5 tabber B2B industribedrifter må unngå med webdesign på nye nettsider
Juhu! Pilene peker oppover. Endelig er det budsjett for å satse på nye nettsider, som har ligget brakk siden 2013.
Da er det vel på tide å investere heftig i lekkert design, fete videoer og mye snacks for å vise seg skikkelig frem, eller...?
De fleste bedrifter tar et skippertak på nettsidene hvert 3-4 år. Etter oljesmellen er det skikkelig mange nettsider som er fra 2014 eller tidligere. Nå er det dags for nye nettsider og virkelig vise seg frem!
Anbefalt: Når nye nettsider blir levert innenfor tidsfrist og budsjett
Her er 5 vanlige tabber du ønsker å unngå:
1. Glemme at kundene oftest er ute
For en markedssjef eller selve sjefen på hjørnekontoret er det lett å glemme at kundene deres bruker mesteparten av sin tid utenfor kontoret.
For en helt vanlig industribedrift i for eksempel olje og energi, teknologi eller produksjon - hvem er disse kundene, som dere ønsker å nå frem til gjennom nettsidene?
Det er typisk:
- Ingeniører, som gjerne er innleid til et operatørselskap eller de store kontraktørene
- Tekniske inspektører, som flyr ut og inn fra rederikontorer, verksted og dokker
- Driftssjefer, som følger opp store prosjektteam samtidig som de holder produksjonen i gang
Hva har disse til felles? De elsker mobilen sin og bruker den til alt. De besøker nettsidene deres 2 av 3 ganger via en 5-tommers skjerm, ofte med sprukket glass.
Hva er viktig når du skal lage en nettside for dine kunder som funker bra på mobil? Den må være enkel. Det betyr at du må tenke "mobil først" når du skal starte å designe og tenke innhold.
Tips: Prioriter alltid mobil først når du skal markedsføre B2B.
2. Fyldige menyer og mange valg
Fra gamle dager (2000-tallet og før) er eldre brukere (40+) vant til fete menyer i toppen, med 5-6 valg bortover. Akkurat som toppmenyen vår:
En slik toppmeny går greit. Når du åpner leadify.no på mobil, så blir toppmenyen gjort om til en "burgermeny":
Klikker du på "burgeren" så åpner den seg:
Dette fungerer fint for de fleste.
Problemet oppstår når du legger inn undermenyer, gjerne på 2. og 3. nivå. Veldig mange industribedrifter gjør nettopp det. Da sliter mobilbrukerne skikkelig. Du tvinger dem til å navigere opp og ned i "siloer".
Ingen driftssjefer gidder det, når traileren med generatoren kommer om 10 minutter. Løsning? Dropp undermenyer. Hvis det ikke går, ha søkefelter og "relatert innhold" overalt.
Les også: Lage nye nettsider? 9 viktige ting som ofte blir glemt
3. Mest mulig innhold
En bloggartikkel som du leser nå kan godt være relativt lang, på 6-800 ord eller litt mer. Det fungerer, fordi den blir søkt og funnet av lesere som leter etter den slags stoff.
Når overskriften og starten (ingressen) stemmer og artikkelen handler om ett bestemt tema, så blir artikkelen lest.
Men lange artikler fungerer dårlig, når teksten er tettskrevet, det er sjelden overskrifter og artikkelen tar opp flere tema samtidig.
Flere ting på en gang
Stadig flere bedrifter har fått nye nettsider som fungerer som en digital B2B-selger, det vil si at de bruker skjema og landingssider for å generere leads.
Det fungerer fint å ha to ting på en side, men da må teksten være kort og skjema bør ha færrest mulig felter.
Kunder som bruker mobil vil ikke lese artikler på 1.000 ord og skrive inn syv felter i skjema nederst, for å laste ned den siste guiden om digital styring av brønnoperasjoner.
4. Glemme (igjen) at kundene oftest er ute
Et lass med undersøkelser dokumenterer at 50 prosent av alle besøkende på en nettside stikker av (bouncer) hvis det tar mer enn 3 sekunder å laste en nettside.
Hvor mange sekunder bruker dine nettsider å laste....
- ...på en 4G-forbindelse fra Skipavika
- ...på ONS sin WiFi-forbindelse som er delt med 2.500 samtidig
- ...eller 3G-forbindelse utenfor Hitra?
Igjen - du må tenke mobil først.
Det betyr at du må ha ganske få bilder og de må være lettest mulig.
Les gjerne: Hva hvis nye nettsider ikke er synlige i Google?
5. Hoppe skikkelig på videobølgen
Alle har jo hørt i 2-3 år nå at video er det helt store innen B2B-markedsføring. Det er forsåvidt helt riktig. Du skal bare ikke overdrive, når kundene dine oftest besøker nettsidene dine via mobilen.
Tenk gjennom:
- Holder det med lettvekts animasjon på hjemmesiden, i stedet for HD-video som lastes hver gang?
- Er video-blogging riktig, for å formidle faglig innhold - selv om det ser fett ut?
En bedre løsning kan være:
- Gjør alt videoinnhold kort (maks 45-60 sekunder) og lettest mulig. Det kan være mer enn godt nok for kunder hos industribedrifter, som ofte foretrekker video når de skal ha "gjør-det-selv" tips
- Lag gjerne langformat innholdstilbud (guider, e-bøker) i form av videoer. Men send dem som linker i e-posten etter at kunden har lastet ned samme e-bok i tekstformat
Da gir du kunden muligheten til å konsumere innholdet i ro og mak, når de er tilbake på kontorpulten.
Den røde tråden? Gjør det enkelt
Her er en gratis rapport om hvordan norske industribedrifter driver markedsføring og salg, som du kanskje vil ha nytte av:
Bilde: Andreas Palmer på Unsplash.
KOMMENTARER