre effektivt på oljemesser som OTD og ONS?

Skrevet av Øyvind Jacobsen | 28.februar.2017

Messer er den største posten på mange bedrifter sine markeds- og salgsbudsjetter. Skal dere ha stand på messer som OTD eller ONS?

Her får du en guide med 15 praktiske tips: Hvordan legge grunnlaget for at markedsføringen og salget skal bli en suksess?

 

1. Velg hovedmål

Suksess handler mye om hvordan dere legger opp selve markedsføringen og salget. Hva er hovedmålet?

  1. Skal dere gjøre bedriften mer kjent, altså bygge merkevare?
  2. Skal dere lansere et produkt?
  3. Skal dere selge på messen, eller etterpå?

Dette valget betyr enormt mye for hvordan standen bør designes og hvordan dere bør opptre på standen.

Mange bedrifter begår en tabbe fra start. De tør ikke velge ett av de tre målene. De tenker: 'Når vi først brenner av en million, så skal vi vise frem alle produktene og avdelingene våre'. Det blir bare rot.

Vær tydelig på hva dere vil. Det er starten på å gi publikum en god totalopplevelse. Klare målsettinger gjør det også mye lettere å gi oppdrag til leverandører, og måle etterpå om messen ble en suksess.

2. Planlegging før-under-etter

Deretter handler det om skikkelig planlegging og organisering før-under-etter messen:

- Sørg for at alt glir som en drøm. Slik kan selgerne bruke maksimal tid på kundepleie og salg, og minst mulig tid på annet dilldall.

Nederst i denne artikkelen får du en praktisk 15-trinns guide til hvordan løse oppgaven.

- Når deres toppselger skal lansere det nye produktet foran VIP-kundene, så må ALT klaffe: Lyd, lys, bilde, gode stoler, servering, temperatur osv.

Da er det for sent å tenke på at dere burde ha sjekket om kundene faktisk kommer. Eller at nabostanden har en støyende olje-skimmer gående.

Start i god tid

På de store og viktige oljemesser som OTD og ONS bør dere komme i gang 1-2 år i forveien. Skal dere skal delta eller droppe det?

Skal dere på OTD (Offshore Technology Days) i Bergen i oktober 2018, så er det på høy tid å sikre den rette standen og restaurantbordet på kvelden.

Når det gjelder ONS (Offshore Northern Seas) i august 2018, så er det få ledige plasser igjen i utstillingen. Men er du heldig, så kan du fortsatt sikre en bra plass på messa og på byen om kveldene.

Det er ikke billig. En skikkelig messedeltakelse med egen stand koster fra 1 million og oppover når du regner på totalkostnaden med utstillingen, lønn, transport, kost, losji og annen moro.

Det er heller ikke ukomplisert å delta på messer. Mye folk. Mye utstyr. Mye logistikk. For at messedeltakelsen skal fungere, er dere avhengige av flinke folk som gjør ting enkelt og effektivt.

Les også: 6 utfordringer med å markedsføre i oljebransjen, energi og maritime.

Noen legger lista veldig høyt, andre ikke...

På det ene ytterpunktet finnes svært profesjonelle messedeltakere. De investerer titalls millioner og flere årsverk på sin innsats på messer rundt i hele verden, flere ganger årlig.

Eksempler er operatørselskapene i oljebransjen, skipsverft i maritim næring og store industrikonsern.

På det andre ytterpunktet finnes messedeltakere fra små produksjons- eller servicebedrifter. Et par uker før messen bestemmer de seg for å delta som gjest, i håp om å treffe noen kjente kunder og kanskje et par nye. De måler suksess i antall visittkort og hvor gøy det ble på byen.

Les også: Markedsføring på messer: Slik gjør du en vellykket kampanje med e-post

15 enkle, praktiske trinn til suksess

De fleste bedrifter som deltar på messer tenker omtrent slik:

  1. Deltar på en eller to messer per år, med egen stand og en fin utstilling
  2. De ønsker å fremstå som profesjonelle og tydelige, ovenfor markedet og aktuelle kunder
  3. De har (eller ønsker) et konkret mål, for å evaluere etterpå om det var en fornuftig investering

Gjør dere også?

Da er denne for deg: Her er en enkel og praktisk guide, som tar deg gjennom de 15 viktigste tingene dere bør huske før-under-etter messen, i løpet av en 12 måneders periode: