På B2B-markedet viser norske markedsdirektører, salgsdirektører og CEOer stor interesse for fagstoff som kan bidra til økt vekst, utvikling, lønnsomhet og glede for virksomhetene de leder.
Som leser av denne bloggen er du i godt selskap med flere hundre bedrifter. Hvilke artikler er mest lest så langt i 2018?
La oss se på de 10 mest leste artiklene i 2018 her på bloggen, LeadFeed. Et lite fun fact er at 9 av 10 mest leste artikler i 2018 er rundt ett år gamle, altså de er skrevet i 2017 eller 2016.
Kan du gjette hvorfor de er så gamle? Forklaringen får du nedenfor, og den er viktig å forstå for alle ledere som er opptatt av å skape vekst.
Til saken:
Hvem leser LeadFeed?
Vi skriver for ledere i virksomheter på B2B-markedet som typisk står sterkt langs kysten, for eksempel olje og energi, teknologi- eller produksjonsbedrifter. Dette er næringer som skaper store verdier.
Vår ambisjon er å møte behovet for kunnskap og inspirasjon til ledere som jobber med å øke topp- og bunnlinjen i sitt selskap. Det ser ut til at vi treffer rimelig bra. Våre lesere:
De øvrige 10 prosentene er studenter og andre interesserte, som for eksempel våre konkurrenter.
Hvis du ikke allerede abonnerer på våre artikler, klikk her (eller 'Bli oppdatert ...' ved siden av).
Ingen overraskelse akkurat, at norsk næringsliv denne våren har vært opptatt av den nye loven om personvern (GDPR). Nummer en på listen har dobbelt så mange lesere som nummer to:
Artikkelen er fra 21. september 2017 og innholdet er høyt verdsatt av publikum.
Teksten tar opp et tema som opptar svært mange ledere: Om den nye loven blir så streng at bedriftene nærmest må kutte ut markedsføring og salg totalt?
Leadify sitt budskap er tredelt:
Har du ikke lest den før, eller har lyst på en oppfriskning, så klikk her (eller på bildet ved siden av).
Her kommer forklaringen på hvorfor 9 av 10 mest leste artikler i 2018 er rundt ett år gamle, altså de er skrevet i 2017 eller 2016: Søkemotor-optimalisering (SEO)!
At artikler fra 2016 og 2017 blir så mye lest i 2018 skyldes at de blir funnet på Google, når folk søker etter svar på problemer og muligheter som opptar dem.
Å bli synlig på Google er en investering som tar noe tid før den gir avkastning, i form av stor trafikk til nettsiden og bloggen. Til gjengjeld fortsetter denne trafikken nærmest i en evighet.
Det er et resultat av god søkemotor-optimalisering (SEO), i motsetning til søkemotor-annonsering (SEM) hvor effekten enkelt sagt forsvinner når du slutter å annonsere.
Denne resultat-effekten av digital markedsføring har mange norske ledere fått med seg, derfor er denne artikkelen populær.
For første gang gjennomførte Leadify "Den store undersøkelsen av B2B-markedsføring og Salg i Norge" i 2017. Ledere fra hele 83 virksomheter på B2B-markedet besvarte undersøkelsen.
Les også: Trenger din bedrift markedsføring?
Ett av de viktigste funnene ble publisert i denne artikkelen fra 23. november 2017:
Det er en tydelig forskjell på hvordan norske B2B-selskaper bruker penger på markedsføring og salg i 2017, sammenlignet med planene deres for 2018.
Kort sagt: Ledere ønsker å investere betydelig mer i digital B2B markedsføring i 2018, foran mer tradisjonell markedsføring. Artikkelen finner du her eller klikk på bildet over.
De neste syv artiklene på listen følger tett på de tre første. Hvis du får lyst til å lese noen av dem, klikk på tittel-teksten:
4. Hva er GDPR (nye regler for personvern)? Hvordan sikre din virksomhet? (19. september 2017)
5. 3 viktige veivalg i din markedsstrategi B2B [som gjør en forskjell] (27. desember 2016)
6. Lansere nytt produkt? Slik kan du øke oppmerksomheten (8. august 2017)
7. Derfor bør en B2B-selger aldri sende tilbud til kunder på e-post (11. januar 2018)
8. Hva er det beste tidspunktet for å ringe til kunder? (9. mars 2017)
9. Hva er Inbound Markedsføring og Salg for B2B? (10. januar 2017)
10. Hvordan kan nettsidene bli deres råeste B2B-selger? (2. februar 2017)
Hva mener du? Forslag til andre temaer vi bør skrive om? Skriv i kommentarfeltet nedenfor :)
Tidlig i høst skjer et par store ting, som vi tror kan interessere vårt publikum: Olje- og energimessen ONS i Stavanger og HubSpot sitt store globale event Inbound 2018 i Boston. Rapport følger fra begge steder.
Vi kommer til å gjennomføre "Den store undersøkelsen av B2B-markedsføring og salg i Norge" også dette året, og resultatene blir presentert ut på høsten - når du skal legge strategier og budsjetter for 2019.
Heng på - dette skal bli kjekt!