LeadFeed | en fagblogg om Inbound Marketing, Salg og Service | HubSpot | Leadify

Inbound marketing i oljebransjen: Gjøre selv? Eller få hjelp av byrå?

Skrevet av Øyvind Jacobsen | 12.april.2018

Mange selskaper på B2B-markeder som olje og energi har hørt om suksessen med inbound marketing og salg. Men mange lurer på om de vil klare å gjennomføre. Er det lurt å gjøre alt selv, eller få hjelp?

Helt klart: Skal du skape resultater på høyt nivå, så krever det litt:

  • Gjerne en bloggartikkel per uke, med høy kvalitet
  • Artiklene må produseres ut fra en klar strategi, lagt på forhånd
  • Alt innhold skal publiseres slik at det blir funnet på nettet av deres potensielle og eksisterende kunder, samtidig som dere bygger opp verdifulle kundedata
Lesetips: Derfor bør bedriften starte å blogge nå.

Vanskelig? Nei, men du må vite hva du går til. Det er så lett å se seg blind på fordeler:

  • Skalerbar maskin for å generere leads. Er på jobb døgnet rundt, hele året
  • Langsiktig investering. Stadig bedre avkastning med tiden
  • Det nærmeste du kommer en alt-i-ett løsning for markedsføring og salg
En ekstra bonus er at du kan kutte mye annen, tradisjonell markedsføring.

Les også: Hvor lønnsomt er Inbound marketing og salg i B2B?

Men ingenting skjer av seg selv. Derfor: Hva krever det?

1. Gjøre alt selv?

Er det mulig for et eksternt byrå å skrive bloggartikler for seg, med høyt faglig nivå?

Ja kanskje: Profesjonelle tekstforfattere har erfaring og arbeidsmetodikk. De kan skrive svært komplekst fagstoff, sammen med deres fagfolk. Kikk på dette eksemplet fra Wellcem sin blogg.

Et annet argument for å gjøre det selv kan være å spare penger. Tenk gjennom:

  • Har du skikkelig gode skrivefolk? Hvis dere skal blogge 1-2 ganger per uke, så trenger dere like mange tekstforfattere. Minimum. På grunn av kapasitet, kvalitet, variasjon og sårbarhet
  • Har de tid? En fersking bruker minst en dag på ett blogginnlegg, etter hvert noe mindre. En profesjonell tekstforfatter bruker kortere tid og har alltid satt av tid i sin redaksjonelle kalender
  • Dere må forstå inbound, fullt ut. Bloggartikler skal ikke være produktpushing, men fremstå hjelpsomme og nyttige for mottaker i den kjøpsfasen de er i.

Mulige fordeler med å gjøre alt selv, kan være å spare penger. Dere er utvilsomt sikret faglig kvalitet. Mange blir også motivert av å formidle.

Mulige ulemper er varierende kvalitet på teksten. Mange fagfolk er ikke flinke til å skrive (slik at andre forstår), bryr seg lite om marketing og det kan være krevende å holde koken over tid.

2. Få hjelp fra byrå

Flere selskaper ser verdien av at profesjonelle tekstforfattere produserer blogginnholdet. De har lang trening i å formidle fagstoff på mange ulike fagfelt til forskjellige målgrupper.

Å overlate jobben til et byrå  betyr likevel at dere må gjøre en del. Selv det beste byrået er avhengige av deres faglige råstoff, kjennskap til kunder og markedet, samt kvalitetssikring.

Omtrent slik lager et byrå en bloggartikkel:

  • Tekstforfatter intervjuer kundens fagekspert, sender første utkast tilbake
  • Kunden gir tilbakemelding, tekstforfatter skriver første komplette utkast
  • Nye tilbakemeldinger og siste korrektur. Illustrasjoner

Kunden vil bruke 1-2 timer i snitt, per artikkel. Selv om byrået gjør det meste, så er det likevel deres fagperson som er offisiell forfatter av innlegget når det blir publisert. Dere er kilden til kunnskapen.

For bedriftens fagfolk er dette en ekstra motivasjon, samtidig som det synliggjør bedriftens kompetanse og bygger en posisjon som tankeleder i deres bransje.

Mulige fordeler: Fleksibilitet (skalerbarhet). Høy kvalitet på skrivingen, sikrer kontinuitet over tid og regelmessig publisering av fagartikler, i henhold til redaksjonell kalender.

Mulige ulemper: Kan koste noe mer, sammenlignet time for time. Noen bedrifter er også usikre på hvor mye de bør sette ut, rent strategisk.

Mer om disse vurderingene kan du lese i Hvordan bygge fremtidens markedsavdeling for B2B? og Hvordan ansette en markedssjef (CMO)?

En tredje variant kan være å kombinere alternativ 1 og 2, altså at bedriften skriver en del av bloggartiklene selv.

3. Hvor lite går det an å gjøre?

For å kunne satse, hva er et minimum av ressurser bedriften må stille opp med?

  1. Strategi. En person med ansvar for målene og gjøre de riktige veivalgene på markedsstrategi i forkant og underveis
  2. Forfattere. Gjerne 3-4 forfattere (fagpersoner) som bidrar med faglige innhold til bloggartikler og innholdstilbud (e-bøker og slikt)

Selve skrivejobben kan dere altså overlate til byrået, sammen med daglig oppfølging av de tekniske sidene av inbound  (verktøyene) og hvordan innhold optimaliseres for maksimal spredning på nettet.

 

 

 

 

 

 

I samarbeid: MarkedsPartner og HubSpot