LeadFeed | en fagblogg om Inbound Marketing, Salg og Service | HubSpot | Leadify

Starte blogg for bedriften din? 10 tips som hjelper deg i mål

Skrevet av Øyvind Jacobsen | 8.juni.2017

Har du også vurdert å starte blogg, men ikke kommet i gang ennå? Da er dette artikkelen for deg! Her får du praktiske tips, som vil hjelpe deg i mål raskere enn du kanskje tror.

Følger du denne listen, så har du gjort det viktigste:

1. Du trenger ikke være designer

La oss si at du har en nettside for bedriften fra før. Aller først ville jeg vurdert å beholde den. Da kan du bruke et bloggverktøy som HubSpot eller WordPress, som du bare kobler på eksisterende nettsider.

Det er enkelt å få designet til å se bra ut, selv om nettsiden og bloggen egentlig er i to forskjellige systemer. For eksempel disse nettsidene (www.leadify.no) er laget i WordPress. Bloggen (feed.leadify.no) er laget i HubSpot. Det henger sammen under panseret og de færreste ser forskjell utenpå.

Poenget er at du trenger ikke kunnskap om verken programmering eller design for at det skal funke godt nok. Alle kan enkelt peke og dra elementer inn i malene og tilpasse dem til en presentabel helhet.

De fleste bedrifter har riktignok retningslinjer på hvordan ting skal se ut, så det kan være lurt å snakke med den i bedriften din (eller byrået) som har ansvar for design. Bokstaver, logo, farger og slikt må stemme.

2. Hva bør bloggen hete?

Det beste er et navn som sier noe om det du ønsker å formidle, hvem du/dere er, eller kanskje aller best - hvem du snakker til. Bruk fantasien, det finnes mange varianter. To momenter som er verdt å vurdere:

Vår blogg (som du nå leser) heter LeadFeed, har til alt overmål en trippel betydning:

  • Merkenavnet Leadify
  • Verbet og substantivet (to) Lead/Leadership
  • Feed er den jevne leveransen av innhold, som leseren kan forvente

Gjør det enkelt, men ikke vent med valget til du er i ferd med å sette opp bloggen.

Tips, les: Derfor bør bedriften starte å blogge nå.

3. Hvem skriver du for?

Den beste motivasjonen for å starte en blogg er at du ønsker å hjelpe, utdanne og inspirere dine lesere. Da må du ta utgangspunkt i ditt publikum sin situasjon:

  • Hva er de opptatt av?
  • Hvilke utfordringer har de?
  • Hva gjør at de lykkes i jobben sin?

For å komme under huden på dine potensielle lesere (kunder), så lager vi såkalte personas. I denne artikkelen kan du lese mer om personas og hvorfor det er så viktig i B2B-markedsføring.

Last ned gratis ebok: Hvordan lage personas for din bedrift.

4. Redaksjonell kalender

Sett opp en plan for en lang periode, helst et år. Du må bestemme hvor ofte du ønsker å publisere noe på bloggen. Generelt: Minst en gang per uke. Gjør det regelmessig, med god kvalitet.

I første omgang trenger ikke planen være så detaljert:

  1. Lag arbeidstittel på hvert blogginnlegg. Skriv enkle stikkord (hva det handler om), hovedstrukturen og faktagrunnlaget (kildestoffet)
  2. Skriv med utgangspunkt i en eller flere personas, slik at du er sikker på at temaet du velger er innenfor deres interessefelt
  3. Bestem hvilke søkeord og fraser disse personaene naturlig vil benytte (se punkt 8 nedenfor). Kladd overskrifter (titler) og hovedpunkter som inneholder disse søkeordene

5. Hvordan generere leads?

Hensikten med blogg for bedriften er å etablere en relasjon til dine lesere, gjennom kvalitetsstoff de er opptatt av (ikke det du ønsker å selge). Slik hjelper du dem videre i sin kjøpsprosess.

Les også: Kan smart markedsføring i oljebransjen bidra til å vinne flere anbud?

Du bør også legge inn lenker (såkalte call-to-actions, CTAer) til annet innhold, slik som e-bøker, guider, webinarer, tester, andre artikler og produktsider.

Det kalles konvertering, når en leser beveger seg gjennom flere artikler og fordyper seg i stoffet. Et sikkert tegn på slik interesse er når en leser velger å abonnere på bloggen din.

Uten å gå i teknisk detalj her, så vil slike handlinger fra dine lesere være tegn på økt kjøpsinteresse for dine løsninger. For deg er dette salgsmuligheter, altså leads.

 

6. Hvordan produsere innhold til bloggen?

Når du har laget en redaksjonell kalender (punkt 4), så vet du 52 uker frem i tid hva du skal skrive om. Selve skrivingen/produksjonen bør du gjøre 2-3 uker før publiseringsdatoen.

Gjør det enkelt for deg selv:

  1. Ha faktagrunnlaget for bloggposten klart på forhånd. Ikke søk rundt på nettet etter fakta mens du skriver, da stopper alt opp 
  2. Skriv det første utkastet i full fart. Strukturen og argumentasjonen har du fra den redaksjonelle kalenderen, så det er bare å gjøre seg raskt ferdig og gå tilbake å justere på teksten etterpå
  3. Det viktigste er innledningen. Den skal være kort og friste leseren til å fortsette

Se også: Lage nye nettsider? De 3 viktigste stegene i din B2B webstrategi 

7. Adresse til bloggen?

Først et veldig viktig, strategisk råd: Så lenge du blogger for bedriften din, så bør dere definitivt eie domenet selv. Det finnes mange steder hvor dere kan leie plass for bloggen, under deres domene.

Ja, det tar lengre tid å bygge opp trafikk på eget domene. Til gjengjeld bygger dere opp varige, langsiktige verdier for selskapet deres (og ikke alle andre) - det vi kaller marketing equity.

Bloggen bør altså være på ett av dine eksisterende domener, altså i adressen dere allerede har (.no, .com elns).

Leverandøren av nettsidene deres hjelper å opprette et slikt subdomene. Dette blir bloggdomenet ditt. To gode grunner til å gjøre det slik:

  1. Du er ansvarlig redaktør og har full kontroll over innholdet
  2. Du får gjensidig utbytte av søketrafikken både på hovedside og blogg

8. Analyse av søkeord

Blogging er et vesentlig bidrag til at din bedrift blir funnet på Google og andre søkemotorer. Det skjer gjennom at ditt publikum søker etter innhold, som Google finner hos deg - fordi din blogg har innhold med nettopp disse søkeordene.

Det er ikke tilfeldig. Vellykket blogging bygger på en solid søkeordsanalyse, også kalt nøkkelordanalyse. Her avdekker du hvilke søkeord din bedrift bør forsøke å rangere på i søkemotorene ut fra kriterier som søkevolum og konkurranse.

Mange selskaper hopper over dette. De bruker mye tid og penger på å produsere digitalt innhold uten å ha en klar SEO-strategi. Da går de glipp av gratis, kvalifisert trafikk fra Google.

Lag en liste over ord og fraser du vil ha trafikk fra, og tenk også hva målgruppen bruker av søketermer.

Les også: Synlig på Google: Hva er forskjellen på SEO og SEM?

9. Øk trafikken til bloggen

I tillegg til fortjent trafikk fra søkemotorene (punkt 8) er det minst to andre kilder til fortjent trafikk inn til bloggen din:

  1. Sosiale medier som LinkedIn, Facebook og Twitter
  2. E-post til abonnenter på bloggen deres (når de velger selv å motta e-post)

Sosiale medier kan bidra med masse trafikk. Bygg en målgruppe og del artiklene der. Gi alltid artiklene en god delingstekst som passer den kanalen du poster i. Mange bruker et ledigere språk når de deler på Facebook og er mer formelle på LinkedIn. Det er lurt.

Det er også verdifullt å få troverdige kilder (leverandører, medier, bransjenettsteder m.m.) til å linke til bloggen eller enkeltartikler. Det skaper trafikk og styrker deres posisjon hos Google.

10. Er du klar?

Ja, det er en del ting som må på plass før du kan publisere din første bloggartikkel. Men en bedriftsblogg er ingen koseblogg. Den skal generere trafikk og leads, og er selve navet i deres digitale markedsføring.

Det endelige målet er økt salg.

Ja, det tar litt tid - men den tiden er en god investering. Du kommer til å få utbytte fra dag en, og avkastningen kommer til å stige med tiden. Både i form av trafikk og leads.

Som alt annet krever det en god plan, godt arbeid og at dere leverer på høyt nivå over tid. Lykke til!

 

 

I samarbeid: MarkedsPartner og HubSpot