Mange markedssjefer glemmer at mange CEOer, Salgssjefer og andre ledere spør: Har vi egentlig behov for markedsføring B2B? De tenker: Det holder vel at vi har flinke selgere?
Hvis et slikt spørsmål kommer i ledermøtet i morgen, hva svarer du?
Spørsmålet er ikke så dumt, som en markedssjef kanskje tror. Se på en helt vanlig bedrift innen B2B med 50-500 ansatte:
Det er kanskje ikke så rart da, at markedsavdelingen og markedsbudsjettet blir kuttet kraftig i nedgangstider, slik oljebransjen og andre bransjer på Sør- og Vestlandet har opplevd de 2-3 siste årene.
Les også: Tøffe tider skaper nye vinnere
Ironisk nok, de samme bedriftene strever med å holde seg flytende og skape ny vekst ved å satse på nye markeder og i nye bransjer. Det krever nødvendigvis aktiv markedsføring og salg?
Virkeligheten er ikke så enkel. Da hadde alle skjermet salgs- og markedsbudsjettet. Det betyr:
- Alle markedssjefer har en viktig jobb å gjøre med å kommunisere internt hvorfor markedsføring er viktig og hvilken verdi det skaper for hele bedriften.
Uten mange nok nye kunder, vil bedriften dø over tid. Nye leads og kunder er virksomhetskritisk.
Men det spørs om CEOen, Salgssjefen og andre ledere er enige i at markedsavdelingen har en viktig rolle i å skaffe nye leads og kunder?
Derfor, still grunnleggende spørsmål:
En rask sjekk:
Hvis du svarer "ja" på ett eller flere av disse spørsmålene, så har din bedrift et grunnleggende behov for å markedsføre dere. De fleste har det. Bedriften befinner seg i et konkurranseutsatt, dynamisk marked:
- Dere må skape interesse hos potensielle kunder, de må like dere bedre enn konkurrentene og til slutt blir så glade i dere, at de inngår avtale, dere elsker hverandre og blir lykkelige i all evighet.
Greia er at mange CEOer og (særlig) salgssjefer mener at hele dette ansvaret hører hjemme hos salgsavdelingen.
Les også: B2B marketing, en kostnad eller bidrag til bunnlinjen?
Tradisjonelt er dette salgsavdelingen sitt ansvar: De ivaretar hele prosessen med å oppsøke potensielle kunder, bygge personlige relasjoner og bearbeide dem frem til kunden ønsker et tilbud og inngå avtale.
Markedsavdelingen har (hvis den finnes) en ren support-rolle, med generell merkevarebygging (branding) og materiell. De har sjelden egne resultatmål, verken på kunder eller inntekter.
Hos dere også?
Min erfaring er at denne modellen ikke fungerer optimalt:
Ikke du heller? Men det er nettopp dette bedriften må klare å få til. Vanskelig. Og veldig nødvendig.
Digitalisering og ny teknologi har ført med seg to viktige endringer:
Se bare hva kundene sier, om hvilke kilder til informasjon de bruker før de tar beslutninger om innkjøp:
Det sier seg selv at kunnskap om den digitale kjøpsadferden er utrolig verdifull og at tradisjonelle selgere ikke kan løse oppgaven. Den gode nyheten er at markedsavdelingen kan løse det.
I moderne organisasjoner har marked og salg tydelig adskilte roller, men jobber mot samme mål:
Anbefalt: Hvordan unngå at markedsavdelingen og salg jobber i siloer?
Verdien av at markedsavdelingen skaffer en ekstra kvalifisert salgsmulighet for selgerne kan i mange B2B-markeder være i millionklassen.
Fakta rundt kundenes søke- og kjøpsadferd kan illustrere dette spørsmålet:
Kundene har langt på vei bestemt seg for hvilken løsning eller leverandør de foretrekker, før de tar kontakt med bedriften.
- Verdien markedsavdelingen kan skape er altså knyttet til å kommunisere med de 75 % av kundene som er tidlig i kjøpsprosessen, hvor de lurer på om (hva) de skal kjøpe.
På dette stadiet er kunden "kald". De vil reagere negativt på å bli avbrutt av annonser eller forstyrret av pågående selgere. Timing betyr alt. Å selge for tidlig er en av de vanligste årsakene til tapt salg.
- Denne viktige og svært verdifulle oppgaven kan markedsavdelingen løse, ved hjelp av digital markedsstrategi, riktige verktøy og målrettet arbeid.
Hvordan? Det får du vite i neste bloggpost -> "Hva er B2B inbound markedsføring og salg".
Sjekk denne:
I samarbeid: MarkedsPartner og HubSpot