En god blogg er en magnet som trekker til seg eksisterende og potensielle kunder. Bloggen bygger relasjoner og tillit.
Du må vise at du forstår kundens behov og problemstillinger, og dele kunnskap som hjelper kunden videre i sin kjøpsreise. Her feiler mange bedrifter.
For en ivrig business-blogger er det «å hjelpe kunden» ofte det vanskeligste punktet. Det er lett å bli fristet til å bruke bloggen til å råselge produktet eller tjenesten din, som løsning på kundens behov eller problem.
Å gå rett i salgsmodus er et ganske menneskelig instinkt, for salg ER jo målet til slutt.
Hent heller frem dine empatiske evner. Husk at besøkende på bloggen din som regel befinner seg tidlig i sin kjøpsreise. Enveis salgs-preik er det siste de ønsker.
Dersom en blogg fremstår som en dårlig skjult salgspitch, så kan du skremme bort dine potensielle kunder - for alltid.
Det krever en god porsjon målrettet strategi og tålmodighet å holde bloggartiklene på riktig side av grensen mellom genuint hjelpsomt innhold, kontra produktkatalog og salgspitch. Den er hårfin.
Virksomheter som seriøst ønsker å generere kvalifiserte leads og økt salg er nødt til å investere i å lage kunnskapsrikt, hjelpsomt innhold – uten noen forventning om kjøp, verken nå eller senere.
Med det som utgangspunkt: Kan det tenkes at nettsidene og bloggen deres trenger en smule oppgradering, for å generere leads i stor skala? Tips for å unngå salgs-fellen:
Noen bare MÅ tømme ordlisten for adjektiver. En del ord og uttrykk funker ikke på en seriøs blogg for B2B-markedet.
Tenk at du skriver en bloggartikkel myntet på en teknisk direktør. Da bør du være forsiktig med uttrykk som «spesialtilbud», «rabatt» og «tidsbegrenset» eller innholdsløse adjektiver som «unik», «fantastisk» og «ledende».
Dersom bloggen din er gjennomsyret av den slags salgs-preik, så avslører leseren kjapt at du tenker mest på deg selv når du skriver, ikke kunden.
Les gjerne: 7 tips når du skal starte en blogg på en nettside i oljebransjen.
I din egen marketing-boble, så omtaler du og dine kollegaer sannsynligvis potensielle kunder med fagterminologi og tall. Interne begreper smitter kjapt over til språket på bloggen. Leseren vil oppfatte bloggen som fremmed.
Minn deg selv på at du skriver for mennesker, som skjuler seg bak tallene du ser i rapportene dine.
Din beste hjelp til å skrive virkelig verdifullt innhold, er å sette deg skikkelig inn i dine personas sitt tankesett og hverdag. Slik vil bloggen oppfattes autentisk av leseren.
Les også: Hva er Personas? Hvorfor er Personas så viktig i B2B-markedsføring?
Folk oppsøker bloggen din, fordi de søker svar på sine problemer og muligheter. Folk flest oppsøker og stoler mest på uttalelser fra eksperter og tankeledere.
Noe av det smarteste du kan gjøre, er å skrive om spørsmål som opptar hele industrien til dine målgrupper. Vis at du bryr deg og deler kunnskap om større tema enn bare deres egne produkter og tjenester.
Tenk på et verksted som reparerer elektromotorer og generatorer. De vil bygge enorm tillit når de blogger om hvordan kunden selv kan gjøre enkelt vedlikehold – selv om det isolert sett kan tenkes at behovet for reparasjon blir mindre.
Leserne av bloggen kommer garantert tilbake, slik at de bygger sterke, varige relasjoner med nye og eksisterende kunder.
Denne formen for “mykt salg” skaper resultater. Tviler du? Her ser du en oversikt over kildene til trafikk på bloggen du leser nå:
Nesten halvparten av førstegangs-besøkende kommer tilbake flere ganger, til tross for at det er null relasjon i utgangspunktet.
Helt ærlig: Handler bloggen din om dere, mer enn den handler om kunden? I så fall vet du nå om et enkelt grep, for å gjøre nettsidene om til deres beste B2B-selger.
Her er en guide om digital markedsstrategi du kanskje kan ha glede av. Last ned gratis: