
Er det lønnsomt med stand på messer som ONS og OTD?
Norske bedrifter melder at de skal investere mer i digital markedsføring i 2018 enn noen gang. Samtidig koker det for generalen på ONS: Messer er fortsatt populært.
Hvor lønnsomt er det egentlig å ha stand på slike messer? Vi hjelper deg å finne svaret.
Faksimile: Stavanger Aftenblad, 1. juni 2018.
Vi skal på ingen måte dempe festen. Vi stiller bare spørsmålet som mange salgs- og markedssjefer i oljebransjen har tenkt på: Er dette lønnsomt?
- Alt blir enklere og bedre når du kan svare JA.
Neida, alt skal ikke på død og liv regnes hjem. Det er lov å bare ha det løye og kose seg. Det har stor verdi. Men hvorfor ikke regne litt på det?
Her får du et forslag til å diskutere (eller slå i bordet) hos sjefen. Først: Hva er din erfaring med å delta på messer?
- Pleier forventningene å stå i taket før dere reiser?
- Og litt skuffet etterpå – når dere knapt møtte noen reelt potensielle kunder?
Ja? Det er helt vanlig. Mange salgs- og markedsdirektører tenker slik:
- Vurderer om det er fornuftig å delta
- Deltar av gammel vane
- Redd for å gå glipp av noe, "du vet jo aldri"
Fint det. Men helt ærlig: Skal messedeltakelse være unntatt normale lønnsomhetskrav som gjelder på alle andre områder i bedriften din? Skal det være så lett å brenne av en million?
Bli salgs- og markedssjefen som kan legge konkrete resultater i bordet. Ikke bare visittkort og en feit reiseregning, men inntjening i kroner og øre.
Les også: Hvordan selge og markedsføre effektivt på messer som OTD og ONS
Lesetips: Tøffe tider i oljebransjen? 6 muligheter til å øke salget.
Et enkelt regnestykke
Dette bør du regne ut:
- Hvor mange kvalifiserte leads (salgsmuligheter) fikk dere?
- Hva er kundens brutto inntektsverdi (verdi per lead, i hele levetiden)?
- Hvor stor er nettomargin per kunde (estimert inntektsverdi, fratrukket kostnad)?
Hvis det varierer mye, bruk snittverdier. Det er bedre enn ingenting. Regn ut lønnsomheten:
ROI = (Nettomargin x kunder minus kostnad) / kostnad.
Tenk på ONS i Stavanger i august eller OTD (Offshore Technology Days) i Bergen i oktober som eksempel:
Leie av stand-areal inkl. tjenester | Kr. 200.000,- |
Utstilling inkl. transport | Kr. 600.000,- |
Flybilletter og overnatting | Kr. 50.000,- |
Representasjon | Kr. 200.000,- |
Diverse | Kr. 50.000,- |
Totalt | Kr. 1.100.000,- |
Kan det bli lønnsomt? I B2B-markedet tar kjøpsprosessene lang tid - måneder, kanskje år. Derfor er det vanskelig å svare eksakt, før en tid etterpå. Men det er ikke noe problem.
Sett mål før messen
Kjernespørsmålet:
- Hvor mange NYE kvalifiserte leads må dere oppnå?
Regn selv. Her er et eksempel på en bedrift som selger brønntjenester:
- Bruttoverdien på en ordre er kr. 150.000 i snitt
- Kunden kjøper 5 ganger per år og kundeforholdet pleier å vare i 3 år, altså 15 salg
- Bruttoverdien er 2,25 millioner i kundens levetid
- Nettomargin er 10 prosent, altså 225.000
Så lenge anskaffelseskostnaden (Customer Aquisition Cost, CAC) er høyere enn marginen (Lifetime Value, LTV), så er regnestykket positivt.
- Målet på 'bunnlinjen' blir å lande minst 5 nye salg
Så forutsetter vi at bedriften har en hit-rate på 50 prosent fra leads til salg:
- Målet på 'topplinjen' blir minst 10 kvalifiserte leads
Vær ryddig: Inkluder kun leads og salg som direkte følge av messen.
For mange bedrifter er 10 kvalifiserte leads og 5 salg med en total bruttoverdi på 10-15 millioner veldig mye, kanskje urealistisk. For andre bedrifter er det en no-brainer.
- Husk: Gjør ditt eget regnestykke. Små endringer i forutsetningene gjør store utslag.
Les også: Hvordan kan nettsidene bli deres råeste B2B-selger?
Mål resultatene etterpå
Sett opp en enkel tracking-løsning. Gjør det enkelt, siden det er travelt og tidvis kaotisk på messer. Forslag:
- Definer messen som et prosjekt i CRM-løsningen (vi bruker HubSpot)
- Lag en konkurranse (eller annen aktivitet) som engasjerer potensielle kunder
- Lag en landingsside (for registrering) av kunder som viser interesse
- Suppler registreringen med å samle/scanne visittkort fortløpende
- Ha en iPad eller Laptop tilgjengelig på standen, med CRM-løsningen oppe. Alle manuelle registreringer (visittkort) tagges med prosjektet (messen)
Voila!
Her er et eksempel med 52 besøk (views), hvor 18 takket ja til å bli kontaktet etter messen (submissions) som resulterte i 11 møter. Hvis ledetiden på et lead er 6 måneder, så sett delmål:
- Innen 1 måned skal selgerne ha fulgt opp 20 leads (kontakter) etter messen
- Innen 2 måneder skal dere ha oppnådd møte med halvparten (10 kvalifiserte leads)
- Innen 4 måneder skal dere forhandle med 3/4 (altså 7-8 salgskvalifiserte leads)
- Innen 6 måneder skal dere ha vunnet 1/2 (det vil si 5 kunder)
Underveis blir kommunikasjonen (e-poster) fra selgerne automatisk registrert på riktig navn og tag, på både kunde (firma) og kontakt (person).
Alle kan følge med på utviklingen på det enkelte lead – fra ‘kaldt’ til ‘varmt’ og til slutt: Kunde!
Et halvt år senere kan dere sprette boblene. Dere har vunnet kunder for langt over 1,1 millioner netto, som var break-even. Gratulerer!
Her er en guide for hvordan du legger grunnlaget for gode messe-resultater:
