Ferske funn peker på en helt ny trend i B2B-markedet: Norske selskaper bruker generativ AI som ChatGPT til å gjøre research av leverandører, før de skal gjøre innkjøp. Hva betyr dette for deg som toppleder eller salgs- og markedssjef? Er det en trussel for salget deres, eller en fantastisk mulighet? Det får du vite mer om i denne artikkelen.
Den helt nye rapporten fra 'Den store undersøkelsen av B2B-markedsføring, salg og service i Norge – 2023' inneholder resultater som alle ledere bør studere nærmere.
Sjekk dette:
Satt på spissen: På B2B-markedet har kundene minst ett års teknologisk forsprang på leverandørene sine.
Brukes disse verktøyene kun for moro, eller har det en reel nytteverdi? Vil B2B-kunder heller snakke med ChatGPT enn en selger?
La oss finne svaret.
Dette svarer kundene, altså B2B-innkjøpere, på spørsmålet om hvilke kilder til informasjon de bruker foran et innkjøp:
«Hva er viktige kilder til informasjon i forbindelse med jobben din?» 👇🏻
Satt på spissen: 'Kunder vil ikke snakke med en selger før de må'
Det er gammelt nytt at B2B-kunder gjør mye research digitalt og i eget nettverk før de kontakter en B2B-selger. De foretrekker å finne informasjon i sitt eget tempo, uten å bli forstyrret av salgspitcher. Det presser bedrifter til å være mer synlige i digitale kanaler nå enn tidligere.
Det som ER helt nytt er… generative AI-verktøy som Chat GPT, Perplexity og flere!
Selv om noen av verktøyene har vært tilgjengelig i mindre enn ett år, har allerede mange kunder testet dem.
Men det store spørsmålet er; tar kunden kunstig intelligens (AI) i bruk når de står overfor en kjøpsbeslutning?
Med andre ord, søker erfarne innkjøpere i anerkjente B2B-selskaper informasjon fra ChatGPT under kjøpsprosessen?
Ta en ekstra kikk på den grønne stolpen midt i grafen over;
21% av beslutningstakere sier at chat-søk som ChatGPT er en viktig informasjonskilde ved kjøp.
Det har gått fra 0% til 21% på under ett år. Denne trenden vil trolig fortsette.
Det er ikke langt fra 21% til de 35 % sier at kontaktpersoner hos leverandører (altså selgerne) er en viktig kilde.
Akkurat nå er svaret nei - B2B-kunder foretrekker ikke å snakke med ChatGPT fremfor en selger. Men det er ikke så langt unna. Kanskje neste år?
Med den innsikten du fikk nå, vil du som B2B-selger og markedsfører observere fra AI-gjerdet, mens kundene dine allerede befinner seg et helt annet sted? Eller er det på tide å hoppe ned?
Det spurte vi også om: 'I 2024, har dere planer om å ta i bruk kunstig intelligens i arbeidet med markedsføring?'.
Og svaret? 👇🏻
Bare 30 prosent av selgere og markedsførere har planer om det. Resten sitter på gjerdet, sier nei eller vet ikke.
Som vi har sett, bruker allerede 21% av innkjøpere ChatGPT i 2023. Neste spørsmål: Hvor mange selgere og markedsførere har i 2024 planer om å bli funnet i disse nye kanalene?
"Hva slags markedsføring ønsker du å gjøre MER av i 2024?".
Merk deg dette: de seks viktigste satsingsområdene er digitale alle sammen.
Men kun 13% av markedsførere har planer om å prioritere synlighet gjennom AI-søk i 2024. Ser vi her konturene av et helt nytt fagfelt? Blir dette den nye formen for søkemotoroptimalisering (SEO)?
Vi vet ikke.
Men dette er vi helt sikre på: Er du blant de 50-70 % av salgs- og markedssjefer som sitter på AI-gjerdet? Hopp ned – NÅ.
Her kan du lese hele rapporten: