LeadFeed | en fagblogg om Inbound Marketing, Salg og Service | HubSpot | Leadify

Hvordan bli en tankeleder?

Skrevet av Øyvind Jacobsen | 2.mai.2017

 

Kall en spade for en spade: Å være tankeleder er en effektiv form for markedsføring. Tankelederskap (thought leadership) koker ned til å skape økt etterspørsel etter bedriftens produkter og tjenester.

Er det oppnåelig for en vanlig bedrift? Hvordan kan du bli en tankeleder?

Vi tar utgangspunkt i at du jobber i en bedrift som handler med andre bedrifter, altså B2B-markedet (business-to-business). Du ønsker å bli lyttet til i bransjen, men har ikke fått den posisjonen dere fortjener riktig ennå. En mulighet, er å bli bransjens tankeleder.

- En tankeleder er en bedrift eller person som har opparbeidet en naturlig faglig autoritet, som gjør at hele bransjen lytter til dem.

To eksempler innen olje og energi er Klaus Mohn (Universitetet i Stavanger) og Thina Saltvedt (Nordea). De blir hørt på sine fagfelt, i blogger, gjennom sine bedrifter, i foredrag og media.

Å være en tankeleder er svært attraktivt. En slik posisjon kan gi bedriften fordeler som økt kjennskap, styrket omdømme, bedre rekruttering, mer fornøyde medarbeidere og økt salg og kundetilfredshet.

Hvordan bli en tankeleder? Her er noen tips til hvordan du kan gå frem. Tipsene er i seg selv ganske enkle. Det er din gjennomføringsevne over tid som kommer til å avgjøre om du lykkes.

1. Hva er ditt fokus?

Her gjelder det å tenke utenfra-og-inn. Hvilke interesser har ditt publikum, altså de personene hos bedriftene som du ønsker å nå frem til?

Finn tema og nøkkelord (eller temaer) som henger naturlig sammen og fenger ditt publikum sine interesser.

La oss si at du jobber med fornybar energi som drivstoff for skip, ferjer og andre fartøy. Ditt publikum vil sannsynligvis være opptatt av å sammenligne elektrisitet og hydrogen mot fossilt drivstoff som gass, tungolje og diesel.

Det er fullt mulig å bli en hjelpsom ressurs for ditt publikum på dette feltet. Griper du denne muligheten, så har du tatt et steg mot å bli tankeleder. Det skal ikke så mye til.

Posisjonen er ledig. Bare prøv å google rundt stikkordene 'fornybar energi/drivstoff for skip'. Du finner lite seriøst fagstoff, utenom nyhetsartikler. Men gjett om redere, verft og produsenter er på leting etter kunnskap på dette feltet?

Hva kunne vært ditt fokus, i din bransje? Finnes det en ledig posisjon? Jeg tipper du finner flere muligheter enn du kanskje forventet!

Les også: Bør din bedrift gripe muligheten til å bli bransjens tankeleder?

2. Hvor henter du kunnskap og inspirasjon?

For mange er dette en utfordring, spesielt over tid. Jeg tror at du vet best hvilke arenaer, kunnskapskilder og nøkkelfolk som finnes i akkurat din bransje. Her er noen flere tips:

  • Følg fagfolk og grupper på LinkedIn, Google Alerts og Twitter, som er relevante for ditt fokus
  • Sjekk også hvilke blogger disse fagfolkene leser
  • Skum gjennom feeden daglig

Noter hvilke nyheter, tema og problemstillinger som kan være interessant for ditt publikum.

3. Ditt budskap

Det viktigste er ikke å si noe, men at du har noe å si. Det er spesielt to ting du må være god på:

  1. Kjenn ditt publikum godt. Du må vite at ditt innhold (f.eks. et foredrag eller en bloggartikkel) har verdi for leseren og ikke bare videreformidling av stoff de kan finne overalt
  2. Tilfør dine egne meninger og erfaringer, slik at du fremstår med personlighet

I Leadify skriver vi bloggartikler om ulike temaer innen markedsføring, salg og ledelse, som tar 3-5 minutter å lese. Det tror vi er passelig, til å lese på vei til eller fra jobben eller en pause i løpet av arbeidsdagen.

Noen ganger setter vårt publikum av mer tid, fordi de har en konkret problemstilling eller mulighet de jobber med. Derfor lager vi e-bøker, som 10 bud for digital markedsstrategi i 2017.

Slike e-bøker tar gjerne 10-20 minutter å lese skikkelig og byr på dypere innsikt enn bloggartiklene.

Kunne du med hell variert på ulike formater og lengde/dybde i stoffet?

4. Hvor treffer du ditt publikum?

Alle bloggartiklene vi skriver blir publisert her på LeadFeed, hvor alt originalinnholdet i vår kommunikasjon er samlet. Enkelte artikler blir også publisert på LinkedIn Pulse og undertegnedes personlige blogg også.

- Hvor treffer du din bedrift sitt publikum best?

For de fleste bedrifter på B2B-markedene er LinkedIn nummer en. For noen år siden fungerte Twitter bra, men ikke nå. Facebook kan være relevant for noen bedrifter på B2B-markedet, men er etter min mening bedre egnet for privat/forbrukermarkedet.

Video er i vekst. Vi bruker video en del, i hovedsak som 45 sekunders promo-snutter for bloggartiklene. Vi lager dem for YouTube, som vi poster på LinkedIn. Det gir ganske stor synlighet og konverter brukbart.

Les også: Video i markedsføring B2B, funker det?

Fremover kommer vi sannsynligvis til å teste video i langformat.

5. Mål resultatene. Kombiner digital og analog

Det finnes mye fancy måleredskaper. Når det gjelder måling av tankelederskap, så gjør det enkelt i starten: Mål antall følgere og lesere. Begge deler er veldig enkelt på LinkedIn. Det er godt nok.

Ikke forvent raske resultater. Å bygge opp mange følgere og trofaste lesere tar tid. Men så snart du ser resultater, så har du fått en positiv bekreftelse på at du gjør noe riktig.

Det siste tipset er å holde foredrag eller lede paneldebatter på bransjekonferanser. Det kan være å bli foredragsholder på ONS i 2018, Nordic Edge Expo eller Offshore Wind Conference? 

Eller bli en bidragsyter på en viktig lokal arena, som Maritimt Forum eller den lokale næringsforeningen.

Jeg håper disse enkle innspillene gav deg en vennlig dytt i riktig retning. Lykke til!