Hva er det beste tidspunktet for å ringe til kunder?
Visste du at en spesiell ukedag funker 49 prosent bedre enn andre? Og at ett bestemt klokkeslett er 164 prosent bedre enn andre? Det er mye å tjene på å velge riktig.
Har du opplevd det samme: At det kan være veldig stor forskjell på kundene sin respons - alt etter ukedag eller klokkeslett?
- Tilfeldig?
Nope. Det er fakta, i følge en artikkel fra HubSpot som er basert på en undersøkelse fra insidesales.com.
Undersøkelsen gikk i dybden på inbound leads, altså salgsmuligheter som er generert via nettsidene. Over tre år undersøkte de en rekke rekke bedrifter, på jakt etter den beste måten for bedriftens selgere å følge opp inbound leads.
Les også: Tradisjonelt salg vs. Inbound salg - hva er forskjellen?
Når er det beste tidspunktet for å ringe til kunder?
Ikke overraskende:
Timing betyr mye
I Norge vet vi at dette IKKE funker:
- Å ringe kunder rundt lunsj, som regel mellom klokka 11 og 12
- Småbarnsforeldre på vei til eller fra barnehage og skole
- Fredag etter klokka 14 er stein dødt, særlig hvis kunden har hytte, båt eller jobber i et oljeselskap
Les også: Trenger din bedrift markedsføring?
Hva er de BESTE ukedagene og klokkeslettene for å kontakte potensielle kunder? Her er en oversikt (klikk på bildet for stor utgave):
Hva funker best?
Kort oppsummert:
- Torsdag er 49 prosent bedre enn tirsdag
- Tidlig morgen (08-09) eller sent ettermiddag (15-16) er 164 prosent bedre enn timene før og etter lunsj
- Kontakt potensielle kunder straks de har gjort en handling på deres nettsider. Sjansen er 4 ganger større, enn om du venter mer enn 5 minutter
- Det kreves rundt 6 forsøk for å lykkes. De fleste selgere gir opp etter ett eller to forsøk
Data og digitalisering har truffet salg for lengst. Eksempelet ovenfor viser at det er svært verdifullt å ha gode rutiner, beste praksis, data og systemer i bunn.
Henger du med? Det bringer oss ett skritt videre, til CRM - altså Customer Relations Management. Mange tror at "CRM" er et verktøy, et dataprogram. Det er feil.
Selg bedre med CRM
CRM er å finne bedre måter til å kommunisere bedre og mer effektivt med kundene, støttet av riktige verktøy og teknologi i bunn.
Dette er vanlig i mange bedrifter:
- Har ingen CRM
- Har en CRM-løsning, men selgerne følger ikke strategien og bruker ikke verktøyene
- Har CRM som blir brukt, men skaper ikke forretningsverdi
Kjenner du deg igjen? Da kan denne guiden hjelpe dere å komme på riktig spor:
KOMMENTARER