LeadFeed | en fagblogg om Inbound Marketing, Salg og Service | HubSpot | Leadify

Kunden har full kontroll på din B2B-markedsføring og salg!

Skrevet av Øyvind Jacobsen | 30.november.2017

 

Før, så måtte en kunde oppsøke en selger for å få svar på sine spørsmål i forbindelse med innkjøp. Da hadde selgeren stor makt.

Nå, har kunden full kontroll på din markedsføring og salg.

Her får du vite hvorfor:

Det har skjedd et fundamentalt maktskifte mellom kunde og leverandør. Hva mener vi med det?

Som markedsfører og selger på B2B-markedet, så ønsker du å være til stede hos kunden gjennom hele kjøpsreisen. Drømmen er å komme i inngrep med kunden så tidlig som mulig, før konkurrentene.

Spørsmål nummer 1

- Når B2B-kunder planlegger og gjennomfører innkjøp, hvilke kilder til informasjon ønsker de å benytte?

Vår ferske undersøkelse gir veldig klare svar: Søk på internett, kollegaer og eget nettverk, og sosiale medier. Ferdig snakket. De åtte neste på listen kommer langt bak.

Spørsmål nummer 2

- Som markedsfører og selger, hvilke av disse kildene har DU kontroll på?

Vi har merket med grønt og rødt i figuren under. Du har kontroll på kun to ting - egne nettsider og selgerne. Resten kan du til en viss grad påvirke, men du har i praksis null kontroll på dem:

I denne teksten får du ingen svar. Men akkurat nå sitter du sannsynligvis med ett spørsmål, som vi lar henge i luften:

- Bør vi gjøre noen endringer, i måten vi driver B2B-markedsføring og salg?

Undersøkelsen som disse tallene er hentet fra kan du laste ned gratis her: