Vi befinner oss midt i et heftig skifte, som fundamentalt endrer bedrifter sine muligheter til å skape vekst, hvordan kunder kjøper produkter og tjenester og hvordan bedrifter bygger relasjoner og varige kundeforhold. Mange føler seg usikre.
Her er en bok som kan vise vei til å skape nye konkurransefortrinn for din virksomhet.
Boken ‘Inbound Organization’ er skrevet av Dan Tyre fra HubSpot og Todd Hockenberry fra Top Line Results.
Den handler om langt mer enn inbound marketing, som mange kjenner til. Den handler faktisk svært lite om inbound marketing.
Å skape en ‘inbound’ organisasjon betyr kort sagt å bygge en organisasjon som er veldig kundeorientert. Det ligger et ‘utenfra og inn’ tankesett til grunn for hvordan du kan bygge, drive og utvikle en hel organisasjon – fra A til Å. Mennesket og relasjoner står sentralt.
Derfor ‘inbound’ organisasjon. På godt norsk blir det ‘utenfra og inn’, slik jeg leser det.
Forfatterne går høyt ut fra start:
… If a company is to survive, they must shift their thinking in a fundamental way. They need to align their missions, strategies, action plans, and tools with the way buyers think, research, and purchase.
'Inbound Organization' is filled with insights for building an organization in any industry. Businesses that create relationships with buyers, employees and partners following an inbound philosophy will build a competitive advantage and increase brand recognition, conversion rates, and market share.
Ikke verst…
Er du lei av å høre om digitalisering? Ja, det er mye prat. Denne boken tar også utgangspunkt i digitalisering. Men ikke all mulig slags digitalisering.
For å rydde litt i begrepene - jeg pleier å si at det finnes tre typer digitalisering:
Boken ‘Inbound organization’ ligger trygt innenfor den siste kategorien.
Dette er altså ikke en bok om å kutte kostnader med å digitalisere driften. Det er heller ikke en bok om å finne opp noe helt nytt, som den nye iPhonen eller Airbnb.
Boken handler om prinsippene, ideene og løsningene som ligger til grunn for å bygge svært kunde-orienterte organisasjoner, slik forfatterne mener er nødvendig for å være rustet for fremtiden.
Andre boktips:
Det kommer litt an på utgangspunktet ditt. En av bokens største styrker, er at den er veldig pedagogisk skrevet. Den følger prinsippene for endringsledelse til punkt og prikke. Det vil si at den beskriver en endring i omgivelsene som du som leser må forholde deg til (eller la være).
Så hvis du er enig i grunn-premisset for budskapet i boken - at verden er i kraftig endring og at digitalisering er selve driveren, så er dette trolig en bok du vil ha stor glede og nytte av.
En annen styrke, er at boken dekker så godt som alle sider av forretningsmodellen for alle slags bedrifter: Misjon, kultur, interne prosesser, rekruttering, kunderelasjoner, salg, markedsføring, kundeservice og mer – hele 28 kapitler til sammen.
Bredden er kanskje også bokens svakhet. Den er bare på 220 sider. Forfatterne går aldri riktig i dybden på noen av alle temaene de svinger innom. Likevel har boken konkrete råd og praktiske tips flere steder, som for eksempel en selv-test på om dere er flinke til å kommunisere beslutninger ut i organisasjonen.
Terningkast 5.
Fordi: ‘Inbound Organization’ bør fungere utmerket som en vekker, motivator og veileder til å sette i gang endring i bedrifter som ønsker å skape vekst, trivsel og glede på veien til fremtiden.
Det opplever jeg er hovedpoenget med boken, og den oppgaven løser den godt. Du finner den på https://www.inboundorganization.com/
Les også om hvordan du kommer i gang med inbound markedsføring og salg her: