Dette spørsmålet får vi fra nye og eksisterende kunder. Det skjønner vi godt. Kvalitetsinnhold på nettsider og blogg er viktig for å komme på radaren hos dine målgrupper, bygge tillit hos kresne B2B-beslutningstakere og bli deres foretrukne leverandør.
Men godt innhold er ikke nok alene, når du skal vinne kunder. Du trenger noe mer.
Selvfølgelig: Velskrevne bloggartikler vil generere mer trafikk til dine nettsider. Men det er ikke nok til å vinne nye og skaffe flere lojale kunder.
Du er nødt til å sette innholdsmarkedsføring inn i en større sammenheng – en helhetlig strategi. Det er sannsynligvis i en slik setting at du har hørt begrepene ‘content marketing’ (innholdsmarkedsføring) og inbound marketing bli blandet sammen?
- Betyr disse to begrepene det samme? Er det en forskjell? Er det viktig?
- Og for du som er markedssjef, salgssjef eller CEO i en teknologi- eller industribedrift på B2B-markedet: Hvilken strategi er best for dere?
Det korte svaret: Innholdsmarkedsføring (content marketing) er en viktig del av inbound marketing. Men ikke omvendt.
Forskjellen er: Inbound marketing er en mye mer komplett strategi for markedsføring. Inbound dekker hele din B2B-virksomhet sitt behov for å trekke til seg, kvalifisere, modne, vinne og pleie nye og eksisterende kunder. Det gjør ikke innholdsmarkedsføring alene.
Med andre ord, er du et selskap på B2B-markedet som ‘bare’ driver med innholdsmarkedsføring, så har du startet bra. Men ønsker du bedre resultater, så bør du vurdere inbound marketing.
‘Resultater’ handler om flere kvalifiserte leads og økt salg, til både nye og eksisterende kunder. Punktum.
Her får du vite mer om forskjellene og hva de kan bety for deg og din virksomhet:
Hva inneholder et inbound marketing-program?
De fleste av Leadify sine kunder investerer i en hel pakke av tjenester, som inngår i et langsiktig program for inbound marketing – hvor målet er å generere kvalifiserte leads og økt salg:
- Bygge nye eller optimalisere eksisterende nettsider
- E-post markedsføring
- Innholdsmarkedsføring (content marketing)
- Sosiale medier
- Automatiserte analyser og kommunikasjon (marketing automation)
- Modning av leads, dialogløp langs kjøpsreisen (leads nurturing)
- Søkemotoroptimalisering (SEO)
- Rapporter/analytics
Les også: Hva er inbound marketing or B2B (helt enkelt)?
Hva er innholdsmarkedsføring (content marketing)?
Ifølge Wikipedia:
'Innholdsmarkedsføring (på engelsk content marketing) er en markedsføringsteknikk som går ut på å produsere og spre innhold som er av interesse for personer som bedriften definerer som potensielle kunder. Innholdsmarkedsføring etterligner ofte journalistikk og bruker ofte journalistisk uttrykksform for å skape interesse.’
Dette ‘innholdet’ er ofte en nettside som er optimalisert for å bli funnet på søk i Google og andre søkemotorer, en bloggartikkel eller en annen form for tekst eller visuelt innhold, som en figur eller video.
Som regel vil en strategi for innholdsmarkedsføring legge vekt på å fortelle en historie rundt bedriftens egen merkevare, gjerne med en spennende og kreativ vinkling for å fange oppmerksomhet.
Men her er det viktig å bruke kundenes språk, og ikke deres interne sjargong. Ellers kan du slite med å bli funnet på søk.
Eksempel: Dere ønsker å fange oppmerksomheten hos dem som trenger en ‘Solid well integrity partner’. Men denne målgruppen søker etter ‘Low risks and low cost Plug & Abandonment’ når de ferdes på Google, YouTube og LinkedIn-gruppen til SPE.
(For uinvidde: ‘Plug & Abandon’ er bransjebegrep for å tette oljebrønner, som av ulike årsaker må forlates. SPE er et faglig forum for petroleumsingeniører på LinkedIn).
Akkurat her er det en forbindelse mellom innholdsmarkedsføring og inbound marketing: Når du lykkes med å ‘skape interesse’ (ref. definisjonen over) for innholdet ditt, så vil du trenge de andre virkemidlene i inbound marketing for å dyrke denne relasjonen ett steg videre i retning av et salg.
Hva er inbound marketing?
Som nevnt ovenfor, inbound marketing er en komplett strategi for markedsføring. Den inneholder en rekke verktøy og prosesser, som til sammen gjør at du og ditt selskap klarer å markedsføre deg på en måte som matcher kunden sin kjøpsreise.
Og alle med kjennskap til B2B-markedet vet at kjøpsreisen for kunder i for eksempel olje og energi, teknologi, produksjon og andre industrier kan vare i uker, måneder og år. Da trenger du en langsiktig form for markedsføring som henger sammen fra A til Å. Inbound marketing er nettopp det.
Innhold har altså en svært sentral plass i inbound marketing, fordi kvalitetsinnhold som bloggartikler, videoer, illustrasjoner og slikt hjelper kundene å finne svar på problemer og muligheter i forbindelse med anskaffelser.
Men innhold er ikke nok alene. Du trenger å sette innholdet inn i en helhetlig strategi og metodikk – marketing mix, om du vil – som dekker alt du trenger av innholdsproduksjon, publisering med e-post og sosiale medier, søkemotoroptimalisering (SEO), betalt plassering (annonsering), nettsider, automatiserte dialogløp, og så videre - og ikke minst: Samkjøring med salgsavdelingen.
Inbound marketing lever heller ikke sitt eget liv. Målet for marketing-delen av et slikt økosystem er å generere det vi kaller for salgskvalifiserte leads. Dette er beslutningstakere hos attraktive selskaper som er verd sin vekt i gull. De må ivaretas skikkelig av salgsavdelingen.
Dermed blir markedsavdelingen en vesentlig bidragsyter til selskapets topp- og bunnlinje.
For at dette skal fungere i praksis trenger dere en robust programvare i bunn, som dekker hele marketing-, salgs- og serviceprosessen i selskapet. Løsninger som HubSpot fikser det, som du kan lese mer om i denne artikkelen.
Innholdsmarkedsføring er viktig, men du trenger mer enn det for å skape resultater.
Som markedssjef ønsker du å skape konkrete salgsmuligheter for salgssjefen og dermed vekst, optimisme og økt lønnsomhet for hele selskapet. Inbound marketing er strategien som hjelper deg å oppnå dette målet, hvor kvalitetsinnhold er en viktig del.
Når du setter innholdet inn i en større sammenheng blir inbound marketing i praksis din råeste B2B-selger, fordi den er en skalerbar maskin for å generere leads på høyt nivå, over tid.
Vil du lære mer om inbound?
Klikk og last ned din gratis guide i dag:
Bilde: Luca Bravo på Unsplash
KOMMENTARER