Bør du overlate jobben med å administrere HubSpot til noen andre, eller gjøre mest mulig selv? I denne artikkelen skal vi diskutere fordeler og ulemper med begge deler, og gi deg en anbefaling.
HubSpot er i dag en alt-i-ett plattform for å skape vekst, og inneholder en rekke verktøy for markedsføring, salg og kundeservice.
Detaljene kan du lese om på HubSpot sine produktsider (ekstern lenke).
Å etablere og drifte en slik vekstplattform kan bli noe av det mest lønnsomme du noensinne har gjort. Men det kan også bli en kostbar og komplisert affære, dersom du ikke gjør det skikkelig.
Les gjerne: Hva er nytt i HubSpot
Disclaimer: Leadify er HubSpot partner og dermed innhabil så det suser. Likevel håper vi erfaringen med å etablere HubSpot hos 30+ selskaper kan være interessant for deg.
Til daglig er det svært mange verktøy, rapporter og nøkkeltall å holde styr på. Mulighetene er enorme, både til å oppnå fantastiske resultater og til å gå seg vill. Så det er ikke helt uten grunn at mange selskaper kontakter Leadify for råd og ber om hjelp til å administrere HubSpot for seg.
Nei, HubSpot er svært brukervennlig sammenlignet med alle andre tilsvarende løsninger. Men den er likevel såpass avansert – at dersom du skal ha maksimalt igjen for investeringen (og det vil du?) - så må du gjøre det skikkelig.
Da har du to valg:
Med andre ord: Du er nødt til å investere en del, uansett. Og det er ikke et alternativ å hyre inn en tilfeldig partner eller byrå utenfra med liten eller ingen erfaring, selv om de er aldri så billige. Det blir dyrt.
Vår erfaring er at selskaper som har bestemt seg for å bruke HubSpot havner i to kategorier:
Dette er typisk selskaper som begeistret har kjøpt ‘full pakke’ med verktøy for CRM, marketing, salg og kundeservice – gjerne på Professional eller Enterprise-nivå, til ditto pris.
Men de kommer aldri skikkelig i gang – de tar aldri i bruk mer enn en brøkdel av verktøyene.
Eller, de fikk en god start - og så mistet de farten. De har ikke nok kapasitet eller kunnskap til å følge opp over tid.
I begge tilfellene er resultatet det samme: De oppnår ikke resultatene de burde, med å generere trafikk på nettsider, leads og hjelpe til salg og kundeservice.
Den andre varianten er selskaper som virkelig har fått øynene opp for potensialet. De har så voldsomt lyst til å bruke HubSpot, at de trenger støtte til å administrere og optimalisere alle sine aktiviteter – på tvers av markedsføring, salg og kundeservice.
De gjør alt - nettsider, blogging, sosiale medier, salgs-pipeline, ticket-pipelines og 'tusen' andre ting i HubSpot.
De ser at de sliter med å holde følge på den tekniske utviklingen i verktøyet og beste praksis for alle fagene (marketing, salg og kundeservice).
Alt funker supert, men det blir for krevende å gjøre det alene. De trenger profesjonelle til å støtte dem, noen som jobber med HubSpot på heltid, helst for flere selskaper.
I hvilken kategori havner ditt selskap? Nummer 1? Nummer 2? Eller kanskje begge deler?
Uansett, du har to valg: Få hjelp utenfra eller skaffe nok ressurser internt. Her er fordeler og ulemper med begge alternativene:
Med hjelp utenfra vil markedsavdelingen din bruke mindre tid på små, daglige oppgaver som kommer i veien – som å poste innlegg på sosiale medier, endre på nettsider, optimalisere innhold og sette opp automatiserte arbeidsflyter. Dette blir gjort av byrået, din HubSpot-partner, slik at du og ditt team i stedet kan fokusere på de store strategiske oppgavene.
Kostnaden for den eksterne tjenesten varierer selvfølgelig med omfanget. En slik oppdragsavtale varierer typisk fra 10-15.000 og opp til 50-100.000 per måned.
Den lavere prisen er for ren support og oppgaver som nettsider, styre arbeidsflyter, rapporter, landingssider osv. Månedsprisen stiger dersom du også skal ha eksterne bidrag til å skrive bloggartikler og annet innhold, kurs og oppfølging av selgere og kundeservice, utvikle nye nettsider, søkemotoroptimalisering (SEO) osv.
Les også: Hva koster inbound marketing for en bedrift på B2B-markedet?
Poenget med hjelp utenfra er at du til enhver tid har tilgang til kapasitet og kompetanse fra noen som er offisielt sertifisert på alt i HubSpot, som kan verktøyene ut og inn, og jobber effektivt i stedet for å prøve seg frem. For mange blir det bedre, de sparer tid selv og risikoen blir lavere.
I et slikt tilfelle jobber markedsavdelingen mye tettere på oppgavene i detalj og påvirker direkte sine resultater selv. Det gir teamet ditt større utviklingsmuligheter, og du kan sette i gang aktiviteter og kampanjer akkurat som det passer dere, og forankringen mellom mål, strategi og praktiske oppgaver blir sterk.
Når du setter oppgavene ut vil det alltid innebære en risiko for at byrået ikke speiler eller skjønner deres særegne bedriftskultur eller måten dere jobber. Det kan bli veldig tydelig hvis de skal lage synlig innhold, som bloggartikler eller nyheter.
Over tid vil teamet utvikle sin kompetanse vesentlig, markedsavdelingen vil bli en attraktiv ressurs internt, og får et nært forhold til hvordan arbeidsprosessene fungerer i alle avdelinger som har kundekontakt - også salg og kundeservice.
Vi har ikke et enkelt, entydig svar på det. Det kommer an på hva du vil oppnå, hvor raskt du vil ha resultater og hvilke ressurser du har til rådighet.
Noen eksempler fra egne kunder:
Basert på vår erfaring med 30+ selskaper: En kombinasjon vil nesten alltid funke best.
For eksempel:
La din interne marketing-ressurs holde i trådene på et eksternt samarbeid med HubSpot-partner og følge tett opp, at alt fungerer slik det skal - slik at dere ikke drukner i oppgaver og detaljer, men sørger for at selskapets vekstmål og markedsføringsstrategi alltid blir ivaretatt
Dermed blir dere gode partnere, som lærer og gjør hverandre bedre – i tillegg til å ha nødvendig ekspertise og kapasitet tilgjengelig, når dere trenger det.
Her kan du laste ned en gratis guide om inbound marketing og salg, som er årsaken til at mange selskaper på B2B-markedet ønsker å bruke HubSpot.
Hvorfor? De har funnet ut at 'Inbound' er riktig vekststrategi.
HubSpot er tross alt 'bare' verktøyet som hjelper dem å gjennomføre strategien og de daglige oppgavene i markeds-, salgs- og supportavdelingen i praksis: