Siden LinkedIn ble lansert i 2003 har dette sosiale mediet vært det beste digitale nettverket for å bygge relasjoner i næringslivet.
Hvis selskapet ditt ikke har en skikkelig bedriftsside (Company Page) på LinkedIn, så gjør en fiks etter at du har lest denne artikkelen.
Les også: Hvorfor satse på sosiale medier i B2B-markedsføring og salg?
Før du setter i gang er det greit å kjenne til noen av de viktigste svakhetene og særtrekkene med LinkedIn, sammenlignet med andre sosiale nettverk – som Facebook og Twitter.
Disse svakhetene bør ikke stoppe deg - men vit om dem, så får du best mulig resultater ut av innsatsen.
- Først, la oss snakke om svakhetene:
Sammenlignet med Facebook og Twitter, så er det ganske store begrensninger i hvordan du kan samhandle og kommunisere med ditt publikum gjennom en bedriftsside på LinkedIn. LinkedIn er mindre sosial.
På Facebook og Twitter er det enkelt å samhandle på kryss og tvers tvers av individuelle brukere (personer) og bedriftssider (firma). På en bedriftsside i Facebook (som Leadify sin), så kan du både like, kommentere og følge som bedrift.
Som bedrift på LinkedIn kan du bare like og kommentere deres egne innlegg. Det er ikke mulig for en bedrift å følge en annen bedrift.
Forvirrende? Ja. Løsning? Hvis du ønsker å like eller kommentere som bedrift (på deres egne poster) så må du passe på at du er i admin-modus. Hvis du ønsker å opptre som person, så hopp over til ‘member view’:
På Facebook er det mye enklere å hoppe fra person til bedrift. Du endrer bare innstillingen direkte i den aktuelle posten:
Kan vi håpe på at LinkedIn kan ordne noe tilsvarende?
La oss si at du poster en bloggartikkel på veggen på bedriftssidene på LinkedIn og skriver en fin, liten og tiltrekkende tekst. Oppdager du en skrivefeil i teksten på LinkedIn (slik vi gjorde for en kunde i forrige uke), så sliter du.
Igjen - på Facebook er det ikke noe hokus pokus å endre en post. Har du forsøkt det samme på bedriftssidene på LinkedIn? Det går ikke.
Du må slette hele posten og legge den ut på nytt.
Det kjipeste er at post nummer to har en tendens til å få svakere spredning (visninger) enn den første posten, hvis du ikke oppdaget og rettet feilen straks.
Ikke all verdens problem, men irriterende nok i tilfeller hvor du har brukt en del tid på å formatere bilder, lenketekst og få alt til å stemme.
Løsning? Du må rett og slett være topp konsentrert, kvalitetssikre og gjøre alt rett på første forsøk.
Selv om bilder og video er en vesentlig del av opplevelsen også på LinkedIn, så er det på ingen måte det samme visuelle fokuset der som på Facebook og Twitter.
Det er fortsatt ikke mulig å publisere innebygget video på en bedriftsside på LinkedIn. Det går heller ikke an å legge ut flere bilder samtidig i en post.
Det er ganske kjedelig, for eksempel hvis dere står på en messe og det hadde vært gullfint å legge ut en stemningsrapport med fine bilder.
For all del, bilder og video gir bra resultater på LinkedIn. Men de mest kreative bransjene vil sannsynligvis trives bedre i andre kanaler og plattformer.
Så hva kan du gjøre i stedet?
LinkedIn har noe som heter Showcase Pages, som fungerer som spesialiserte sider underordnet bedriftens Company Pages. Showcase Pages er verdt å vurdere hvis:
Showcase Pages har bedre muligheter til visuell eksponering enn standard bedriftssiden på LinkedIn. Du oppretter slike sider under admin-tilgangen på bedriftssiden.
- Til slutt, la oss snakke om mulighetene
Den beste måten å komme rundt svakhetene med LinkedIn sine bedriftssider, er å involvere og engasjere deres ansatte i å være aktive på LinkedIn.
Bedriftssidene er viktige, men kommer faktisk i andre rekke når du skal bygge en god tilstedeværelse på LinkedIn. Du bør se på bedriftssidene som kun en av flere kanaler du kan bruke for å kommunisere.
Som vi skrev i starten, LinkedIn er bra for deg som B2B-markedsfører fordi dette sosiale nettverket er skapt for å bygge relasjoner for næringslivet.
Relasjoner bygges mellom menneskene som jobber der, ikke primært bedriften. Folk kjøper av folk.
Det viktigste du kan gjøre er å hjelpe deres ansatte til å lage gode personlige profiler og være aktive med å bygge relasjoner til deres eksisterende og potensielle kunder.
En kan ikke gjøre alt. Men alle kan gjøre litt. Det er utrolig hvilken kraft og resultater dere kan oppnå hvis alle er aktive - helst daglig, og minst en gang per uke.
Her kan du lese mer om digital markedsstrategi, klikk og last ned gratis: