Hvorfor virker ikke den klassiske inbound-metodikken like godt lenger? Hva kan erstatte den i en tid der AI endrer hvordan kunder søker og beslutter kjøp av avanserte produkter og tjenester? Her får du vite grunnleggende hva Loop Marketing er, og hvordan toppledere og salgs- og markedssjefer kan skape økt synlighet, bedre leads og salgsvekst.
Bilde øverst i artikkelen lånt fra Hubspot.
Loop Marketing er et nytt rammeverk for salgsvekst i en tid der kunstig intelligens (AI/KI) har endret hvordan kunder søker informasjon, vurderer og tar beslutninger om kjøp av produkter og tjenester. Derfor må bedrifter tenke nytt om salg og markedsføring.
Loop Marketing er en dynamisk sekvens i fire steg, som lærer og forbedrer seg kontinuerlig. Et viktig poeng er at kommunikasjonen fra selskapet ditt må fremstå personlig, menneskelig og ekte, samtidig som AI løser de praktiske oppgavene effektivt.
Den gamle oppskriften for Inbound Marketing virker ikke like godt som før. Den bygget på en «lineær trakt», hvor klikk fra søk inn til nettsider med kunnskapsartikler, landingssider og nedlasting av innhold skapte en jevnt voksende strøm av salgsleads.
Loop Marketing tilbyr et nytt og oppdatert rammeverk for markedsføring og salg i en AI-verden, for å styrke bedrifter sin evne til å skape økt synlighet, bedre leads og salgsvekst.
Kilde: HubSpot (med tillatelse).
Sjekk også ut: Hva er nytt fra Hubspot på INBOUND 2025?
Det nye rammeverket er spesielt relevant for selskaper innen for eksempel energi, teknologi, industri og andre profesjonelle tjenester. Dette er markeder hvor kundens kjøpsreise er rimelig komplisert og langvarig, som bedriftsmarkedet (B2B) og betydningsfulle kjøp på forbrukermarkedet (B2C).
Inbound marketing har de siste 10-15 årene revolusjonert bedrifter sitt arbeid med vekst. Særlig etter fremveksten av AI gjennom 2023-24 støter den originale metoden (kall den gjerne «Inbound 1.0») på flere problemer:
Dette er noen årsaker til at klassisk «Inbound 1.0» ikke funker så godt som før. Loop Marketing er ment å løse dette, til beste for både prospects og kunder - og deg.
Samtidig: Husk at verken klassisk Inbound Marketing (HubSpot 2005-2009) eller den nye Loop Marketing (HubSpot september 2025) er svaret på all verdens behov for markedsføring.
Inbound/Loop er ment for B2B/avansert B2C. De er ikke spesielt egnet for «enkel» B2C, altså forbrukerkjøp basert på vane eller ren merkevarepreferanse (også kalt FMCG, Fast Moving Consumer Goods).
Les mer: Optimalisering for AI-søk: Hvordan få 4,4 ganger mer verdifulle leads
Loop er ikke en kampanje, men altså en kontinuerlig prosess.
Det ligger i kortene at man trenger å koble sammen en rekke verktøy til en sammenhengende sekvens (loop), som naturlig følger kundens kjøpsreise.
Detaljene i hvordan Loop Marketing settes opp i for eksempel HubSpot Customer Platform (eller andre kundeplattformer/CRM) må vi ta en annen gang.
Det vet vi ikke ennå! Loop Marketing er helt nytt. Men resultater fra HubSpot virker overbevisende. For eksempel: ‘Customer Agent’ (AI-basert salgs- og kundeassistent) leverer 65% av samtlige svar på alle spørsmål fra deres prospects og leads, med svært høy score på tilfredshet – fordi all kommunikasjonen er personlig tilpasset i sanntid.
Vi i Leadify går selvfølgelig i gang med å teste Loop Marketing i praksis.
Har du allerede resultater i salg og marketing i verdensklasse? Sitt stille i båten! For alle oss andre: Nå kan det være smart å sjekke om du bør gjøre noe med salg og markedsføring i bedriften din:
Eller vet du ikke, fordi du ikke har tilgang på slike tall? Uansett, du skjønner tegningen.
Det er ikke sikkert at Loop Marketing er riktig for deg. Men det er i prinsippet enkelt å teste for å finne svaret, særlig hvis du allerede har HubSpot på Pro-nivå. Med få klikk kan du raskt og rimelig få opp en enkel pilot for å teste i én enkelt kanal, f.eks. nyhetsbrev.
Ønsker du flere tips? Eller lære hvordan du kan komme i gang med Loop Marketing selv? Du vet hvor du finner oss i Leadify.