Synlig på Google: Hva er forskjellen på SEO og SEM?
Både SEO og SEM er verdifulle verktøy i digital markedsføring, for å bli synlig på Google og generere leads. To vanlige fremmedord og forkortelser er SEO og SEM. Flere av oss som steller med markedsføring forstår ikke selv begrepene. Her kommer en oppklaring. Og hva funker best av SEO og SEM?
(Oppdatert juli 2020)
Hva er forskjellen på SEO og SEM?
SEM, Search Engine Marketing: I følge Search Engine Land betyr søkemotor-markedsføring “the process of gaining website traffic by purchasing ads on search engines”.
SEM er altså en betalt plassering av et budskap foran et publikum. Vi snakker i prinsippet om tradisjonelle banner-annonser. Disse bare ser litt annerledes ut, siden de er plassert på side 2 i søkemotoren. I dagligtale sier mange bare 'Google Ads', når de snakker om SEM.
SEO, Search Engine Optimization: Søkemotor-optimalisering er “the process of getting traffic from the free, organic, editorial or natural search results on search engines.”
SEO er altså ikke en betalt annonse, men en fortjent plassering av budskapet foran sitt publikum. Det er når Google, Bing, Startsiden og andre søkemotorer finner gode svar på ditt søk, og kommer til en spesifikk nettside.
I eksempelet nedenfor er de to første søkeresultatene betalte annonser (SEM), mens de tre neste er fortjente, organiske resultater som følge av søkemotoroptimalisering (SEO):
- Les også: Derfor bør bedriften starte å blogge nå
Oppsummert: SEM (betalt) og SEO (organisk, fortjent) ligner på hverandre, men er altså to forskjellige ting i din verktøykasse for markedsføring
Den tydeligste forskjellen er at SEM slutter å ha effekt når du slutter å betale for annonsen. SEO har effekt nærmest for evig
Det er også høyere klikk-rate på SEO-genererte søkeresultater, men det kan vi si mer om en annen gang.
Hvordan virker det?
Søkemotor-annonser (SEM)
Dette er altså annonser. Som regel betaler man per klikk på annonsene, derav begrepet pay-per-click (PPC) annonser. Du har sikkert også hørt om nøkkeltallet cost-per-click (CPC), som er et uttrykk for det samme.
Annonsene blir vist sammen med de organiske søkeresultatene, noe som gjør at din bedrift har muligheten til å bli mer synlig, gjennom å promotere deres nettsider, landingssider, bloggartikler og annet.
Eksempler?
Google Ads er den klart mest populære plattformen for slike annonser, og det er en del ting du må tenke på for at det skal funke bra:
- Du må vite hvilket publikum annonsen skal være rettet mot (målgruppe, geografisk e.l.)
- Lag gjerne flere sett med annonser med ulike variasjoner av nøkkelord (kundens søkeord)
- Sørg for at annonsen inneholder de samme nøkkelordene
- Sett resultatmål (visninger, klikk, konverteringer o.l.) og et passende budsjett
- Følg opp med målng av resultater underveis. Juster etter behov
SEM er et ganske teknisk fagfelt, men du får et godt overblikk hvis du leser mer på sidene til Google Ads.
Søkemotor-optimalisering (SEO)
Dette feltet endrer seg kontinuerlig, siden Google og gjengen endrer sine algoritmer hele tiden. Men helt grunnleggende, SEO-teknikken er delt i to:
- SEO på nettsidene deres (on-page SEO) og
- SEO utenfor nettsidene deres (off-page SEO)
On-page SEO består blant annet av:
- Meta-data, som for eksempel nøkkelord i sidetittel, overskrifter, bilder og sidebeskrivelser
- Tekster som er skrevet slik at Google enkelt finner dem
- Kort innlastingstid for sidene
- Sosiale delingsknapper
Eksempler på off-page SEO:
- Lenker fra anerkjente nettsteder (inbound links, også kalt backlinks)
- At Google oppfatter at ditt innhold er mye delt av andre, i f.eks. sosiale medier
- Hyppig bokmerket på nettsteder som Pocket, Reddit og Stumbleupon
En viktig del av SEO er å produsere verdifullt innhold for ditt publikum, i form av kunnskapsartikler. Dette vil føre til mer organisk trafikk til dere over tid, som igjen forsterker muligheten for inbound links og så videre.
Les gjerne: Hvordan kan nettidene bli deres råeste B2B-selger?
Hva funker best, SEO eller SEM?
Dette er det ulike meninger om. Spør du meg:
Du må fikse god SEO før du kan oppnå gode resultater med SEM
Hvorfor? Gode resultater på SEO er rett og slett syretesten på at dere har gode nettsider, landingssider og annet digitalt innhold. Har dere ikke det, så vil også SEM slite med å skape resultater. De potensielle kundene lar seg gjerne lokke av annonsen en gang, men aldri mer.
Da blir det som å ***se i buksa. Dere får i beste fall en kortvarig glede av annonsekronene.
Det er også liten tvil om at SEO lønner seg best i det lange løpet, siden dere bygger opp et godt omdømme digitalt og gode søkemotor-posisjoner. En slags rentes-rente.
Samtidig: Hvis dere er nye i markedet med en fersk nettside og null trafikk, så kan SEM være bra investering for å booste trafikken opp på et rimelig nivå.
Anbefaling: Se på SEO som den beste strategien for å skape langsiktig verdi for selskapet ditt. Men bruk gjerne SEM som en gasspedal av og til, for å bygge rask trafikk etter behov.
Lyst på mer?
SEO og SEM er en liten bit av digital markedsføring, som kan hjelpe din bedrift til å bli en markedsvinner. Klikk, last ned og les mer her:
Lyst til å lære mer?
![3 viktige veivalg i din markedsstrategi B2B [som gjør en forskjell]](https://feed.leadify.no/hubfs/Leadify_images_blog_post/Leadify_Jakob%20Owens_2048x1365.jpg)
3 veivalg i din markedsstrategi B2B [som gjør en forskjell]

6 utfordringer med å markedsføre i oljebransjen, energi og maritime

Du er den første som legger igjen en kommentar
Del hva dine tanker er