En landingsside spiller en viktig rolle for at din bedrift skal generere hundrevis av leads og nye salgsmuligheter fra nettsidene og andre digitale kanaler.
Hva er en landingsside og hvordan lage gode landingssider?
(Denne artikkelen ble først publisert i januar 2018 og har blitt revidert og oppdatert i februar 2024 for nøyaktighet og ny kunnskap)
Hva er en landingsside?En landingsside er en målrettet nettside, som er utformet for å lede til en konvertering. En konvertering kan være at en besøkende mottar et verdifullt innholdstilbud, i bytte mot å oppgi kontaktinformasjon.
Et slikt innholdstilbud kan være en e-bok, rabattkode, reservere plass på et webinar eller en sjekkliste. Det er på landingssiden at selve byttehandelen foregår.
Du må gi noe verdifullt til mottakeren, før du kan ha håp om å få noe tilbake. Det er en rekke ting som må på plass, for at landingssiden skal fungere optimalt.
Her ser du eksempel på landingsside (klikk for å se større versjon):
Hvorfor er landingssider viktig?
En helt vanlig bedrift på B2B-markedet har gjerne 30.000 besøkende per år på sine nettsider. Visste du at kanskje 100 av disse besøkende er varme, reelle salgsmuligheter?
Landingssider er et kritisk punkt til å lykkes med å gjøre trafikken på nettsidene om fra et stort antall fremmede (anonyme besøk) til identifiserte leads, som kan bli salgsmuligheter nå eller senere.
Derfor bør ikke bare markedssjefen, men også CEO og salgssjefen vite at landingssider spiller en viktig rolle i arbeidet med å skape økt vekst, optimisme og lønnsomhet for hele selskapet.
Hvordan lage gode landingssider?
Din evne til å generere leads avhenger å designe og skrive gode landingssider. 7 tips:
1. Alt-i-ett løsning for marketing automation
En landingsside lever sitt liv tett integrert med de øvrige delene av en helhetlig løsning for inbound marketing, som CTA (call to action), skjemaer, innholdstilbud, e-post og så videre:
Den tekniske løsningen som får det hele til å henge sammen kalles marketing automation, i mangel på et bedre norsk ord. Selv om det finnes frittstående løsninger for å lage landingssider, så gjør det jobben din MYE enklere når alt henger sammen.
Tenk for eksempel at du lager landingssider i WordPress, Google Docs for nedlasting av landingstilbudet og MailChimp for å sende e-post i etterkant.
Selv om det isolert sett kan bli billigere bit for bit, så blir det mye mer komplisert og kostbart til slutt enn å la en alt-i-ett-løsning som HubSpot gjøre alt.
2. Skjema på høyre side
I den vestlige verden leser vi fra venstre mot høyre. Vår erfaring er at det fungerer best å plassere tekst og illustrasjon til venstre, og at skjema legges til høyre (klikk for å se større versjon):
På mindre skjermer (mobil og nettbrett) vil skjema da komme rett under teksten og illustrasjonen.
3. Tydelig «last ned» knapp
Slike «last ned» knapper er viktige:
Fagfolk kan diskutere i det uendelige hva som er riktig form, farge, størrelse og tekst på knappen, som er det siste den besøkende gjør på landingssiden.
Vårt eneste innspill er: Sørg for at knappen er tydelig.
I Leadify bruker vi en klar blåfarge. Vi vet ikke om blå er bedre enn andre farger. Men vi bruker blåfargen kun på disse knappene. Da fremstår knappen tydelig.
Legg også merke til at det ikke finnes navigasjonsmenyer på en landingsside, verken i toppen eller nederst. Det er med hensikt. På den siden går det kun an å trykke på den blå knappen.
4. Innholdstilbudet MÅ oppfylle forventningene
Sannhetens øyeblikk er når en besøkende på en av dine nettsider eller bloggartikler klikker på en handlingsknapp (Call-to-action/CTA) og deretter havner på din landingsside.
Klikk på dette eksempelet og se landingssiden etterpå (åpner i nytt vindu):
Da er du nødt til å imøtekomme forventningene du har skapt, rett i forkant. En CTA og landingsside må ikke fremstå som et lokketilbud, hvor det som venter på innsiden er verdiløst.
Det betyr at hvis du lover «15 trinns guide for bedre markedsføring på B2B-messer» som ONS, OTD og Nor-Fishing, så er du nødt til å levere akkurat det. Ellers risikerer du at besøkende aldri kommer tilbake.
5. Vær klar på hva som skjer etterpå
Når besøkende fyller ut et skjema og klikker på knappen, så må det være tydelig at de «bestiller en gratis 30 minutters rådgivning» eller «laster ned gratis e-bok».
Vær bevisst på hvilke begreper du bruker. En "e-bok" som dette signaliserer at leseren vil motta en praktisk fremgangsmåte for å løse en konkret oppgave:
Kaller du innholdstilbudet for «guide», så sender du signal om noe faglig tyngre som gir en grundig innføring i et tema, for eksempel «tips og råd for søknad om støtte til innovasjon».
På alle våre landingssider skriver vi hva som kommer etterpå.
6. Kort og enkel tekst
Tekst på landingssider skal være kort. Hold deg til en overskrift, undertittel og noen setninger som ingress.
Bruk gjerne punktoppstilling, som beskriver kort og konsist hvilken verdi mottakeren kan forvente i bytte mot å fylle ut skjema med kontaktinformasjon.
7. Færrest mulig felter i skjema
Hold terskelen til å laste ned innholdstilbudet lavest mulig. Hvis du ber besøkende om å gi fra seg all mulig informasjon, så øker du sjansen for at de forlater landingssiden.
Jo færre felter, jo bedre. Ved første gangs nedlasting (konvertering) begrenser vi oss til navn, e-post og persona (rollebeskrivelse):
Det er minimums-informasjonen vi trenger, for å kunne tilpasse videre kommunikasjon på en brukervennlig og relevant måte.
Et siste tips er å unngå fritekst-felt. Rene data gjør analyse og datahåndtering mye enklere:
Bruk nedtrekksmenyer, så langt som mulig. Da unngår du ørten varianter av feil- og rettstavelser, stor og liten bokstav av «økonomisjef», som eksempel CFO, Finansdirektør, Økonomisjef…
Kort sagt
Gode landingssider er blant dine beste venner. De hjelper dine potensielle kunder til å finne verdifullt innhold på dine nettsider, når de skal ta gode beslutninger om valg av leverandør.
Her er en e-bok som forteller mer om digital markedsstrategi, som landingssider er en liten del av. Klikk og last ned din gratis utgave i dag:
Foto av Simon Maage på Unsplash.
KOMMENTARER