Sosiale medier i B2B-markedsføring: Hvilke nøkkeltall (KPI) bør du måle?
For kunder på bedriftsmarkedet (B2B) er sosiale medier som LinkedIn en av tre viktigste kilder til informasjon, foran beslutninger om kjøp av tjenester og produkter.
Du blir ikke så klok av å vite antall likes, kommentarer og visninger i sosiale medier. Når du ønsker håndfaste salgsresultater, hvilke nøkkeltall er viktigst?
Som markedssjef eller bedriftsleder kan du ikke tjene penger på likes, delinger og kommentarer. Til tross for det; sosiale medier er en av de tre viktigste tingene du kan gjøre for å trekke verdifull trafikk, leads og kunder til ditt selskap.
Anbefalt: 3 grunner til at B2B-selskaper må bruke LinkedIn i marketing og salg
Et kjennetegn med bedrifter som lykkes med markedsføring på sosiale medier er at de bevisst bruker nøkkeltall (KPIer) som feedback på om de jobber riktig.
Hvordan unngå å drukne i uviktige tall, og i stedet finne de riktige nøkkeltallene?
De viktigste nøkkeltallene (KPIer) for B2B-markedsføring med sosiale medier
1. Trafikk til nettsiden fra sosiale medier
Dette er ett av de aller viktigste nøkkeltallene, fordi det forteller deg nøyaktig hvilken effekt din innsats på sosiale medier har for trafikken til nettsidene deres.
Du kan for eksempel splitte trafikken opp på de ulike sosiale nettverkene som LinkedIn, Facebook, Twitter og Instagram, og analysere ulike datointervaller og nøyaktig hvilke poster og sosiale medier som funker best for dere.
Ser du et hopp i trafikken på en bestemt dag, så er det lurt å se nærmere på posten du delte denne dagen for å finne ut hva du gjorde riktig og kan gjenta en annen gang.
Du ønsker også å analysere klikkraten for alle dine poster på sosiale medier.
For trafikken som havner på nettsiden, så ønsker du å finne konverteringsraten på trafikk fra sosiale medier, sammen med fluktfrekvens (bounce rate) og lesetid:
Dersom besøkende forsvinner raskt fra sidene dine, så ønsker du å justere sosiale medie-postene eller landingssiden på nettsidene dine for å redusere fluktfrekvens, øke lesetiden og konverteringsraten.
2. Nye kontakter og kunder fra sosiale medier
Enten du genererer 2 eller 2000 leads per måned fra nettsidene, så er det viktig å vite hvor mange potensielt salgskvalifiserte leads som kommer inn takket være dine kampanjer på sosiale medier.
Du kan godt integrere ditt CRM-system med programvaren du bruker for sosiale medier (Sprout Social o.l.), men bruker du løsninger som HubSpot har du alt i samme løsning:
Øker antall nye kontakter mye på en bestemt dag, så er det lurt å se nærmere på posten du delte denne dagen for å finne årsaken til at akkurat den posten konverterte så bra.
Hvis du ønsker å generere mye leads og kunder fra sosiale medier, så bør du legge ut mye avansert innhold som verdifulle e-bøker, sjekklister og guider, som normalt vil konvertere bedre enn for eksempel bloggartikler.
3. Antall klikk
Hva er vitsen med å måle klikk på en post? Enkelt sagt, ett klikk er det samme som en person som synes det var verdt å bruke tid på innholdet ditt. Jo flere klikk, jo sikrere kan du være på at du gjør en god jobb med å dele innhold som ditt publikum vil lese.
Det kan også være smart å analysere hvilke tidspunkt som får flest klikk. LinkedIn fungerer ofte best i kontortiden, mens Facebook ofte er bra på sen kveldstid og i helgene.
4. Kommentarer og svar
En kommentar er en gylden mulighet til å kommunisere med en mulig kunde eller ambassadør for bedriften din. Det er også viktig å vite at jo flere som engasjerer seg i innholdet ditt, jo større spredning får du – takket være algoritmene til de sosiale nettverkene.
Fordi det krever mer engasjement å legge igjen en kommentar enn en like, så er kommentarer et ekstra sterkt signal på at innholdet ditt har verdi. Sørg for å også kommentere på innholdet til de du følger.
5. Rekkevidde og visninger
Vet du hvor mange mennesker som ser din post i sin egen strøm av poster på veggen? Nøkkeltallet på rekkevidde gir deg svaret. Selv om rekkevidde ikke forteller HVEM som følger med dere, så er også dette nøkkeltallet en indikator på godt innhold.
Rekkevidde gir deg sterke signaler på hvilke tidspunkt det er best å poste.
6. Nye følgere
Nye følgere av bedriftssidene dine er fine nøkkeltall, fordi det forteller hvordan denne kanalen vokser for deg. Du kan også følge med på kvaliteten på nye følgere, om de er potensielle kunder eller ‘bare’ venner og familie.
Se også: LinkedIn tips: 7 måter du kan bygge nettverk og gode relasjoner
Nøkkeltall som viser at marketing bidrar til selskapets vekst
Hovedpoenget er å ikke bare fokusere på nøkkeltall som måler hvor mye oppmerksomhet selskapet ditt får, men helt konkrete tall på hvilke resultater du får tilbake for innsatsen og budsjettet du har investert.
Her ser du, sort på hvitt, eksempel på et selskap som har fått 186 nye leads og 6 nye bedriftskunder, som direkte følge av at de først ble oppdaget i sosiale medier:
Sosiale medier er, som nevnt i starten, en av de tre viktigste tingene du kan gjøre for å trekke verdifull trafikk, leads og kunder til ditt selskap. Det er essensen av inbound marketing, som du kan lese mer om i denne guiden.
Klikk og last ned gratis:
Bilde: Luis Villasmil på Unsplash
KOMMENTARER