LeadFeed | en fagblogg om Inbound Marketing, Salg og Service | HubSpot | Leadify

10 tips: Slik lager du e-post markedsføring som blir åpnet og lest

Skrevet av Øyvind Jacobsen | 20.november.2018

E-post er en av de tre viktigste kanalene for å trekke besøkende til nettsidene. Dermed er e-post ett av de mest effektive verktøyene en markedssjef har til rådighet, for å generere leads til salgsavdelingen.

Men det blir lite salgsmuligheter, hvis ikke e-post blir åpnet og lest av mottakeren. Her er tipsene for å sikre at nettopp dine e-poster kommer frem.

Hos både Leadify og mange av våre kunder stammer 5-25 prosent av trafikken til nettsidene fra e-post. Det gjør e-post til en av de tre viktigste kildene til trafikk, sammen med søkemotorer og sosiale medier.

Slike e-poster kan være:

  • Abonnement på e-post varsling ved nye bloggartikler
  • Nyhetsbrev om produkter, events og annet nyttig

Det er spesielt tre områder du bør jobbe med:

  1. Tekniske forberedelser
  2. Innhold (budskap og design)
  3. Valg av mottakere

La oss se på dem, en for en:

1. Tekniske forberedelser

De fleste bruker i dag et eget system for å sende e-post, som for eksempel MailChimp eller HubSpot.

1. Bruk helst person som avsender. Mange sender e-post markedsføring fra felles-adresser som salg(a)bedrift.no. Du øker sjansen for at mottakerne åpner og leser e-posten hvis du heller bruker en konkret person som avsender, særlig hvis det er en person de kjenner. Det reduserer også muligheten for å havne i spam-filteret.

2. Sett opp systemet slik at det ser ut som e-postene kommer fra dere, og ikke systemleverandøren slik at det viser «sendt via hubspot.com» eller lignende.

Dette er litt teknisk, men det ordner IT-avdelingen eller den som har levert systemet, med en såkalt MX-post i DNS-innstillingene som peker til deres IP-adresse.

3. Jobb med avsender, tittel og forhåndsvisning. Før en e-post blir åpnet, så vises kun avsender, tittel-feltet og eventuelt forhåndsvisning av en linje i selve e-posten. Disse 2-3 tingene avgjør om e-posten blir åpnet og lest, så de må du jobbe nøye med. Sørg for at tittelen samsvarer godt med forhåndsvisningen og deretter innholdet.

2. Innhold (budskap og design)

Mange markedssjefer overdriver bruken av sterke visuelle virkemidler og grafiske elementer, for å bli lagt merke til. Det kan ødelegge mer enn det hjelper.

4. Bruk relativt få lenker. Mange lenker er vanskelig å lese, men det trekker også oppmerksomheten bort fra den aktive handlingen (call-to-action) du ønsker at e-posten skal lede til. Bruk også naturlige fullversjons-lenker, gjerne lagt inn i teksten, men unngå lenke-forkortere i e-post (bit.ly og lignende).

5. Bruk personalisering, så mye som mulig. Da mener vi ikke «Hei <fornavn> <etternavn>, men at e-posten er skreddersydd og kommer i sammenheng med noe annet – som en nylig nedlastning av e-bok, deltakelse på webinar eller andre signaler på en aktiv kjøpsreise. Det øker sjansene dramatisk for at e-post blir åpnet og lest. Generiske utsendelser ut av det blå er fy-fy.

6. Bruk mer tekst enn bilder. Jo mer en markedsførings e-post ligner en «normal» e-post, jo større er muligheten for at den kommer frem. Bruk gjerne et bilde eller to, men sørg for at de er maks 100-150 kilobyte og at du har lagt inn alt-tekst som beskriver bildet, hvis ikke mailklienten laster det ned.

7. Unngå mange skrifttyper (fonter), størrelser og farger. Selv om du synes at det nye produktet deres er verdens mest spennende nyhet akkurat nå, så skal du være veldig forsiktig med å bruke for mye store bokstaver og utropstegn. Spam-filtrene ser etter akkurat dette.

3. Valg av mottakere

Enkelte markedsførere tenker at når de har brukt mye tid på tekniske forberedelser og innholdet, så gjelder det å sende e-posten til flest mulig. Tabbe!

8.  Segmenter kontaktlisten etter interesser, på samme måte som det er viktig å personalisere innholdet så mye som mulig. Sender du mye e-post til mottakere som ikke åpner og leser e-postene dine, så vil ditt firmadomene gradvis få dårligere score hos e-post-leverandørene.

9. Fjern mottakere som over tid ikke lar seg engasjere av dine e-poster. Hvis en person mer enn 10 ganger på rad ikke har åpnet dine e-poster, har bouncet (feil adresse) eller meldt seg av, så bør du ikke sende flere e-poster til vedkommende.

Mange markedssjefer nøler på dette punktet, men det er mye bedre å skille dem ut på egen liste og heller forsøke en målrettet og skreddersydd kampanje for å re-engasjere dem igjen.

Les også: Hva gjør at kunder liker B2B marketing automation?

10. Bruk utelukkende egne, organiske lister. Det siste tipset burde være unødvendig, men det finnes faktisk 'seriøse' bedrifter som fortsatt bruker gamle mailinglister (før GDPR sommeren 2018) eller bruker lister fra nye ansatte som har tatt dem med fra sin tidligere arbeidsgiver. Ikke gjør det. Aldri!

En ting er at det er brudd på GDPR (personvernforordningen), siden dette er mottakere som aldri har samtykket til markedsføring på e-post.

Like ille er det at utsendelser til slike mottakerlister kommer til å ødelegge deres mail-rykte hos spam-filtrene. Synd, den dagen de virkelig ønsker å nå ut med et viktig og verdifullt budskap.

Kort sagt

Markedsføring med e-post er effektivt, men kun når budskapet blir sendt, sett, åpnet og lest av de riktige menneskene. Følg disse 10 tipsene på tekniske forberedelser, innhold og valg av mottakere – så går det bra.

Her er en e-bok om digital markedsstrategi, som e-post kan være en viktig del av: