Bildestørrelser i sosiale medier - hva er riktig?
Sosiale medier som LinkedIn er et viktig ansikt utad for selskaper på B2B-markedet. En vanlig bedrift med noen titalls ansatte blir eksponert tusenvis av ganger ovenfor kunder og andre - hver dag.
Bilder og video er det du legger mest merke til. Her får du en guide med riktige bildestørrelser for de 6 viktigste: LinkedIn, Facebook, YouTube, X (tidligere Twitter), Instagram og Tiktok.
(Oppdatert november 2023)
Hvorfor er bildestørrelsen viktig?
Du har sikkert sett bilder i sosiale medier hvor hodet eller hele overkroppen forsvinner, som her?
Eller at bildet er så lite at det er umulig å se motivet? Det er enkelt å unngå.
Det er en stor jobb å finne gode bilder til sosiale medier: Du trenger gode bilder til mange formål - forsidebilder, profilbilder, bilder du deler på veggen og så videre.
Da er riktig størrelse viktig. Du må unngå at for eksempel at profilbildet på LinkedIn skjuler en viktig del av forsidebildet (cover-bildet) helt øverst.
Og hva med bilder i en bloggartikkel som du skal dele på LinkedIn? Og et bilde du deler direkte på LinkedIn? Skal de være like store, eller forskjellige?
Les også: Hvorfor satse på sosiale medier i B2B-markedsføring og salg?
Her får du en guide med riktige bildestørrelser for de 6 sosiale nettverkene som er meste aktuelle for selskaper på bedriftsmarkedet (B2B):
- YouTube
- X (tidligere Twitter)
- Tiktok
Oppløsning og pikseltetthet
Alle bildestørrelser er oppgitt i piksler, målt i bredde x høyde. Du må også huske på at i tillegg til størrelse så bør også tenke på pikseltetthet, eller DPI (Dots Per Inch).
Tilstrekkelig for skjerm er 72-96 DPI, mens for printing vil du gjerne ha minst 300 DPI. Har du veldig høy pikseltetthet kan faktisk bilde se uklart ut om det ikke er i fullskjerm eller blir brukt som en liten thumbnail, da skalering på mange plattformer er begrenset. Det kan derfor lønne seg å sjekke dette i et bilderedigeringsprogram som Photoshop i forkant av opplastning.
Selv om du kan laste opp et bilde som er 15 MB så er det sjeldent gunstig når det bare skal ses på skjerm.
1. LinkedIn bildestørrelser
Blant alle sosiale nettverk er LinkedIn utstillingsvindu og relasjonsbygger nummer en for selskaper på B2B-markedet.
Du kan være rimelig sikker på at fremtidige og eksisterende kunder vil besøke firmasiden og følge med på aktiviteten til deres ansatte, like mye som de besøker nettsidene deres.
LinkedIn spiller også en svært viktig rolle for rekruttering, derfor ønsker du å presentere bedriften på en god måte og bruke dette nettverket både til å annonsere ledige stillinger og være på utkikk etter nye ansatte selv.
Bildestørrelse - Filstørrelse
- Personlig toppbilde (banner): 1584px x 396px - maksimalt 3 MB
- Personlig profilbilde: 400px x 400px - maksimalt 3 MB
- Bilde i post/artikkel delt på LinkedIn: 1200px x 644px - maksimalt 3 MB
- Delt bilde/karussell:
- 1080px x 1080px (kvadrat)
- 1080px x 1350px (portrett)
- 1280px x 720px (landskap) - Firmalogo: 300px x 300px - maksimalt 3 MB
- Firma toppbilde (banner): 1128px x 191px - maksimalt 3MB
Anbefaler også denne: Hvordan bruke LinkedIn og andre sosiale medier i B2B-salg?
2. Facebook bildestørrelser
Facebook er fremdeles klart størst blant alle sosiale medier. Men det vil variere blant bedrifter på B2B-markedet hvor viktig Facebook er for å bygge relasjoner og markedsføre seg for nye og eksisterende kunder. Noen gjør det med stort hell, mens andre bruker Facebook mer rettet mot egne ansatte.
Bildestørrelse - Filstørrelse
- Toppbanner: 820px x 360px
- Profilbilde: 170px x 170px (minimum?
- Delt bilde: 1200 x 627 (landskap) / 627 x 1200 (portrett)
- Delt lenke (artikkel) forhåndsvisning: 1200 x 628 (minimum 600 x 314)
- Arrangementsbilde (cover): 1920px x 1005px
- Gruppebilde (cover): 1640px x 865px
Tips: Hva er salg med sosiale medier (social selling)?
3. YouTube bilde- og mediestørrelser
Denne plattformen har over en milliard brukere og har et stort potensial for å promotere visuelt innhold. Folk bruker veldig mange forskjellige skjermstørrelser til å konsumere innhold på YouTube, alt fra små mobiler via nettbrett til TV-skjermer på over 60 tommer.
Bildestørrelse - Filstørrelse
- Kanal toppbilde(cover): 2560px x 1440px – maksimalt 6 MB
- Kanalikon: 800px x 800px
- Video miniatyrbilde (thumbnail): 1280px x 720px
Les også: Slik viser du en troverdig bedriftskultur med sosiale medier
4. X (tidligere Twitter) bildestørrelser
Dette er mer av en nisje-plattform for selskaper på B2B-markedet, men blant noen grupper er Twitter svært populært. Her kan man plukke opp omtale om bedriften, dere kan få spørsmål og nyttige artikler kan få veldig god spredning.
Bildestørrelse - Filstørrelse
- Toppbilde: 1500px x 500px - maksimalt 5 MB
- Profilbilde: 400px x 400px - maksimalt 2 MB
- Delt bilde: 1600px x 900 - maksimalt 5 MB (mobil) / 15MB (desktop).
5. Instagram bildestørrelser
Dette sosiale mediet er skapt for visuelt innhold, så på Instagram er brukerne kresne og forventer at bildestørrelser alltid er riktige.
Bildestørrelse - Filstørrelse
- Profilbilde: 200px x 200px
- Miniatyrbilde: 161px x 161px
- Delt bilde:
- 1080 x 1080 (kvadrat)
- 1080px x 1350px (portrett)
- 1080 x 566px (landskap) - Story/Reel (video): 1080px x 1920px
6. Tiktok Bildestørrelser
Som X, er Tiktok også mer en nisje-plattform for selskaper på B2B-markedet, men blant noen bransjer kan det være veldig relevant. Den økende trenden med TikTok i B2B-markedsføring skyldes den voksende tilliten til sosiale medier blant B2B-kunder. Dette er definitivt verdt å følge med på!
Bildestørrelse - Filstørrelse
- Profilbilde: 110px x 110px
- Video: 1080px x 1920px (portrett)
Sosiale medier er en av de 3-4 viktigste driverne av trafikk til nettsidene og bloggen til bedrifter. Derfor er disse nettverkene en viktig del av en strategi for å generere kvalifiserte leads og øke salget:
Opplysningene ovenfor er oppdatert per november 2023.
KOMMENTARER