Er det vanskelig å komme på topp i Google-søk? Nei, egentlig ikke. Jobber du i et selskap på bedriftsmarkedet (B2B), så ønsker du bare å tiltrekke oppmerksomhet fra ditt publikum av potensielle kunder og fremtidige ansatte. Det er fullt mulig, uten veldig stort budsjett.
Mange ‘eksperter’ tuter ørene dine fulle om at det er ekstremt vanskelig å bli funnet på førstesiden i Google. Ja, det er kjempevanskelig - hvis du ønsker å konkurrere med alle verdens 400 millioner nettsider om 5,5 milliarder Google-søk som gjøres hver dag.
Men slik er ikke virkeligheten for de fleste av oss. Vanlige norske bedrifter konkurrerer i et mye mer avgrenset og mindre marked. De har store muligheter for å bli funnet på Google.
Virkeligheten for mange norske virksomheter på B2B-markedet er:
I dag skal vi snakke om hvordan du som jobber i en slik typisk norsk virksomhet kan ‘eie’ Google ved hjelp av noen ganske få, viktige grep:
Mange bedrifter tror fortsatt at SEO er veldig komplisert, som du er nødt til å overlate til veldig spesialiserte selskaper (SEO-byråer/eksperter). Slike byråer har selvfølgelig alt å tjene på at du skal tro det.
Å klatre kraftig på Google for en vanlig bedrift er ikke spesielt komplisert eller omfattende arbeid. Det handler 'bare' om å forbedre innholdet og brukeropplevelsen. Men det du gjør må være basert på en skikkelig strategi.
Alt starter med ha en dyp forståelse av hvordan dine kunders kjøpsreise skaper føringer for hvilket innhold du trenger å ha på nettsidene og hvordan alt henger sammen:
Anbefalt: Søkeord [SEO] for Google: Hvordan bli funnet på Google?
Det er du som kjenner ditt marked og kundene best. Du kjenner språket, kulturen og de tekniske uttrykkene de bruker naturlig i sin dagligtale. Du må gjerne få hjelp utenfra til å kartlegge og forstå kundereisen, men du kan ikke overlate den fullstendig til 'SEO-eksperter'.
Tips: 5 spørsmål når du skal velge byrå for digital B2B-markedsføring
Kunnskapen om dine kunder er nøkkelen til å finne de rette bloggartiklene, innholdstilbudene og temasidene som vi lede dine prospects og leads gjennom sin kjøpreise. Dette styrer måten din nettside børe være bygget, altså brukeropplevelsen.
Les også: Du må kjenne kundens kjøpsreise for å skape resultater i marketing
Ta hensyn til konkurransen i din bransje. Vær realistisk. Finn temaklynger med størst potensial, altså de spørsmålene dine kunder er aller mest opptatte av, og lag temasider på disse. Jo sterkere konkurranse i et marked, jo viktigere er det å spisse på de viktigste temaene.
‘Plug & Abandon’ er for eksempel et viktig tema for hele oljebransjen globalt og vanskelig å komme på topp i Google på.
Nå lurer du kanskje: Hvordan kan jeg vite nøyaktig hva vi skal forbedre på nettsidene, og hvordan finner vi ut om kundene faktisk har nytte av alt innholdet vi legger ut?
Godt spørsmål. Det handler om å skape en god brukeropplevelse, som leder kundene ut på en reise, i den retningen du ønsker.
Det smarteste du kan gjøre, er å samle data på adferden til besøkende på nettsiden:
Dette finner du ut med enkle analyser i for eksempel HotJar, HubSpot og Google Analytics.
En slik oppgave er ikke et skippertak eller tidsavgrenset prosjekt. Du må jobbe målrettet med SEO og brukeropplevelsen hele tiden, ikke som et skippertak – men som kontinuerlig forbedring.
Derfor er vekstdrevet design (Growth Driven Design/GDD) så godt egnet for selskaper på bedriftsmarkedet som anser nettsiden som sin potensielt råeste B2B-selger. Slike nettsider skuffer inn kvalifiserte leads i bøtter og spann til salgsavdelingen.
I gamle dager brukte dere sikkert 3-4 måneder på kravspec, nye 3-4 måneder på å designe og utvikle nettsiden og deretter lansere med et smell. Så tipper jeg at det gikk et års tid...og dere følte allerede at sidene ble litt gamle? Og, etter 2-3 år var de «nye» nettsidene helt utdatert?
Vekstdrevet design fungerer helt motsatt: Det bygger på smidig (agile) metode og lean-prinsippene, som er kjent utviklingsmetodikk innen IT-verden.
Det handler om kontinuerlig forbedring, som bør være velkjent også for alle som jobber i olje og energi, produksjon og teknologibedrifter.
Moderne markedsførere lager nettsider som gjør en bedre salgsjobb enn en ‘ekte’ selger. Det klarer de, fordi nettsider som er bygget med vekstdrevet design kontinuerlig blir optimalisert.
På denne måten vil din nye nettside sannsynligvis bli mye enklere og mindre enn den gamle. Den kommer ganske raskt til å produsere bedre resultater.
Nå kan du heller bruke tiden (og budsjettet) på kontinuerlig forbedring av nettsiden, måned for måned, slik det er beskrevet i denne artikkelen.
Når du lanserer enn nettside basert på vekstdrevet design, så er temaklynger den beste måten å klatre på Google. En temaside dekker et emne i dybden, mer enn en vanlig bloggartikkel gjør, slik at temasiden blir en viktig ressurs for ditt publikum – for eksempel innen vedlikehold av generatorer, som de alltid kommer tilbake til.
Synes du det kan virke litt drøyt å lage slike temasider? Ja, hvis du skal lage alt fra bunn. Men du har sikkert mange bloggartikler på nettsidene fra før. Gratulerer! Da gjør du:
Søkemotorer som Google vil prioritere innhold som er hjelpsomt for sitt publikum.Voila!
Vanskeligere er det ikke med SEO: De som fortjener å bli funnet, de blir funnet.
Med andre ord: De som IKKE blir funnet fortjener heller ikke å bli funnet, blant annet fordi de har gjort en dårlig jobb med SEO og brukeropplevelsen. De må betale Google for å bli funnet, altså søkemotorannonsering (SEM), som slutter å virke den dagen du slutter å betale til Google.
Anbefalt: Synlig på Google: Hva er forskjellen på SEO og SEM?
Skikkelig SEO er noe helt annet: Den virker og skaper kvalifiserte leads til salgsavdelingen din over lang, lang tid. Godt innhold som er SEO-optimalisert er en strategisk investering i din egen nettside, som du kan betrakte som din 'marketing equity'. Det er noe DU eier og har full kontroll på - ikke Google eller noen andre.
Dette kan du lese mer om i denne guiden om Inbound marketing og salg:
Bilde: Rajeshwar Bachu på Unsplash