Bli synlig i Google: Små endringer i overskrift gir stor effekt (SEO)
Alt innhold på bedriftens nettsider, blogg og andre digitale kanaler bør dreie seg om å hjelpe potensielle kunder gjennom sin kjøpsreise. Når alt klaffer, så vil de kjøpe hos deg.
Da må dere bli synlig i Google. Ett viktig grep er søkevennlige overskrifter. Hva bør du gjøre?
Hvorfor er søk og søkevennlige overskrifter viktig?
En god kollega pleier å si: Hvis du skal gjemme et lik, så legg det på side 2 i Google. Der blir det aldri funnet.
Det samme gjelder dessverre mange bedrifter på B2B-markedet. Uten veldig store anstrengelser bør disse bedriftene kunne løfte søk i Google og andre søkemotorer til å bli kilden til 25-50 prosent av trafikken inn til bedriftens nettsider og blogg.
Overskriften (headline) i bloggartikler, videoer og annet innhold er en av de 3-4 viktigste tingene som må fungere, for å rangere blant topp 10 i søkeresultatet hos Google og andre steder.
Det betyr: Hvis du praktiserer inbound marketing og salg i en B2B-virksomhet, så er søk en viktig ingrediens i hvordan du kan generere trafikk, kvalifiserte leads og økt salg for millionbeløp.
Hva bør du gjøre?
Å jobbe med søk og søkevennlige overskrifter skjer i startfasen, før du skal lage innhold til nettsidene. Vi forutsetter at du allerede:
- Har definert deres målgrupper (personas) som du skal kommunisere med
- Har kartlagt deres kjøpsreise og emner (topic custers) som er skreddersydd for de ulike stegene av kjøpsreisen:
Målet med å skrive bloggartikler, videoer og annet innhold, er å belyse spørsmål som deres potensielle kunder har på de to første stegene i sin kjøpsreise: Erkjennelse og vurdering.
Tenk for eksempel på et rederi som vurderer løsninger for å pumpe levende fisk fra en laksemerd til en brønnbåt og videre til et mottaksanlegg på land.
Mellom 60 til 90 prosent av slike kjøpsreiser starter med søk. Men bare 12 prosent ønsker å snakke med en selger så tidlig i kjøpsreisen (Accenture).
Les også: En B2B-selgers mareritt: Når kundene ikke vil snakke med deg.
Det som kan se ut som et problem (for selger), er egentlig en mulighet:
- Kunden (rederiet) ønsker å forstå mest mulig om sitt problem eller mulighet
- Dere ønsker, som leverandør, å komme tidlig inn for å hjelpe kunden mot et mulig kjøp
Nå er vi ved kjernen: Dere MÅ lykkes med å gjøre det enkelt for den potensielle kunden, rederiet, å finne dere på søk i Google, YouTube og andre kilder til kunnskap.
- Hvordan skrive optimale overskrifter, for å trekke besøkende til artiklene deres gjennom søk?
Etter min oppfatning koker det hele ned til: God planlegging og fire enkle grep med selve overskriftene.
Planlegging: Finn de beste søkeordene
Nå er neste steg å bruke gode verktøy for å finne de beste søkeordene (nøkkelordene). Riktige søkeord må bygges inn i overskriftene.
Det finnes en rekke gratis verktøy og noen versjoner du betaler for. HubSpot har et eget verktøy for Keywords i modulen HubSpot Marketing, som er inkludert i lisensen. Google Keyword Planner og Trends er et godt alternativ, som er åpent og gratis for alle.
Bygg en liste over minst 2-300 aktuelle søkeord som dere ønsker å rangere på topp 10. Legg dem inn i den redaksjonelle kalenderen, som merknader på alle bloggartiklene dere planlegger å publisere fremover.
Flere tips:
4 enkle grep for å bli synlig i Google
Når du har gjort forberedelsene i forrige avsnitt, så faller det naturlig å bruke de riktige søkeordene som utgangspunkt for teksten i artikkelen, overskriften og metabeskrivelsen. Men det er fortsatt mange ting du må være obs på, for at du skal oppnå gode resultater.
Anbefalt: For å komme øverst i Google må du først forstå mennesker, ikke teknikken.
1. Bruk leseren sitt naturlige språk
Sett deg inn personas sine hverdagslige problemstillinger og deres naturlige språk. Hvordan vil leseren, med egne ord, beskrive muligheten (eller problemet) som du tar opp i bloggartikkelen?
I eksempelet med rederiet som kartlegger løsninger for å pumpe fisk til brønnbåten sin, så gjelder det å vite mest mulig om hvordan deres personas (typisk CEO, teknisk sjef) formulerer dette.
2. Spar superlativene til e-post og sosiale medier
Dette henger sammen med forrige tips. Det er lite sannsynlig at deres prospects og leads søker med ord som «den ultimate løsningen for…», «markedets ledende….» eller «topp 3…».
Derimot, de vil naturlig bruke åpne søkefraser som «Kravspesifikasjon for …», «Dokumentasjon på system …» eller «Fordeler med …. kontra…»
Superlativene kan fungere i e-poster eller poster på sosiale medier som LinkedIn, for å vekke interesse for å klikke inn på artikkelen. Men i selve overskriften på bloggartikkelen må du ta mest hensyn til SEO.
3. Sett nøkkelordene tidlig
Det hjelper på søkeresultatet at du plasserer nøkkelordene tidlig i overskriften. Prøv å bytte rekkefølgen på første og andre halvdel. Overskriften på artikkelen du nå leser:
- Alternativ 1: «Bli synlig i Google (SEO): Små endringer i overskrift gir stor effekt»
- Alternativ 2: «Små endringer i overskrift gir stor effekt på synlighet i Google (SEO)»
Begge sier det samme, men alternativ 1 er best. Folk flest sier og søker «synlig på Google» eller noe i den duren. Denne frasen vil også bli raskest oppfattet av den som screener søkeresultatet, noe som øker klikkraten inn til artikkelen.
4. Gjør det kort
Dette tipset synes jeg selv er vanskelig å følge i praksis. Noen ganger blir det for mange ord i overskriften, i et velmenende forsøk på å gi leseren riktige forventninger til hva artikkelen handler om, samtidig som du skal motivere leseren til å klikke.
Det aller viktigste er å unngå at overskriften i artikkelen (den som viser i søkeresultatet) ikke blir kuttet, slik at budskapet i overskriften forsvinner. Grensen går på 70 bokstaver, inkludert mellomrom.
Med god planlegging og disse fire enkle grepene, så kan du oppnå stor effekt selv med ganske små endringer i overskriftene. Hva er dine erfaringer? Skriv gjerne i kommentarfeltet nedenfor.
Synlighet i Google handler om å gjøre kvalitetsinnhold tilgjengelig for kundene, i deres kjøpsreise. Det står sentralt i en digital markedsstrategi. Last ned gratis her:
KOMMENTARER