LeadFeed | en fagblogg om Inbound Marketing, Salg og Service | HubSpot | Leadify

B2B-nettsider: Gjett hva som er kunder sin favoritt?

Skrevet av Øyvind Jacobsen | 24.oktober.2017

Skal du lage nye nettsider for et B2B-selskap i 2018? Da er det greit å vite hva kunder liker best.

For å finne svaret, spør deg selv: Hvor går prospects og leads sannsynligvis først, for å finne deg?

  • Hvor er det? Google
  • Etter det, hvor bør de komme da? Til bloggen din

Har du ingen blogg, så går de trolig andre steder. I 2018 er det liten tvil om at nettsider for B2B bør designes for å øke trafikken og generere leads. En blogg er svært sentral i en slik løsning.

Her får du vite noen av de viktigste kjennetegnene på en slik nettside.

Alle bedrifter som har drevet inbound marketing en stund har med egne øyne erfart at bloggen raskt blir kunder og prospects sin soleklare favoritt på nettsidene deres.

Allerede etter 3-4 måneder vil bloggen typisk stå for halvparten av all trafikk til nettsidene, på toppen av trafikken som var på hjemmesidene fra før.

Kunder spør - og finner svar

Folk flest søker ikke etter bedriften din, selv om vi kanskje liker å tro det. Nye prospects og leads vil mest sannsynlig finne dere ved hjelp av «long tail» generiske søkefraser:

  • De bruker sitt eget naturlige språk og begreper (ikke ditt stammespråk/produktnavn)
  • Google sine algoritmer finner de innholdsrike delene av nettsidene, som er bloggen

Les også: For å komme øverst i Google må du forstå mennesker først, ikke teknikken (SEO)

Et eksempel, på søkefrasen "markedsbudsjett B2B" (inkognito):

Alle de fire øverste organiske treffene er til bloggartikler eller landingssider. Dette virker selvforsterkende. Jo flere treff, jo flere henvisninger til dere fra Google, foran konkurrentene.

Bloggen blir hoveddøren

Tradisjonelt tenker man at hjemmesiden (forsiden) er innfallsporten til resten av nettsiden. Nesten alle B2B-nettsider er bygget slik. Synd, for det speiler ikke hvordan kundene tenker.

Bygg heller nettsiden slik inbound marketing fungerer. Da blir bloggen din viktigste innfallsport. Bloggen blir hoveddøren til nettstedet - sett med kundens øyne.

Hjemmesiden (forsiden) er bi-inngangen, altså sidedøren. Den er fortsatt viktig. Men den blir kun brukt av de som kjenner deg fra før.

Bygg lærerike nettsider, ikke selg

Legg merke til hvordan tradisjonelle nettsider blir bygget. Navigasjonen tar utgangspunkt i toppmenyen og at besøkende oftest kommer inn via hjemmesiden. Derfra blir besøkende ledet gjennom en «reise» på selgerens premisser, hvor produktene og tjenestene står i sentrum.

Problemet er at det er svært lite sannsynlig at det første klikket er i toppmenyen. De fleste vil scrolle rett nedover siden.

Nettsider bygget for inbound marketing snur opp-ned på dette tankesettet. Den første kontakten er som regel en bloggartikkel eller en landingsside.

Det skjer typisk slik:

  1. Først vil leseren skumme seg nedover siden
  2. Enkelte lesere vil ganske raskt navigere seg videre til neste steg, ved å klikke på en CTA (call-to-action) som gjerne er plassert i sidekolonnen på bloggen og nederst (se eksempel nedenfor)
  3. Andre lesere vil studere artikkelen mer nøye, på leting etter svar på spørsmålet sitt i Google
Fra din side er hensikten å tilby mer nyttig innhold, i form av enten en ny bloggartikkel om beslektet tema eller et innholdstilbud (guide, e-bok e.l.) som er plassert bak en såkalt landingsside.

Her ser du et eksempel på CTA som leder til en slik landingsside, som gir tilgang til et innholdstilbud: Maler for å lage markedsbudsjett.

Dette skaper en vinn-vinn situasjon. Leseren får hjelpen hun søkte etter. Hvis innholdet svarte til forventningene vil hun kanskje komme tilbake flere ganger. Når alt stemmer har du fått et lead og kanskje en salgsmulighet.

Inbound marketing hjelper deg å tenke nytt når du lager nettsider

Tradisjonelle nettsider er bygget for at besøkende kommer inn via hjemmesiden, og deretter vise frem deres produkter, måten dere jobber og hvordan organisasjonen ser ut.

Inbound snur dette opp-ned. Slike nettsider tar utgangspunkt i at kunder anno 2018 foretrekker verdifull, skreddersydd og relevant kommunikasjon gjennom sin kjøpsreise. Den reisen starter svært ofte med søk, og fortsetter videre til bloggartikler og annet hjelpsomt fagstoff.

Les også: Hvordan kan nettsidene bli deres råeste B2B-selger?

Hvordan det gjøres i praksis? Det kan du lese mer om her: