Søkeord [SEO] for B2B: Hvordan bli funnet på Google?
Søk på internett er DEN viktigste kilden til informasjon, når kunder på bedriftsmarkedet (B2B) skal ta beslutninger om kjøp av tjenester og produkter. Som leverandør ønsker DU å bli funnet på Google.
For at du skal havne på topp på Google og komme tidlig på banen i et mulig salg, så er det svært viktig å forstå forskjellen på søkeord og søkefraser og hvordan bruke dem riktig.
Denne artikkelen forteller hva du skal gjøre, for å bli funnet organisk på Google ved hjelp av søkemotoroptimalisering (Search Engine Optimization/SEO).
'Å bli funnet organisk' betyr gratis, du betaler altså ikke for plasseringen i søkeresultatet på Google eller andre søkemotorer. Det forutsetter at du har godt innhold på nettsidene dine, i form av rikholdige enkeltsider (temasider om for eksempel produkter) eller bloggartikler.
Les også: Synlig på Google: Hva er forskjellen på SEO og SEM?
Korte søkeord og lange søkefraser
Hva er forskjellen på søkeord og søkefraser? Hvorfor er det viktig?
- Et søkeord er nettopp det, ett enkelt ord som blir brukt i søket. Eller kanskje to
- En søkefrase (long-tail keyword) er gjerne fire-fem ord og utgjør en mer komplett setning, eller intensjon.
Disse to-tre ekstra ordene som skiller et søkeord og en søkefrase kan bety en avgjørende forskjell på om du havner på topp på førstesiden i Google, eller om du drukner langt bak.
Det skal vi komme tilbake til.
To praktiske eksempler
La oss se på et par praktiske eksempler: Tenk at du produserer et resin-basert middel som tetter lekkasjer i gamle olje- og gassfelt i Nordsjøen. Disse reservoarene skal nå brukes til å lagre CO2 under havbunnen, for å løse deler av klimaproblematikken.
Eksempel 1: Siden ‘karbonlagring’ er kun ett generisk ord, så er det stor konkurranse om dette søkeordet.
I søkeresultatet får du opp mange former for karbonlagring, som skogbruk og landbruk. Innen olje og gass finnes ingen leverandører som dukker opp på de tre første sidene i Google. Det er det samme som at du ikke eksisterer.
PS) Akkurat det samme skjer om du søker på engelsk, etter ‘Carbon Storage’. Ingen funn.
Eksempel 2: Tenk at du nå er en av dine idealkunder, en prosjektleder for karbonfangst i Equinor som er på jakt etter muligheter, problemer og ulike løsninger innen karbonfangst.
Uten at hun er klar over det riktig ennå, så har denne prosjektlederen behov for ditt resin-baserte tetningsmiddel, før reservoaret kan brukes til å lagre CO2.
Derfor søker prosjektlederen i Equinor med fraser som ‘carbon storage leakages’ eller ‘carbon capture and storage leakage’. Prøv selv å Google med disse frasene....
NÅ snakker vi…!
Nå er samtlige søkeresultater på side 1 i Google relevante for prosjektlederen i Equinor. Ikke ett eneste søketreff kommer fra skogbruk eller landbruk.
Og det viktigste? Samtlige søketreff er fra myndigheter som EU, interesseorganisasjoner som Zero eller andre innen forskning og utdanning.
Hva betyr det for vår venn, resin-produsenten? TIDENES MULIGHET! De er helt alene på banen, det er ingen konkurrenter i sikte på Google
Nå trenger de bare å skrive og publisere et par høykvalitets bloggartikler (gjort riktig, selfølgelig...). Da ligger veien åpen, inn til alle operatører som Equinor, på jakt etter kunnskap om sikker karbonfangst og -lagring.
Er det så enkelt? Ja, men vær obs på: En søkefrase på 4-5 ord vil få færre treff enn om du bruker 1-2 søkeord. Likevel, det viktigste er:
- Det er mye enklere å komme høyt på Google ved å bruke lengre søkefraser, fordi konkurransen er mindre
- Det beste av alt: Dine nettsider blir funnet av de riktige menneskene, dine fremtidige kunder
Du ønsker å bli funnet av dem som vet nøyaktig hva de leter etter, og som bruker ditto søkefraser.
Slik bruker du søkeord og søkefraser riktig (Long-Tail Keyword Phrases)
Tenk naturlig når du jobber med søkefraser. Bruk et naturlig språk, akkurat som dine idealkunder og kontakter (personas) vil gjøre, i sin dagligtale. Høres en søkefrase kunstig ut, så er den trolig for lang. En god start er å bruke nettopp 4-5 ord, som eksemplene over.
Måten du skal bruke en søkefrase – i overskriften på en bloggartikkel, nettside eller video – skal også ha betydning for hvilken ordlyd du bør velge. Her er noen eksempler:
- Bloggartikkel: Overskrift (H1) – How to avoid leakage from carbon storage (CCS)
- Nettside: Overskrift (H1) – Solutions for leakage-proof carbon capture & storage (CCS)
- YouTube: Videotittel – How [Firma XYZ] designs and delivers solutions for carbon capture & storage (CCS)
Alle de tre variantene har den samme søkefrasen, samtidig som ordlyden faller naturlig for den som søker.
Anbefalt: Bli synlig på Google: Små endringer i overskrift kan gi stor effekt
Søkefrase (Long-tail keyword) og temaklynge (Topic cluster)
Det er altså slik at søkefraser får færre, men mer relevante treff. Ved å bruke de riktige søkefrasene, og mange ulike varianter av dem, vil du ganske sikkert rangere høyt på søkeresultatene. Muligens helt i toppen, det kommer an på hvilken bransje og nisje du er i.
Du bør samle dine søkefraser i såkalte temaklynger (topic cluster).
Å lage en temaklynge handler kort sagt om å samle de ulike variasjonene av søkefraser rundt ett, enkelt søkeord.
Med temaklynger får du samlet og presentert innhold på tema som dine idealkunder er opptatte av, samtidig som du demonstrerer deres kunnskap om det aktuelle temaet.
Eksempel på temaklynge:
Søkeordet er i midten, med fire søkefraser rundt. Tiltrekningskraften som ligger i en slik temaklynge hjelper deg, gratis.
Med en slik strategi vil du spare tid, ressurser og kostnader fordi du mindre sannsynlig trenger å bruke penger på betalt annonsering (AdWords) på korte søkeord for å rangere høyt på dem. Noe slikt vil også tiltrekke seg mer, uønsket trafikk.
Bruk heller lengre søkefraser kombinert med emneklynger. Bruk fantasien til å gjenbruke søkefrasene i ulikt innhold som bloggartikler, nettsidene, video og innholdstilbud.
Resultatet? I eksempelet med resin-produsenten og CCS: Du har langt større sjanse til å bli funnet av ingeniøren fra Equinor, som søker etter sikker lagring av CO2.
Å bli funnet er enhver markedsfører og selger sin våte drøm.
Å ha en god strategi for søkemotoroptimalisering (SEO) er en viktig del av inbound markedsføring, som handler nettopp å bli funnet av dine fremtidige kunder. Les mer her:
Bilde: Grant Durr på Unsplash
KOMMENTARER