LeadFeed | en fagblogg om Inbound Marketing, Salg og Service | HubSpot | Leadify

LinkedIn for salgssjefen: 5 grep som faktisk gir resultater

Skrevet av Inghild Lea Lyngøy | 18.mars.2025

Bruker du LinkedIn til å bygge relasjoner og nettverk hos kunder? Eller sliter du med å finne tid til det? 

Det trenger ikke ta mer enn et kvarter av arbeidsdagen.

Vi gir deg fem enkle tips du kan begynne med i dag. Dette kan bli de 15 viktigste minuttene i din daglige salgsrutine!

Dersom du leste artikkelen vår om hvordan lage en god LinkedIn-profil, har du allerede det du trenger for å gjøre et godt førsteinntrykk på dem du vil nå. I denne artikkelen viser vi deg hvordan din daglige bruk av LinkedIn gjør at kundene dine finner deg og får tillit til deg.

Leste du den ikke? Se: Sjekklisten for B2B-selgere: Slik får du en profesjonell LinkedIn-profil.

Som selger på B2B-markedet vet du at din evne til å bygge tillit er alfa og omega. Du vet også at mange av kundene dine ferdes på LinkedIn. Ifølge «Den store undersøkelsen av B2B-markedsføring, salg og service i Norge», er sosiale medier blant de tre viktigste stedene B2B-kunder søker etter informasjon.

Derfor er det viktig at du leverer på LinkedIn. Her er fem ting du kan gjøre på ett kvarter.

 

1. Svar på spørsmål kunder lurer på

Hva: Skriv relevante innlegg som tilføyer potensielle kunder verdi og innsikt.

Hvorfor: B2B-kunder kjøper av dem de lærer noe av. Du vet hva kundene dine lurer på. Lurer kunden din på om servicebåten til vindfarmen bør være elektrisk, diesel eller hybrid? Vær personen som svarer på det.

Når du deler kvalitetsinnhold som dette, anser kunden deg som en pålitelig rådgiver. Det bygger tillit. Det vet du som selger. LinkedIn er bare en annen arena for å gjøre det du gjør i salgsmøter.

Hvordan:

  • Fang interessen i første setning, så kunden stopper scrollingen og trykker på «les mer»-knappen.
  • Skriv maks tre linjer før du tar et dobbelt linjeskift; det gir luft i teksten og gjør at folk orker å lese lengre.
  • Varier mellom video, bildekarusell og infografikk, men prioriter bilder av deg selv eller andre mennesker. (Folk trekkes mot ansikter.)
  • Minimer bruk av lenker hvis du ønsker at flest mulig skal se innlegget; LinkedIn liker ikke å spre innhold som leder folk bort fra plattformen.
  • Tagg kun de personene du tror vil kommentere, så unngår du at innlegget oppfattes som spam.
  • Gjør det tydelig hvordan du vil at kunden skal engasjere med innlegget; inkluder en CTA (call-to-action) eller et spørsmål de kan respondere på i kommentarfeltet.
  • Fakta- og kvalitetssjekk innholdet, særlig om du bruker AI.

Ny til digitalt salg? Sjekk ut: Hva er salg med sosiale medier (social selling)?

 

2. Kommenter og engasjer deg i andres innlegg

Hva: Vær aktiv i kommentarfeltet på innlegg fra kunder, bransjekolleger og såkalte tankeledere.

Hvorfor: Kommentarer gjør deg mer synlig, og økt synlighet gir deg bedre mulighet til å bygge nettverk med de riktige personene.

Hvordan:

  • Kommenter før du liker; det gir økt synlighet for både deg og innlegget.
  • Unngå generiske kommentarer som «Godt innlegg!».
  • Bidra aktivt inn i samtalen: kom med et nytt perspektiv eller fortell om en relevant erfaring.
  • Bruk humor som viser personlighet og gjør deg relaterbar (men ikke går over streken).
  • Lag en liste relatert til innlegget: 3 ting du liker med det eller 5 eksempler på det innlegget prater om.
  • Still spørsmål, så forfatteren av innlegget kan utdype hva de mente; det skaper god dialog!

 

3. Bli med i relevante LinkedIn-grupper

Hva: Delta i bransjespesifikke grupper der potensielle kunder og samarbeidspartnere befinner seg. Finn de tekniske gruppene der de diskuterer hybrid kontra elektrisk sjøfart.

Hvorfor: Det ligger et enormt potensial i grupper til å bygge relasjoner og posisjonere deg i et fagmiljø.

Hvordan:

  • Finn grupper der din målgruppe er aktiv.
  • Delta i diskusjoner og svar på spørsmål.
  • Del verdifullt innhold som øker kunnskapen i gruppen.
  • Fokuser på å bygge tillit – ikke på å selge.

 

4. Få de viktigste kundene øverst i feeden

Hva: Knytt kontakt med potensielle kunder, beslutningstakere og bransjekolleger, og få aktiviteten deres rett i feeden din.

Hvorfor: Du lærer mye om dine viktigste prospects når de er det første du ser i feeden din. Hva kommenterer de på, deler videre og publiserer selv? Hvilke avtaler har de inngått, hvilke spørsmål stiller de og hvilke bransjenyheter er de interesserte i?

Slik innsikt gir grobunn for bedre relasjoner, og bedre relasjoner skaper bedre salg. På den måten kan nettverksbygging åpne dører for deg og bedriften din.

Hvordan:

  • Identifiser relevante personer, men vent med å knytte kontakt til du først har etablert en relasjon.
  • Start med å følge personen og engasjer deg i innleggene de publiserer. (Det er her kommentarstrategien kommer inn!)
  • Finn en felles grunn å stå på når du sender melding første gang; referer til noe de nylig har publisert på LinkedIn eller til en felles forbindelse.
  • Bygg tillit ved å tilby verdifullt innhold (les: ikke reklame) de kan dra nytte av.
  • Inviter til et møte – den ultimate konverteringen på LinkedIn.

Hvordan ta kontakt med kunde? Les hvorfor en B2B-selger aldri bør sende tilbud til kunder på e-post.

 

5. Lær av feilene dine – og suksessene

Hva: Bruk LinkedIn Analytics for å forstå hva som fungerer og hva som kan forbedres.

Hvorfor: Med innsikt i hvilket innhold som skaper de beste resultatene, kan du spisse innholdet ditt og gi kundene det de vil se mer av.

Hvordan:

  • Eksperimenter med ulike typer innlegg og se hva som får mest engasjement.
  • Se hva slags stillinger og bransjer som ser innholdet ditt, og lag innhold rettet mot dem.
  • Finn ut hvem som har sett på profilen din; vurder å ta direkte kontakt om dere kan være en god match.
  • Sjekk hvor du dukker opp i søk; dette er en god pekepinn på om de riktige kundene finner deg. (Hvis ikke, bør du ta en ny runde på profilen din.)

Når du bruker disse fem tipsene, blir LinkedIn langt mer enn et digitalt visittkort. Målet er å bygge nettverk, relasjoner og tillit som til sammen gir bedre salg.