Før, så måtte en kunde oppsøke en selger for å få svar på sine spørsmål i forbindelse med innkjøp. Da hadde selgeren stor makt.
Nå, har kunden full kontroll på din markedsføring og salg.
Her får du vite hvorfor:
Det har skjedd et fundamentalt maktskifte mellom kunde og leverandør. Hva mener vi med det?
Som markedsfører og selger på B2B-markedet, så ønsker du å være til stede hos kunden gjennom hele kjøpsreisen. Drømmen er å komme i inngrep med kunden så tidlig som mulig, før konkurrentene.
- Når B2B-kunder planlegger og gjennomfører innkjøp, hvilke kilder til informasjon ønsker de å benytte?
Vår ferske undersøkelse gir veldig klare svar: Søk på internett, kollegaer og eget nettverk, og sosiale medier. Ferdig snakket. De åtte neste på listen kommer langt bak.
- Som markedsfører og selger, hvilke av disse kildene har DU kontroll på?
Vi har merket med grønt og rødt i figuren under. Du har kontroll på kun to ting - egne nettsider og selgerne. Resten kan du til en viss grad påvirke, men du har i praksis null kontroll på dem:
I denne teksten får du ingen svar. Men akkurat nå sitter du sannsynligvis med ett spørsmål, som vi lar henge i luften:
- Bør vi gjøre noen endringer, i måten vi driver B2B-markedsføring og salg?
Undersøkelsen som disse tallene er hentet fra kan du laste ned gratis her: