LinkedIn er det mest populære sosiale mediet for selskaper på bedriftsmarkedet (B2B). Det fleste virksomheter har en bedriftsprofil. Men det er mange som IKKE bruker LinkedIn aktivt til å dele innhold og bygge relasjoner. Er du blant dem? Da går du glipp av mange salgsmuligheter. Her er fakta:
Kundene dine er rå på å bruke sosiale medier til research i forkant av kjøpsbeslutninger. Sosiale medier som LinkedIn er en av de tre mest brukte kildene til kunnskap for innkjøpere på bedriftsmarkedet.
Dette kan du lese mer om i artikkelen ‘Når B2B-kundens nye kjøpsreise snur B2B-marketig og salg på hodet’.
Ifølge IPSOS har 1,18 millioner nordmenn LinkedIn-profil. 1 av 5 bruker nettverket daglig, og 4 av 10 bruker det ukentlig eller oftere. Det er ikke like mye som Facebook, Snapchat eller Instagram, men ikke la deg lure:
LinkedIn er i særklasse på bedriftsmarkedet.
Eller trodde du at LinkedIn bare er for rekruttering? Tro om igjen! I dag er LinkedIn en plattform for å bygge kjennskap til merkevaren din, styrke omdømmet, bygge relasjoner til beslutningstakere og influencere, og skape trafikk til nettsidene.
Her skal vi avsløre interne tall fra Leadify sin egen markedsføring, for å vise hvorfor LinkedIn er så viktig for å skape salgsmuligheter, øke salget og inntektene:
Selv om Facebook, Instagram, Twitter og Snapchat har langt flere brukere og høyere bruksfrekvens, så er det på LinkedIn du finner beslutningstakerne for innkjøp av produkter og tjenester på bedriftsmarkedet.
Fordi LinkedIn er et seriøst sosialt medie for bedriftsmarkedet, så er muligheten langt større for å skape leads og salgsmuligheter på denne arenaen.
Hvorfor? Fordi folk forventer å finne innhold som er relevant for bransjen de selv jobber i. Helt enkelt.
Anbefalt: Hvordan bruke LinkedIn og andre sosiale medier i B2B-salg?
LinkedIn skaper altså hele 2/3 av all trafikk fra sosiale nettverk til en B2B-nettside som leadify.no og bloggen vår LeadFeed. Det er enhver markedssjef sin våte drøm.
Alle markedssjefer ønsker mer trafikk til nettsidene sine og konvertere flest mulig av besøkende til leads og salgsmuligheter.
Når du deler verdifullt innhold som faglige bloggartikler og nedlastbart innhold, så fungerer det som en magnet på potensielle kunder. De ønsker å gjøre best mulige innkjøpsbeslutninger på deres type produkter og tjenester. Kan du bidra med hjelpsomt innhold, så har du gjort noe smart.
Les også: Hvordan treffe din målgruppe med LinkedIn annonser?
Ikke bare skaper LinkedIn mest trafikk til nettsidene og bloggen din - dette sosiale mediet skaper også den mest verdifulle trafikken.
Konverteringsraten (forholdet besøk -> leads) for trafikk på nettsiden som kommer fra LinkedIn er på hele 3,4 %. Det betyr at du får 34 nye leads per 1.000 besøkende fra LinkedIn.
Hos oss har LinkedIn-trafikken 43 % høyere konverteringsrate enn trafikk fra Facebook (2,4 %) og over dobbelt så høy konvertering som trafikk fra Twitter (1,6%).
Sjekk ut: LinkedIn tips: 7 måter du kan bygge nettverk og gode relasjoner
Tallene ovenfor er hentet fra hele 2017 og 2018, så dokumentasjonen burde være solid: LinkedIn er definitivt det viktigste og mest verdifulle sosiale medier for selskaper på B2B-markedet.
Facebook og Twitter kan ha sin misjon. Men skal marketing- og salgsteamet ditt legge innsatsen ett sted, så er anbefalingen klokkeklar: LinkedIn.
Sosiale medier er en viktig ingrediens i inbound marketing. Les mer her:
Bilde LinkedIn Sales Navigator på Unsplash