Det vanligste spørsmålet fra bedrifter som vurderer å starte med Inbound marketing og salg, er "Hvem skal gjøre jobben?". Deretter: "Klarer vi å følge opp, over tid?"
Joda, en skikkelig satsing krever en innsats for å skape resultater i praksis:
Lesetips: Derfor bør bedriften starte å blogge nå.
Vart du skræmt no? Håper ikke det! Du må bare vite hva du går til, før du starter med inbound. Det er så lett å se seg (halv)blind på fordeler:
Men ingenting skjer av seg selv. Derfor: Hva krever det? Hvilke alternativer har du, for hvem som bør gjøre jobben? Vi avrunder med noen bonus-tips.
Mange bedrifter lurer på om det er mulig for et eksternt byrå å skrive bloggartikler for seg, med høyt faglig nivå. - Det er vel ingen som kjenner faget, virksomheten og bransjen bedre enn dere selv?
Tja. Kanskje 'en pluss en kan bli tre?' Profesjonelle tekstforfattere har erfaring og arbeidsmetodikk. De kan skrive svært komplekst fagstoff, sammen med deres fagfolk. Kikk på Odfjell Well Services sin blogg.
Et annet argument for å gjøre det selv kan være å spare penger. Tenk gjennom:
Mulige fordeler med å gjøre alt selv, kan være å spare penger. Dere er utvilsomt sikret faglig kvalitet. Mange blir også motivert av å formidle.
Mulige ulemper er varierende kvalitet på teksten. Mange fagfolk er ikke flinke til å skrive (slik at andre forstår), bryr seg lite om marketing og det kan være krevende å holde koken over tid.
Flere potensielle kunder ser verdien av at profesjonelle tekstforfattere produserer blogginnholdet. De har lang trening i å formidle fagstoff på mange ulike fagfelt til forskjellige målgrupper.
Å overlate jobben til et byrå betyr likevel at dere må gjøre en del. Selv det beste byrået er avhengige av deres faglige råstoff, kjennskap til kunder og markedet, samt kvalitetssikring.
Omtrent slik lager et byrå en bloggartikkel:
Kunden vil bruke om lag halvannen time i snitt, per artikkel. Selv om byrået gjør det meste, så er det likevel deres fagperson som er offisiell forfatter av innlegget når det blir publisert. Dere er kilden til kunnskapen.
For bedriftens fagfolk er dette en ekstra motivasjon, samtidig som det synliggjør bedriftens kompetanse og bygger en posisjon som tankeleder i deres bransje.
Mulige fordeler: Fleksibilitet (skalerbarhet). Høy kvalitet på skrivingen, sikrer kontinuitet over tid og regelmessig publisering av fagartikler, i henhold til redaksjonell kalender.
Mulige ulemper: Kan koste noe mer, sammenlignet time for time. Noen bedrifter er også usikre på hvor mye de bør sette ut, rent strategisk.
Mer om disse vurderingene kan du lese i Hvordan bygge fremtidens markedsavdeling for B2B? og Hvordan ansette en markedssjef (CMO)?
En tredje variant kan være å kombinere alternativ 1 og 2, altså at bedriften skriver en del av bloggartiklene selv. Flere gjør det, etter nærmere fordeling.
Et minimum for bedriften, er å ivareta to hovedroller i en satsing på inbound marketing for B2B:
Selve skrivejobben kan dere altså overlate til byrået, sammen med daglig oppfølging av de tekniske sidene av inbound (verktøyene) og hvordan innhold optimaliseres for maksimal spredning på nettet.
I samarbeid: MarkedsPartner og HubSpot