'Alle' snakker om hvordan man skal bruke og få mest mulig ut av Kunstig Intelligens (AI/KI), men få tar seg tid til å forklare hva du skal gjøre for å faktisk få det til. Høres det kjent ut? I så fall er foredraget "Praktisk bruk av kunstig intelligens i salg og markedsføring" hos Næringsforeningen skreddersydd for nettopp deg. Fikk du det ikke med deg? Slapp helt av, her har du den korte oppsummeringen, presentasjonen og de praktiske AI-tipsene.
Utgangspunktet for foredraget var at 70 prosent av selgere og markedsførere ikke, eller i liten grad, bruker AI i jobben sin.
Foredraget handlet om 7 konkrete tips og 4 fallgruver du bør være oppmerksom på, 7 ferdigskrevne 'prompts' og flere tips for hvordan du effektivt kan komme i gang og implementere AI-teknologi i din organisasjon.
Alt dette finner du i presentasjonen fra foredraget:
Fremtidsrettet B2B
I Rosenkildehuset 17. januar guidet Eirin, Henrik og Simen et stort publikum på 140 deltakere gjennom noen viktige punkter.
For å virkelig forstå hva markedsførere og innkjøpere sier om AI gikk de først i gjennom nøkkelfunn i 'Den Store undersøkelsen av B2B-markedsføring, salg og service i Norge - 2023' . Sammendraget finner du her.
Faktum er at 21 prosent av B2B-kunder dine allerede bruker AI i sin research i forbindelse med komplekse innkjøp, innen bransjer som for eksempel energi, teknologi og produksjon.
Men hvordan kan AI gi B2B-markedsføring og salg et løft?
Med tanke på at nesten ingen markedsførere har en plan for å bli funnet på slike AI-søk, er det viktigste for de fleste selgere og markedsførere rett og slett å komme i gang med AI og få erfaring og mengdetrening med teknologien.
For å gjøre det enkelt presenterte vi et rammeverk som kan hjelpe deg i gang:
PRECISE-modellen
Hele 7 praktiske tips ble avdekket gjennom vår modell kalt PRECISE – et enkelt rammeverk for effektiv "prompting":
- Purpose: Sette klare mål for hver oppgave
- Role: Gi AI (f.eks. ChatGPT) en spesifikk rolle
- Example: Gi eksempler den kan lære av
- Context: Plasser oppgaven i en relevant kontekst
- Instructions: Tydelige regler for AI
- Structure: Definer rammer og begrensninger
- Educate: Kontinuerlig trening og optimalisering
Du vil finne konkrete eksempler og 7 ferdigskrevne 'prompts' for deg som jobber i markedsføring, salg og service i PPT-presentasjonen.
Unngå disse feilene
Til slutt fikk deltakerne servert 4 fallgruver det er lurt å unngå når du bruker AI:
- For brede og vage spørsmål
- Et spørsmål, et svar
- Ikke nok kontekst
- Ikke forvent perfeksjon
Klarer du å unngå disse vil du være bedre rustet til å utnytte potensialet til kunstig intelligens på en effektiv og vellykket måte.
Oppsummering
Innføringen av AI er en kontinuerlig prosess som krevere justeringer og læring over tid. Ved å være bevisst på fallgruvene, bruke gode verktøy (PRECISE-modellen) og eksperimentere, vil du være bedre rustet til å utnytte kunstig intelligens til sitt fulle potensiale.
Nå har du konkrete steg du kan ta med deg i din situasjon. Sjekk også ut PPT-presentasjonen fra foredraget slik at du kan holde tritt med kundene dine!
Lyst å holde deg oppdatert på AI innenfor markedsføring, salg og service? Besøk bloggen LeadFeed og vår nyhetsside for tips, triks og drypp av aktuelle temaer og eventer.
Du er den første som legger igjen en kommentar
Del hva dine tanker er