HubSpot er midt i en rivende utvikling. I starten i 2006 handlet det mest om marketing, så om salg. I 2018 blir HubSpot en komplett teknologiplattform for marketing, salg og kundeservice.
Leadify har vært på skolebenken i Dublin: Hva er de viktigste nyhetene? Hva betyr det for deg?
Vi har hatt gleden av å delta på HubSpot sin årlige samling for deres partnernettverk i Europa, 15.-16. mai i Dublin.
For deg som er ny for HubSpot: Det er en verdensledende programvare som hjelper bedrifter med å tiltrekke besøkende, generere leads, vinne nye kunder og skape fornøyde ambassadører.
Plattformen hjelper brukerne med alt fra strategi til gjennomføring og alle tiltak er målbare.
- Bruker du HubSpot allerede? Eller vurderer du å ta i bruk en slik plattform i din bedrift?
Vi mener at alt-i-ett-plattformer som HubSpot (eller tilsvarende) er helt nødvendige å ha i bunn, for bedrifter i 2018 som ønsker å skape stabil og langsiktig vekst og lønnsomhet for selskapet sitt, samtidig som de demper forretnings-risikoen.
Les mer om HubSpot her.
Vi har plukket ut det vi mener er de 5 mest relevante nyhetene for en gjennomsnittlig bedrift på B2B-markedet, som olje og energi, teknologi, produksjon og annen industri.
Har du også tenkt at verktøy vi bruker til marketing og salg lever sitt eget liv, løsrevet fra driften?
Det er ikke så rart. Frem til i dag har vi snakket om kundens kjøpsreise og 'trakten' vi bruker for å illustrere vår egen markedsføring og salg.
Kanskje en litt klinisk måte å se ting på, som om kunden er et produkt som skal skapes og komme ut nederst i tuten?
Nå tenker HubSpot hele livssyklusen, altså kundens levetid fra første interesse, kjøpsbeslutning og utvikling av kundeforholdet – illustrert med en sirkel, som HubSpot kaller for 'flywheel' (svinghjul):
Med dette introduseres Service Hub som en helt ny pakke av tjenester, myntet på å ivareta hele kundeforholdet:
Tankegangen er at det mest lønnsomme du kan gjøre, er å sikre at kundene dine er fornøyde. De blir dine beste referanser, også for å skaffe enda flere nye kunder. Smart?
Les mer om Service Hub her (ekstern lenke til HubSpot).
Har du forberedt bedriften for GDPR, den nye personvernloven som i Norge trer i kraft 1. juli 2018?
Har du deretter oppdaget at det er ganske kronglete å fikse prosessene og de tekniske tingene som må på plass, for enkle ting som å sende nyhetsbrev? Du er ikke alene.
HubSpot har brukt svært mye ressurser og tid på å gjøre hele plattformen forberedt for GDPR, tvers gjennom. GDPR er standard, ikke «noe utenom».
Et eksempel: Hvis en kunde som mottar nyhetsbrev melder seg av, så kan ikke en selger manuelt melde vedkommende på nyhetsbrevet igjen. Det er ikke teknisk mulig. Eneste måten er at kunden melder seg på igjen selv.
Mer om GDPR:
På marketing- og sales-siden av HubSpot er det flere nyheter og en rekke forbedringer av eksisterende funksjoner:
Dette er bare noen få eksempler. Gjennom Connect-programmet til HubSpot er nå hele 160 applikasjoner tilgjengelig for integrasjon:
(Klikk for stor versjon)
Markedssjefer flest er ikke spesielt fornøyde med sin CMS, altså programvaren de bruker for å lage og vedlikeholde nettsider. Kun 17 % er promoters, som vil anbefale CMSen de bruker til andre.
For de fleste er disse kriteriene viktigst for CMS og nettsider:
Dette er områder hvor de dominerende CMSene som WordPress, Joomla, Squarespace og Drupal henger etter. Nettopp disse tre tingene har HubSpot jobbet iherdig med det siste året.
Personlig vil jeg si at HubSpot allerede er uslåelig på nr. 2 og 3, mens ferske tester viser at HubSpot leverer best også på nr. 1: Raskeste nettsider:
(Klikk for stor versjon)
Les mer om HubSpot CMS vs. WordPress her.
En besøkende tilbringer 8 ganger mer tid på en nettside med video, enn uten video. I 2019 sier prognosene at 80 prosent av all aktivitet på nettet kommer til å bli video.
Som markedsfører og selger er ikke video noe å lure på. Problemet er at du må bruke minst 4-5 ulike løsninger for å gjøre video i praksis: CMSen (nettsidene), Facebook, YouTube, LinkedIn og gjerne Instagram og Snapchat. Og du har ikke kontroll på konverteringen i noen av dem.
HubSpot er på ingen måte først ute med video, men til gjengjeld lager de alt-i-ett-løsning i kjent stil:
Avslutningsvis, litt om utviklingsstrategien til HubSpot. De bygger en plattform som skal løse de viktigste oppgavene til sine brukere, innen marketing, salg og nå: service og support.
Det betyr i klartekst at HubSpot aldri kommer til å være best alle enkeltfunksjoner, sammenlignet med nisjeleverandører av marketing- salgs- eller supportløsninger.
Eksempelvis SurveyMonkey kommer nok til å være et hestehode foran på tilfredshetsundersøkelser, som er det eneste de driver med. Men til gjengjeld er HubSpot sitt løfte å være «mer enn god nok» til de fleste bedrifter sine behov.
De vil være en alt-i-ett-plattform som sparer deg for å måtte bruke en rekke ulike leverandører og teknologier, for at det hele skal henge sammen og du kan utnytte dataene dine fullt ut, som i dette lille eksempelet:
Som nevnt i starten, vi mener at alt-i-ett-plattformer som HubSpot (eller tilsvarende) er helt nødvendige å ha i bunn for bedrifter i 2018 som ønsker å skape stabil og langsiktig vekst og lønnsomhet for selskapet sitt.
Her kan du laste ned gratis e-bok med mer kunnskap og inspirasjon om digital markedsføring og salg: