Mange markedssjefer ser stor nytte i å kommunisere den interne bedriftskulturen utenfor husets fire vegger. Det selger så det suser.
For å trekke til seg de rette kundene og rekruttere fremtidige ansatte er det viktig å vise en troverdig bedriftskultur. Da ønsker folk – både kunder og ansatte, å knytte seg tettere til bedriften din.
Mange ledere påstår at de har en god bedriftskultur. Men pirker du litt i hva som gjør de så spesielle, så sliter de. De klarer ikke å sette ord på det. Da er det også vanskelig å formidle det.
Påstanden om god kultur blir hengende i luften.
Derfor bruker stadig flere små og store bedrifter sosiale medier bevisst for å fremme sin bedriftskultur. Disse bedriftene vet at kulturbygging er en langsiktig greie.
Når god kultur blir synlig i sosiale medier, så er det ekte. Det er noe som ansatte og kunder setter ord på og sprer av fri vilje. I motsetning til sjefens ord, så er det 100 prosent troverdig.
Denne teksten handler ikke om å skape en bedriftskultur. Det er et prosjekt i seg selv. Spørsmålet er: På hvilken måte kan du forsterke og vise frem en troverdig bedriftskultur, ved hjelp av sosiale medier?
Før du kan kommunisere noe som helst, så trenger du å konkretisere nøyaktig hva som gjør akkurat deres bedriftskultur så spesiell. Det holder ikke med «vi har de beste folkene». Det kan alle si.
Ta en god prat med folkene deres. Spør hva som gjør at de står opp om morgenen og gir dem lyst til å gå på jobb. Lytt til deres positive oppfatninger om dere som arbeidsplass, sine kollegaer og alt annet som gjør dere spesielle:
- Hvordan satser vi på at du skal utvikle deg og lykkes i jobben? - Hva gjør deg stolt av å jobbe her? - Hva vil du si om samarbeidet med kollegaer? - Hvordan feirer vi felles suksess? - Hva tror du omverden tenker om oss, sett utenfra? - Hva er det kjekkeste du vet i jobben din?
Svarene hjelper deg å sette konkrete ord på bedriftskulturen deres, på en unik måte som mulige kunder og fremtidige ansatte kan identifisere seg med.
Hvis målet med å fremme bedriftskulturen er å trekke til seg riktige kunder og fremtidige ansatte, så bør du vurdere Facebook, LinkedIn, Instagram og muligens Twitter.
Sannsynligvis ikke alle fire. Kanskje to eller tre. Det kommer an på industri og målgruppe.
Eksempel: Sist vi i Leadify skulle rekruttere en ny medarbeider, så var førstevalget Facebook og LinkedIn. Alder var ikke et valgkriterie, men vi ønsket en bred aldersfordeling blant søkerne. I starten fikk vi mange ‘senior’ søkere. Dermed brukte vi Instagram i siste del av kampanjen, slik at vi fikk flere yngre søkere og riktig bredde til slutt.
(Klikk på bildet for å se video)
Eksempelet viser at selv om du gjenbruker det samme innholdet på flere plattformer, så er det likevel viktig å skreddersy formatet til den aktuelle kanalen.
LinkedIn er mer formell enn Facebook og Instagram. Varier på ordlyd, språk, bilder og andre elementer.
På samme måte som du planlegger bloggartikler når du driver inbound marketing, så bør du ha en langsiktig plan med sosiale medier.
Samtidig bør det være rom for improvisasjon - å fyre ut spontane poster på LinkedIn når det skjer noe spennende på fabrikken eller utviklingsavdelingen.
Ha en rød tråd. Legg ut poster 3-4 ganger i uken. Algoritmene i sosiale medier prioriterer kvalitet foran kvantitet. Legger du litt flid i tekstene og klarer å engasjere publikum, så får du rikelig betalt.
Når du leser den fantastiske teksten, blir du mer eller mindre positiv til å jobbe i Stavanger kommune eller bruke tjenestene deres?
I skrivende stund, over 1.000 reaksjoner og 110 delinger. Nydelig!
For bedrifter er kvalitet og kreativitet ekstra viktig. Facebook og de andre sosiale mediene ønsker egentlig at du skal betale for spredningen – altså sponse postene dine. Du vil ha mest mulig organisk, gratis.
I verktøy som HubSpot og Hootsuite finner du kalender for å planlegge poster i sosiale medier. Planlegg minst 50-60 prosent av postene flere måneder frem i tid. Noen uker går du gjerne tom for ideer, da er det deilig å ha en plan å falle tilbake på.
Varier mellom ulike kategorier innhold – tekst, bilder, video, Gif’er og så videre.
Tidspunkt er også viktig. Hver kanal blir brukt til ulike tider på døgnet og ukedager. Ikke regn med at folk på LinkedIn leser innholdet samme dag som du legger ut. Men sjansen er større på Facebook og Instagram.
Det fineste med sosiale medier er at du får vist flere sider av bedriften enn det som er naturlig å vise frem på nettsidene eller e-post. Bruk dette til din fordel.
Velg et tema. Det kan være et veldedig formål, som Hitec Vision sin årelange sponsing av sykkelverkstedet PAAHJUL i samarbeid med Kirkens Bymisjon. Eller et faglig tema som er aktuelt, for eksempel innovasjon.
Eller hva med "Musikk & Mailsletting" som vi har på fredager i Leadify?
Det er en Spotify-liste, som vi setter på klokka 15. Musikken dundrer ut i lokalene og vi koser oss med å slette overflødig mail som typisk har hopet seg opp i innboksen gjennom uken. Så tar vi helg, vel vitende om at du møter en lettere innboks mandag morgen. Nyttig og gøy!
Spillelisten "Musikk og Mailsletting" poster vi selvfølgelig på Facebook og LinkedIn.
Alle bedrifter må finne sin egen form, også din. En industribedrift vil sannsynligvis gjøre andre ting på Facebook enn et eventbyrå.
Uansett hva du velger: Bruk de fire stegene i denne artikkelen til å utnytte sosiale medier til å holde dialogen gående med gode kunder eller fremtidige ansatte.
Toppbilde: Facebook/Stavanger kommune