Bruker du LinkedIn til å bygge relasjoner og nettverk hos kunder? Eller sliter du med å finne tid til det?
Det trenger ikke ta mer enn et kvarter av arbeidsdagen.
Vi gir deg fem enkle tips du kan begynne med i dag. Dette kan bli de 15 viktigste minuttene i din daglige salgsrutine!
Dersom du leste artikkelen vår om hvordan lage en god LinkedIn-profil, har du allerede det du trenger for å gjøre et godt førsteinntrykk på dem du vil nå. I denne artikkelen viser vi deg hvordan din daglige bruk av LinkedIn gjør at kundene dine finner deg og får tillit til deg.
Leste du den ikke? Se: Sjekklisten for B2B-selgere: Slik får du en profesjonell LinkedIn-profil.
Som selger på B2B-markedet vet du at din evne til å bygge tillit er alfa og omega. Du vet også at mange av kundene dine ferdes på LinkedIn. Ifølge «Den store undersøkelsen av B2B-markedsføring, salg og service i Norge», er sosiale medier blant de tre viktigste stedene B2B-kunder søker etter informasjon.
Derfor er det viktig at du leverer på LinkedIn. Her er fem ting du kan gjøre på ett kvarter.
Hva: Skriv relevante innlegg som tilføyer potensielle kunder verdi og innsikt.
Hvorfor: B2B-kunder kjøper av dem de lærer noe av. Du vet hva kundene dine lurer på. Lurer kunden din på om servicebåten til vindfarmen bør være elektrisk, diesel eller hybrid? Vær personen som svarer på det.
Når du deler kvalitetsinnhold som dette, anser kunden deg som en pålitelig rådgiver. Det bygger tillit. Det vet du som selger. LinkedIn er bare en annen arena for å gjøre det du gjør i salgsmøter.
Hvordan:
Ny til digitalt salg? Sjekk ut: Hva er salg med sosiale medier (social selling)?
Hva: Vær aktiv i kommentarfeltet på innlegg fra kunder, bransjekolleger og såkalte tankeledere.
Hvorfor: Kommentarer gjør deg mer synlig, og økt synlighet gir deg bedre mulighet til å bygge nettverk med de riktige personene.
Hvordan:
Hva: Delta i bransjespesifikke grupper der potensielle kunder og samarbeidspartnere befinner seg. Finn de tekniske gruppene der de diskuterer hybrid kontra elektrisk sjøfart.
Hvorfor: Det ligger et enormt potensial i grupper til å bygge relasjoner og posisjonere deg i et fagmiljø.
Hvordan:
Hva: Knytt kontakt med potensielle kunder, beslutningstakere og bransjekolleger, og få aktiviteten deres rett i feeden din.
Hvorfor: Du lærer mye om dine viktigste prospects når de er det første du ser i feeden din. Hva kommenterer de på, deler videre og publiserer selv? Hvilke avtaler har de inngått, hvilke spørsmål stiller de og hvilke bransjenyheter er de interesserte i?
Slik innsikt gir grobunn for bedre relasjoner, og bedre relasjoner skaper bedre salg. På den måten kan nettverksbygging åpne dører for deg og bedriften din.
Hvordan:
Hvordan ta kontakt med kunde? Les hvorfor en B2B-selger aldri bør sende tilbud til kunder på e-post.
Hva: Bruk LinkedIn Analytics for å forstå hva som fungerer og hva som kan forbedres.
Hvorfor: Med innsikt i hvilket innhold som skaper de beste resultatene, kan du spisse innholdet ditt og gi kundene det de vil se mer av.
Hvordan:
Når du bruker disse fem tipsene, blir LinkedIn langt mer enn et digitalt visittkort. Målet er å bygge nettverk, relasjoner og tillit som til sammen gir bedre salg.