Du har kanskje brukt hjemmekontor i mange år? Da har du sikkert innarbeidet gode rutiner. For andre er hjemmekontor helt nytt. Da er tanken på arbeid hjemmefra uvant. Spørsmålene er mange. Her er våre tips:
Det er forståelig at mange har spørsmål. Som leder kan du bli usikker på hva den ansatte gjør. Som medarbeider lurer du gjerne på hvordan du bør kommunisere med team, leder og kunder.
Hjemmekontor har flere fordeler:
Blant utfordringene er:
Selv om hjemmekontor er ekstra aktuelt i disse virus-tider, så er det greit å huske at hjemmekontor vil fortsette å være en viktig arbeidsform, også etter at vi er tilbake til normalen.
Tips til hvordan du, dine kunder og din arbeidsgiver kan få en god arbeidshverdag fra hjemmekontor:
Skaff deg kontorfølelsen - hjemme. Hvis mulig, sett opp hjemmekontoret på et eget rom hvor du kan lukke døren. Lag rutiner med familien om når du må jobbe uforstyrret.
Selve hjemmekontoret:
Lukk ute støy fra hjemmet.
Lesetips: 3 strategiske grep når du trenger nye kunder
Lag et tydelig skille mellom hjemmekontor og hjemme. Følg den samme rutinen som på kontoret med kollegaer. Stå opp, kle deg, spis frokost, ta en kaffe og start jobbdagen.
Det er viktig å være presentabel når du skal delta på møter i form av videokonferanser eller Teams/Skype. Du er på jobb.
E-post, nettaviser, sosiale medier og varslinger er forstyrrelser i en arbeidshverdag. Lukk unødvendige faner og e-postkontoer, og logg på til faste tidspunkter for å holde deg oppdatert.
Hjemme i huset er det alltids noe som skal gjøres. Mange gjør litt husarbeid i løpet av dagen og så kompenserer de ved å jobbe utover kvelden. Unngå det.
Ha en klar plan for hvordan du skal jobbe gjennom dagen. Bruk noen minutter å se gjennom dagens oppgaver, slik at du vet nøyaktig hva du skal bruke tid på.
Senest dagen før bør du planlegge hva du skal gjøre neste dag.
Start dagen med 'daglig innsjekk' møte. Det er et 15-20 minutters internmøte: Alle forteller om sine planer i dag, hva de trenger hjelp til og hva du kan hjelpe andre med.
I innsjekks-møtet er det viktig å ikke bruke tiden til saksbehandling, men kun planlegging og koordinering. Sette klare mål, jobbe bevist med kommunikasjon og bygge relasjoner. Kombiner fellesmøter og 1-1 møter.
Sørg for generelle retningslinjer, en slags serviceavtale internt og utad. For eksempel:
Når du skal ha kundemøter og andre eksterne møter er det viktig å være godt forberedt og presentabel, slik at møter fra hjemmekontor flyter like godt som ellers.
Har du ikke brukt utstyret og programvaren for virtuelle møter, altså video- eller nettmøter? Da er tiden inne for å bli racer på dette - nå..... Test at alt virker og du er trygg i GOD tid FØR møtet skal avholdes.
Anbefalt: Hva er det vanskeligste i B2B-salg?
Legg inn 5-10 minutter ekstra i internmøtene til å gi medarbeiderne mulighet til å dele/fortelle om hva som rører seg utenfor jobb.
På hjemmekontor mister du det sosiale ved kaffemaskinen, løsprat med kolleger og vitsene over lunsjbordet. Tilrettelegg for sosialt samspill under fellesmøter.
Å være alene kan bli ensomt. Hvis du bor alene eller jobben er en stor del av ditt sosiale liv i løpet av en dag, så bør du bevisst legge litt flere sosiale planer utenom jobben, enn du pleier.
På hjemmekontor kan du lage akkurat de pausene, drikken og maten du vil ha. Sett av tid til lunsjen. Gå ut av kontoret og spis lunsj i et annet rom.
Har du ikke eget kontor kan arbeidsstillingen i sofaen eller kjøkkenkrakken bli uvant og slitsom over tid.
Med disse 7 tipsene kan hverdagen på hjemmekontor fort gå godt. Del gjerne tipsene med dine kollegaer. Lykke til!
Bonustips I: I Leadify spiller vi 'Musikk og Mailsletting' hver fredag kl. 15 for å slette mailer vi ikke trenger. Følg Leadify på Spotify her eller klikk her og hør den nyeste:
Har du flere tips til hjemmekontor? Skriv inn i kommentarfeltet nedenfor 👍