LeadFeed | en fagblogg om Inbound Marketing, Salg og Service | HubSpot | Leadify

Sjekklisten for B2B-selgere: Slik får du en profesjonell LinkedIn-profil

Skrevet av Inghild Lea Lyngøy | 20.februar.2025

Som selger er du vel enig i at et godt førsteinntrykk er viktig? Har du tenkt over at dette inkluderer førsteinntrykket du gir på sosiale medier?

På LinkedIn er det fantastisk enkelt å bygge relasjoner og nettverk hos kunder.

Her får du en sjekkliste med 12 enkle ting du som selger på B2B-markedet kan gjøre i dag for å gi et profesjonelt førsteinntrykk på dine kunder på LinkedIn.

Som selger på B2B-markedet har du en tøff jobb, enten du jobber i et selskap innen energi, teknologi eller industri – som vi har så mange av langs norskekysten.

Ditt marked er ofte hele verden. Kundene dine er kravstore. Deres kjøpsprosesser er lange og komplekse. Din evne til å bygge tillit som selger betyr alt.

Det er her LinkedIn kommer inn. Det er derfor det er så viktig å ha en profesjonell LinkedIn-profil. Profilen din er det første kundene dine ser når de møter deg på LinkedIn.

Hvorfor er LinkedIn-profilen din viktig for ditt salgsarbeid?

Visste du at kunder bruker LinkedIn aktivt for å søke kunnskap om for eksempel et renseanlegg til fiskeoppdrett? Eller sikkerhetssoftware for et sykehus? Eller en nødstrømsgenerator på en boreplattform?

LinkedIn og andre sosiale medier er blant de tre viktigste stedene B2B-kunder søker etter informasjon, ifølge ‘Den store undersøkelsen av B2B-markedsføring, salg og service i Norge’ Leadify©2023. Ifølge en annen undersøkelse anser 92 % av B2B-kjøpere LinkedIn til å være en pålitelig kilde.

Hvordan du bruker LinkedIn aktivt i hverdagen skal vi komme tilbake til i en senere artikkel.

Første steg er uansett å sikre et godt førsteinntrykk gjennom LinkedIn-profilen. En komplett LinkedIn-profil gjør det enklere å finne deg. LinkedIn vil automatisk kategorisere hvor god profil du har og belønner de beste profilene med økt synlighet.

Ny til digitalt salg? Les hvorfor en B2B-selger aldri bør sende tilbud til kunder på e-post.

Hvordan gir du et godt førsteinntrykk på LinkedIn?

La oss gå gjennom det steg for steg.

1. Velg et profesjonelt profilbilde

Det første folk ser, er profilbildet ditt. Det er synlig alle steder du er aktiv på LinkedIn: i listen over reaksjoner, i kommentarfeltet og selvsagt i dine egne innlegg. Velg et bilde av høy kvalitet, der du er den eneste personen på bildet. Ansiktet ditt bør fylle minst 60 % av rammen. Ha på deg noe du ville gått kledd i på jobb. Unngå distraherende bakgrunner og selfier.

2. Skriv en utfyllende tittel

Alle steder profilbildet ditt vises, vil også navnet ditt og en tittel være synlig. Denne tittelen skal beskrive jobben du gjør, men den trenger ikke være identisk med stillingstittelen din. Utfyll gjerne hva jobben din går ut på eller hvilken verdi den gir kundene dine.

3. Legg til et relevant forsidebilde

Banneret på toppen av profilen din er en gyllen mulighet til å styrke merkevaren din – enten det er din personlige eller bedriftens merkevare. Bruk elementer som representerer dere: farger, en logo eller kanskje et slagord. Alternativt kan du bruke forsidebildet til å fremheve en kundeomtale, sertifiseringer du har eller kontaktinformasjonen din. Pass på at det ikke blir for mye på en gang. Husk at bildet skal fungere like godt på en liten mobilskjerm som på PC-en.

Lurer du på hvilken bildestørrelse forsidebildet skal være i? Sjekk ut: Bildestørrelser i sosiale medier

4. Tilpass nettadressen din

Visste du at du kan tilpasse LinkedIn-profilen din sin URL? Øverst til høyre på profilen din er det en boks der det står «Offentlig profil og nettadresse». Trykk på blyanten for å redigere den og skriv inn navnet ditt. En kortere URL er enklere å dele og fremstår mer profesjonell.

5. Fyll ut «om»-seksjonen

«Om»-seksjonen er LinkedIn sitt svar på «too long, didn’t read». Dette skal være en kort oppsummering av hvilken verdi du bringer til bordet. De som gjør det best her fokuserer mer på kundene sine enn seg selv. Flett gjerne inn noe av kompetansen og erfaringen din, men alltid med perspektivet av hvordan kunden kan dra nytte av å ha deg på laget sitt.

6. Oppdater jobberfaringen din

Før opp alle relevante jobber du har hatt. I tillegg til en tydelig og informativ stillingstittel, bør disse inneholde en detaljert beskrivelse av hva rollen innebar. Utnytt beskrivelsen til å vise hvordan erfaringen er relevant for det du leverer til kunder i dag og hvilke resultater du tidligere har levert. 

7. Legg til utdanning

Legg til informasjon om din utdanningsbakgrunn, inkludert grader og institusjoner. Her kan du også benytte beskrivelsesfeltet til å si mer om hva du lærte på studiet, hvilke erfaringer du gjorde deg og hvordan den kunnskapen styrker din evne til å møte kundens behov.

8. Oppgi relevante sertifiseringer og kurs

Mens utdanningen din viser tidligere tilegnet kompetanse, forteller sertifiseringer og kurs at du fortsatt er villig – og forpliktet – til å lære mer og til å videreutvikle deg faglig. Har du ikke lagt til dette før, velger du først «legg til ny profilseksjon». Her finner du «legg til lisenser og sertifiseringer» og «legg til kurs».

9. List opp minst 5 ferdigheter

Ferdigheter fungerer som søkeord og gjør det lettere for andre å finne deg. Inkluder både faglige ferdigheter og personlige egenskaper, og velg spesifikke ferdigheter for å skille deg fra mengden. Selv om «sales» er blant de mest brukte ferdighetene på LinkedIn, kan det posisjonere deg positivt å heller velge et spissere begrep som faller inn under paraplyen av salg: «international sales», «direct sales» eller «account management».   

10. Knytt ferdighetene til jobber

Ved å knytte ferdighetene dine til spesifikk arbeidserfaring, gir du en kontekst for hvordan du har brukt og utviklet hver enkelt ferdighet. Det kan gi potensielle kunder økt trygghet når de ser at du har mestret situasjoner lignende den de selv trenger hjelp med.

11. Spør etter anerkjennelser

I tillegg til kontekst, vil anerkjennelser styrke troverdigheten til ferdighetene dine. Jo flere personer som kan bekrefte at dette er en egenskap som beskriver deg, jo større autoritet har du på feltet. Spør etter anerkjennelser fra kolleger eller andre som kjenner deg godt, eller start med å gå på deres profil og anerkjenn deres ferdigheter.

12. Knytt minst 50 kontakter

Å øke nettverket ditt forbedrer også profilen din sin synlighet. Start med dem du kjenner og jobber med. Vil du legge til noen det er lenge siden du har hatt kontakt med eller som du aldri før har møtt ansikt til ansikt, kan du legge til en personlig melding. Merk at om du bruker gratis-versjonen av LinkedIn, har du et begrenset antall slike personlige meldinger i måneden.

Nå er det din tur

Går du gjennom denne sjekklisten og gjennomfører hvert av de 12 stegene, vil du både være enklere å finne og du vil gi dem som finner deg et bedre førsteinntrykk.

Målet er å bygge nettverk, relasjoner og tillit og å gjøre det enklere for kunder å forstå hva du og ditt selskap kan hjelpe dem med. Selv om dette er din profil, vil du gjøre det langt bedre som B2B-selger på LinkedIn hvis du setter kunden først.