Selv om AS Norge og verden går stadig bedre, så er det mange som føler presset om å bli enda mer effektive. Markedssjefen for eksempel, har forventninger fra CEO og salgssjefen om å utrette stadig mer på strammere budsjetter. De ønsker at markedssjefen skal bidra til å fylle på med leads til selgerne og smøre salgsprosessen best mulig. Hvordan gjør du det, på et lite budsjett?
Dette er egentlig et spørsmål om hvordan du som markedssjef kan gjennomføre de mest kostnadseffektive markedsaktivitetene, som i størst mulig grad bidrar til at selgerne oppnår sine mål.
Slik blir markedsavdelingen en viktig aktør for hele selskapets vekst og lønnsomhet.
Som markedssjef blir du raskt fanget i et hamsterhjul av markedsføring etter innfallsmetoden, dersom du ikke klarer å dokumentere lønnsomheten (ROI) med aktivitetene du planlegger til neste år.
Hvis markedsplanen inneholder uprøvde digitale aktiviteter du har lyst til å teste ut, så er det faktisk lett å forstå at de som sitter på pengesekken – CEO og økonomisjefen, ikke er særlig sugen på å bevilge store penger, sammenlignet med håndfaste ting som å sende selgerne til Nor-Shipping eller OTC for å snakke med folk.
Bruk heller markedsplanen og budsjettet som en gylden anledning til å identifisere og prioritere de riktige investeringene i markedsaktiviteter i ulike kanaler, som:
På den måten vil du som markedssjef jobbe systematisk med å måle resultatene etter hvert som dere gjennomfører aktivitetene utover 2019. Da vil du enklere oppnå målsettingen om å generere kvalifiserte leads som selgerne sørger for blir til betalende kunder. Det du måler, vil bli gjort.
Enten du er en ringrev av en markedssjef som har jobbet hele din voksne karriere i krevende bransjer som olje og energi, teknologi- eller produksjonsbedrifter eller du kommer rykende fersk fra skolebenken – så kan det alltids være lurt å lære av hva andre har gjort før.
Klikk her og last ned et sett med gratis excel-maler for markedsbudsjett.
Alle malene inneholder ganske detaljerte beskrivelser av hvordan du bruker dem, og sammen med en del budsjettposter som du kanskje ikke har tenkt på, får du innspill til selve markedsplanen på kjøpet.
Hvis du er markedssjef i en typisk industribedrift, så kan jeg vedde en pose bamsemums på at de fleste av dine lederkollegaer ser på deg og hele markedsavdelingen (hvis du har en) – som en kostnadspost.
I enhver nytenkende bedrift bør markedsføring bli ansett som en investering, som enkelt lar seg måle med tanke på lønnsomhet og bidrag til selskapets verdiskaping.
For å oppnå dette, så er mitt soleklart beste tips at du knytter markedsplanen og -budsjettet tett opp til selskapets mål om vekst og lønnsomhet:
Vanskeligere er det ikke. Men det finnes mange markedssjefer som ikke har denne direkte linken mellom hva markedsandelingen gjør og verdiskaping på selskapets topp- og bunnlinje.
Anbefalt: Hvordan lage markedsbudsjett for å satse på Inbound marketing og salg?
Så snart du har fått budsjettet og markedsplanen godkjent, så gjelder det å sette opp regelmessig rapportering på de viktigste nøkkelindikatorene (KPIene) for å måle at du er på rett vei utover året.
Hvis du bruker HubSpot som teknisk plattform for nettsidene, CRM og verktøy for markedsføring – så har du alt du trenger for å måle og rapportere, i ett og samme system.
Det er også viktig å huske at i de fleste industribedrifter har så godt som ingen av dine lederkollegaer særlig peiling på moderne digital markedsføring, selv om de tror det selv. Men det er ditt problem, ikke deres.
Det bare understreker hvor viktig det er at du er flink til å kommunisere på andre ledere sitt språk – altså ikke marketing-språket, hva du gjør og hvilke resultater det skaper.
Du må fortelle og dokumentere verdien av hvor mange leads, salgsmuligheter og salg som blir generert direkte som følge av alle bloggartiklene du skriver sammen med de høyt verdsatte ingeniørene på teknisk avdeling.
Artikkelen er oppdatert 27.07.2022