Som leder, er det vanskelig å vurdere om salgsavdelingen leverer optimale resultater? Svinger resultatene, uten tydelig årsak? Virker det tilfeldig om dere vinner eller taper kunder?
Da kan det være grunn til å vurdere salgsdirektøren sitt arbeid.
Her er noen tips til hva du bør se etter.
Er det uklar sammenheng mellom aktiviteter som selgerne gjennomfører og resultatene? Blir spørsmål i ledermøtene besvart med unnskyldninger og ønsker om mer tid og tålmodighet? Ingen logiske forklaringer?
Det er tydelige tegn på at salgsavdelingen mangler oversikt på prospects, leads og kundeporteføljen.
Alle salgsdirektører bør vite:
Salg må jobbe tett med markedsavdelingen, for å gi tilbakemeldinger på kvaliteten på leads og hvilke justeringer som bør gjøres på markedsaktiviteter. En salgsdirektør må ha klare KPIer og til enhver tid vite hvor skoen trykker og hva som funker.
Les også: 6 tøffe utfordringer med å markedsføre i oljebransjen, energi og maritime
Jobber dere med kalde henvendelser til potensielle kunder? Altså sender kalde mailer og kalde telefoner, uten sterk relasjon eller tydelige tegn til at kunden er i en kjøps-prosess?
Mange bedrifter gjør det. Jeg har selv vært med på det. Hvis det er deres måte å finne og skape nye salgsmuligheter, så bør dere seriøst revurdere:
Tips: En B2B-selger sitt mareritt: Når kundene ikke vil snakke med deg
En salgsleder skal være tydelig på hvordan salg skal jobbe for å nå sine mål. Kjenner du innholdet i strategien selv, eller usikker? Aktuelle spørsmål:
Guide (gratis nedlasting): 10 bud for Digital Markedsstrategi i 2017
Mellom 60 og 90 prosent av B2B-kunder sin kjøps-reise starter med søk på nett (Accenture). Denne startfasen kaller vi kundens digitale adferd.
Nettopp i denne fasen er det viktig å skape relasjoner og hjelpe kunden videre i kjøps-reisen. Hvis ikke dere har sanntidsinformasjon om kundens digitale adferd, så er det et potensielt kjempeproblem for dere.
- Er det heller magefølelsen som styrer salgs-innsatsen deres?
Det er fullt mulig å få innsikt i hvilke nettsteder deres leads besøker, hva de laster ned, hvilke blogger de leser hva de leser på ulike nyhetsbrev. Slik kan dere vite hvor et lead er i sin kjøps-reise, for å tilpasse timing og kommunikasjon kontinuerlig.
Selgerne bør også ha en klar strategi for hvordan dere kommuniserer forskjellig til ulike personer (roller) hos kunden, enten det er en innkjøper, CEO eller teknisk inspektør.
Les gjerne: Hva er Personas? Hvorfor er Personas så viktig i B2B-markedsføring?
Svært mange bedrifter har et CRM-system som i beste fall brukes til å holde orden på kundelistene og rapportere salgsresultater. I så fall bør du utfordre også på dette punktet.
Selgere MÅ ha sanntidsinformasjon om status og hele historikken på kvalifiserte leads, som er klare til å bli kontaktet. Eller tar kontakt selv. Det er uinteressant å vite først 30 dager etterpå, at en potensiell kunde viste interesse for testrutiner for offshore-generatorer.
Markedsdirektøren MÅ i samme løsning ha klare mål på hvor mange og hvilken type leads de skal generere, altså helt konkrete beslutningspersoner. Slik vil CRM-systemet hjelpe selgerne til suksess.
Mer om dette: Hvor mye tid stjeler et tungvint CRM-system fra en selger?
Kjenner du deg igjen? Spør deg selv om roten til problemet er mangel på tid og ressurser eller om situasjonen er mer alvorlig. Vær ærlig. Det kan godt hende at du i realiteten står ovenfor et valg om å utvikle salgsdirektøren eller finne andre alternativer.
I samarbeid: MarkedsPartner og HubSpot