Bildestørrelser i sosiale medier - hva er riktig?
Sosiale medier som LinkedIn er et viktig ansikt utad for selskaper på B2B-markedet. En vanlig bedrift med noen titalls ansatte blir eksponert tusenvis av ganger ovenfor kunder og andre - hver dag.
Bilder og video er det du legger mest merke til. Her får du en guide med riktige bildestørrelser for de 5 viktigste: LinkedIn, Facebook, YouTube, Twitter og Instagram.
(Oppdatert mai 2021)
Hvorfor er bildestørrelsen viktig?
Du har sikkert sett bilder i sosiale medier hvor hodet eller hele overkroppen forsvinner, som her?
Eller at bildet er så lite at det er umulig å se motivet? Det er enkelt å unngå.
Det er en stor jobb å finne gode bilder til sosiale medier: Du trenger gode bilder til mange formål - forsidebilder, profilbilder, bilder du deler på veggen og så videre.
Da er riktig størrelse viktig. Du må unngå at for eksempel at profilbildet på LinkedIn skjuler en viktig del av forsidebildet (cover-bildet) helt øverst.
Og hva med bilder i en bloggartikkel som du skal dele på LinkedIn? Og et bilde du deler direkte på LinkedIn? Skal de være like store, eller forskjellige?
Les også: Hvorfor satse på sosiale medier i B2B-markedsføring og salg?
Her får du en guide med riktige bildestørrelser for de 5 sosiale nettverkene som er meste aktuelle for selskaper på bedriftsmarkedet (B2B):
- YouTube
Alle bildestørrelser er oppgitt i piksler, målt i bredde x høyde.
1. LinkedIn bildestørrelser
Blant alle sosiale nettverk er LinkedIn utstillingsvindu og relasjonsbygger nummer en for selskaper på B2B-markedet.
Du kan være rimelig sikker på at fremtidige og eksisterende kunder vil besøke firmasiden og følge med på aktiviteten til deres ansatte, like mye som de besøker nettsidene deres.
LinkedIn spiller også en svært viktig rolle for rekruttering, derfor ønsker du å presentere bedriften på en god måte og bruke dette nettverket både til å annonsere ledige stillinger og være på utkikk etter nye ansatte selv.
Bildestørrelse - Filstørrelse
- Personlig toppbilde (banner):1584 x 396 (4:1) - maksimalt 4 MB
- Personlig profilbilde: 400 x 400 (minimum 200 x 200) - maksimalt 10 MB
- Bilde i post/bloggartikkel delt på LinkedIn: 1200 x 627
- Delt bilde: 350 piksler bredt
- Delt lenke (artikkel) forhåndsvisning: 180 x 110
- Firmalogo: 300 x 300 - maksimalt 4 MB
- Firma toppbilde (banner): 1536 x 768 (minimum 1192 x 220) - maksimum 4 MB
Anbefaler også denne: Hvordan bruke LinkedIn og andre sosiale medier i B2B-salg?
2. Facebook bildestørrelser
Facebook er fremdeles klart størst blant alle sosiale medier. Men det vil variere blant bedrifter på B2B-markedet hvor viktig Facebook er for å bygge relasjoner og markedsføre seg for nye og eksisterende kunder. Noen gjør det med stort hell, mens andre bruker Facebook mer rettet mot egne ansatte.
Bildestørrelse - Filstørrelse
- Toppbanner: 1200 x 675 (minimum 400 x 150)
- Profilbilde: ≥340 x 340 (minimum 170 x 170)
- Delt bilde: 1200 x 628
- Delt lenke (artikkel) forhåndsvisning: 1200 x 628 (minimum 600 x 314)
- Arrangementsbilde (cover): 1200 x 675
- Gruppebilde (cover): 1640 x 1859
På vanlig datamaskin (desktop) vil profilbilder fremkomme som 170 x 170, mens miniatyrbildet (thumnail) for Facebook-poster kommer som 32 x 32.
3. YouTube bilde- og mediestørrelser
Denne plattformen har over en milliard brukere og har et stort potensial for å promotere visuelt innhold. Folk bruker veldig mange forskjellige skjermstørrelser til å konsumere innhold på YouTube, alt fra små mobiler via nettbrett til TV-skjermer på over 60 tommer.
Bildestørrelse - Filstørrelse
- Kanal toppbilde(cover): 2560 x 1440 – maksimalt 4 MB
- Kanalikon: 800 x 800
- Video miniatyrbilde (thumbnail): 1280 x 720
Les også: Slik viser du en troverdig bedriftskultur med sosiale medier
4. Twitter bildestørrelser
Dette er mer av en nisje-plattform for selskaper på B2B-markedet, men blant noen grupper er Twitter svært populært. Her kan man plukke opp omtale om bedriften, dere kan få spørsmål og nyttige artikler kan få veldig god spredning.
Bildestørrelse - Filstørrelse
- Toppbilde: 1500 x 500 - maksimalt 5 MB
- Profilbilde: 400 x 400 - maksimalt 2 MB
- Delt bilde: 1200 x 675 (minimum 600 x 335)
Selv om profilbildet som regel blir vist som 200 x 200 på de fleste skjermstørrelser, bør du likevel bruke 400 x 400 når du laster opp.
5. Instagram bildestørrelser
Dette sosiale mediet er skapt for visuelt innhold, så på Instagram er brukerne kresne og forventer at bildestørrelser alltid er riktige.
Bildestørrelse - Filstørrelse
- Profilbilde: 180 x 180 (minimum 110 x 110)
- Miniatyrbilde: 161 x 161
- Delt bilde: 1080 x 1080
- Delt video: 1080 piksler bred
- Instagram Stories: 1080 x 1920 (minimum 600 x 1067) – maksimum 4 GB
Vær obs på at selv om Instagram skalerer delte bilder ned til 612 x 612, så bør du likevel poste dem med 1080 x 1080.
Sosiale medier er en av de 3-4 viktigste driverne av trafikk til nettsidene og bloggen til bedrifter. Derfor er disse nettverkene en viktig del av en strategi for å generere kvalifiserte leads og øke salget:
Opplysningene ovenfor er oppdatert per mai 2021, og opprinnelig hentet fra denne artikkelen hos HubSpot.
Lyst til å lære mer?

Hvordan bruke LinkedIn og andre sosiale medier i B2B-salg?

Hva er CRM? Hva er ERP? Og hva er likheten og forskjellen?

Du er den første som legger igjen en kommentar
Del hva dine tanker er