99 prosent av alle mellom 12 og 49 har en smarttelefon. 89 prosent av alle nordmenn. Markedssjefer på B2B-markedet må tenke mobil først. Alt må funke perfekt på små mobilskjermer, foran noe annet.
Hva innebærer det, i praksis?
Kilder: Medier24/Kantar TNS
Mange tror at jobben er gjort og sidene er mobilvennlige så lenge hjemmesiden ser bra ut på mobil. Det er bare starten.
Det betyr at ALLE sammenhengende handlinger som ditt publikum kan tenkes å gjøre før-under-og-etter besøket på dine nettsider skal funke perfekt på mobil. Hele brukerflyten, altså.
For eksempel:
Det er en brukeropplevelse i flere ledd, som må henge sammen. Det må funke på mobil først. Deretter kan man eventuelt skalere opp og/eller legge til ekstra innhold for desktop. Aldri omvendt.
Eksempel: Tenk at en innkjøper og teknisk ekspert i et oljeserviceselskap labber rundt på OTC i Houston. Plutselig ramler de over en demo av ny og grensesprengende teknologi for å rense slagg i borehull.
Hva gjør de etterpå? De går ut på gangen, blar opp smarttelefonen og Googler på nøkkelord som wellbore cleaning og slikt. Så kjøper de en burger og diskuterer.
De to kollegaene gjør alt de kan for å sjekke ut nøytral 3. parts informasjon, ekspertuttalelser, white papers og den slags – FØR de snakker med noen andre. Garantert.
Sånn er vi mennesker: Vi hater å ikke vite. Vi elsker å vite litt mer enn alle andre. Vi elsker ekstra mye å vite mer enn sjefen.
Tenk nå at du er markedssjef hos selskapet som har utviklet den nye teknologien, eller hos konkurrenten.
Hvor MÅ du være i dette øyeblikket, når de googler og gumler burger? Jepp, DER: I søkeresultatet på mobilen deres.
Det vet du, fordi du har satt deg inn i deres personas og tatt 3-punkts sjekken på ‘mobil først’:
Du vet at det er mobil som gjelder, som mange andre aktører i seriøse B2B-bransjer som olje og energi, maritime, teknologi- og produksjonsbedrifter.
Kundene deres bruker mer tid på farten enn på kontoret bak en 27 tommers 4K-skjerm. De flyr rundt på oljefelt, rigger og plattformer, 3D-simuleringer, verft, møter, verksted, messer og dokker.
Les også: Hvorfor er inbound marketing så verdifullt for 'teknisk salg' som i oljå?
Som markedssjef i en slik bedrift er det spesielt tre ting du må huske, for å tilfredsstille den slags kunder:
Tenk på de to vennene våre på OTC, på oppdrettsanlegget ved Smøla, i ørkenen i Saudi-Arabia, i møtet på Forus, i dokken i Florø eller på Snorre A.
En ikke-mobilvennlig nettside sliter big time med å bli funnet på søk fra en smarttelefon. Du har to valg:
Responsive sider er enklest og rimeligst. Du slipper å vedlikeholde flere utgaver av samme nettside. I tillegg vil Google belønne responsive sider som er satt opp med tanke på mobil først.
Uansett, så må du tilby en sammenhengende kjede av relevant og troverdig informasjon:
Dette må funke konge på mobil. Mål ytelsene og resultatene med verktøy som Google Analytics. Bruk også heat mapping som HotJar for å se hvor folk klikker og navigerer på sidene. Du ser raskt hva du bør forbedre.
Siden 2015 har mobilsøk vært større enn søk fra desktop. Ditt innhold må funke på mobil, foran noe annet.
Som nevnt over, det gjelder særlig når du skal bygge viktige relasjoner gjennom å kommunisere effektivt med ditt publikum, som i Inbound Marketing.
Men klart, på små skjermer er dette er krevende i praksis. I din kommunikasjonsplan, tenk over:
Vet du om deres nettsider er mobilvennlige? Sjekk Google sin test for mobilvennlighet:
På få minutter får du tips om små eller store forbedringsmuligheter, med sikte på å bli deres potensielle kunder sin favoritt på små mobilskjermer.
Da tenker vi blant annet på nedlastingshastighet og formatering av CTAer, skjemaer, landings-sider og innholdstilbud. Alt som skal henge sammen i en brukerflyt.
Utnytt Google AMP (Accelerated Mobile Page) plattformen. Du kan øke hastigheten på nettsidene med inntil 85 prosent.
Test e-postene deres i alle relevante mail-klienter og skjermstørrelser, før sending. Dobbeltsjekk også responsive sider. Det er ikke alltid at alt glir like raskt og sømløst.
For å si det sånn - mobil blir ikke mindre viktig om 5 år. Det må vi som markedsførere ta innover oss.
For alt nytt vi gjør, så må vi ta hensyn til at vi skal severe rask, presis og tilgjengelig informasjon som dekker publikum sine ønsker og behov – på det aktuelle stadiet av kjøpsprosessen de befinner seg. Gjør du det, så kommer dine potensielle kunder garantert tilbake – til deg.
Mer om strategi for digital markedsføring her: